Lapsi oksentaa yskiessään. Missä vaiheessa veisit lääkäriin?
3-vuotiaalla kova limainen yskä ja räkä valuu. Kuumetta ei ole ja yleiskunto hyvä.Lapsi oksensi aamulla kolme kertaa, kaksi kertaa yskän puuskan jälkeen ja yhden kerran välissä muuten vain. Äsken heräsi yskänpuuskaan ja oksensi limaa kaksi kertaa. Veisitkö huomenna lääkäriin? Miten helpottaa pienen oloa? Illalla ennen nukkumaan menoa sai höyryhengitystä ollessaan kylvyssä kylppärissä kun vanhemmat saunoivat, sängynpäätyä on korotettu ja sipulia pilkottu huoneeseen.
Lapselle on taipumusta kurkunpääntulehdukseen ja saanut pari kertaa laryngiittikohtauksen, mutta yskä ei ole nyt haukkuvaa eikä kuivaa. Yskiminen saattaa kuitenkin rasittaa kurkunpäätä ja pelkään kurkunpään tulehdusta, tai oikeastaan laryngiittikohtausta.
Kommentit (42)
[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 21:54"]
en mäkään sen oksentelun takia veisi ollenkaan, on ihan normaalia, että yskässä oksentaa. Jos on saanut rokotteet, se ei ole hinkuyskää ja sitäkin aletaan varmaan tutkia vasta, jos on ollut useamman viikon sitä yskää.
[/quote]
Hinkuyskärokote ei anna täyttä suojaa. Omat lapseni ovat saaneet kaikki tarjotut rokotukset, myös hinkuyskärokotuksen. Silti molemmat sairastivat hinkuyskän. Vanhempi sairasti vaikeamman kautta, kun emme osanneet viedä häntä ajoissa lääkäriin. Nuorempi sai tartunnan hieman myöhemmin ja hän sai antibiootit, mikä helpotti hänen oloaan. Vanhemmalle ei antibioottia enää annettu. Kuulemma tartunnasta oli liian pitkä aika eikä antibiootista olisi ollut enää mitään hyötyä tms.
Veisin aika vikkelään, koska voi olla hinkuyskä. Se voi olla pienelle lapselle hengenvaarallinen-
Mun lapsi oksentaa limaa aina kun on flunssa. En olisi huolissani.
Mun lapsi oksentaa aina kun yskii. Tai itkee. Herkkä kurkku, ei muuta.
en mäkään sen oksentelun takia veisi ollenkaan, on ihan normaalia, että yskässä oksentaa. Jos on saanut rokotteet, se ei ole hinkuyskää ja sitäkin aletaan varmaan tutkia vasta, jos on ollut useamman viikon sitä yskää.
Meillä kans molemmat lapset oksentaa yskiessään, esikoinen 6v, ja nyt vauvakin, 6kk, päästi eräs ilta puurot matolle kun niin kovasti raukka yski.
No antaisin ensimmäisenä yskänlääkettä. Esimerkiksi Rometor on tehokas lasten (ja aikuisten) yskänlääke. Ja sitten yöksi nenäsumutetta, kuten Otrivin, ettei limaa ylipäänsä kerry kurkkuun. Yöt on tehty nukkumista, lepoa ja parantumista varten, ei sitä varten että yskitään pallea tohjoksi ja yökitään limaa.
Jos lapsi sairastaa usein infektiosairauksia ja limaa erittyy todella paljon, tarkastakaa myös sisäilman laatu, koska sisäilmaongelmat oireilevat pienillä joskus myös niin että pienessäkin nuhassa räkää tulee niin että lapsi meinaa siihen suurinpiirtein tukehtua.
Meillä muuten on auttanut suolalamppu yöpöydällä.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 21:56"]
No antaisin ensimmäisenä yskänlääkettä. Esimerkiksi Rometor on tehokas lasten (ja aikuisten) yskänlääke.
[/quote]
Mä olen ymmärtänyt että se lima nimenomaan pitäisi yskiä pois jottei se jää keuhkoihin ja aiheuta tulehduksia, tästä syystä en ole antanut yskänlääkkeitä silloin kun kyseessä limainen yskä.
Meillä on lääkärin määräämää yskänlääkettä joka vaikuttaa ns. yskänkeskukseen lamaannuttavasti, eli yskä-ärsytystä ei synny mutten kovin mielelläni sitä käytä koska vaikuttaa myös keskushermostoon ja lima jää keuhkoihin. Mieluummin vaikka hunajamaitoa, tutkimusten mukaan sama vaikutus kuin limaa irrottavilla yskänlääkkeillä.
Nyt rupesin pelkäämään tuota hinkuyskää....Päivällä liikkeessä ei kyllä ihan kamalasti yski. Enemmän juurikin makuullaan esim. päiväunia vaikea nukkua ja unilta heräämisen jälkeen...Joo tiedän, olen hysteerinen silloin kun lapsi sairastaa....
-Ap
Ihan ot, mutta jos hunajamaito vaikuttaisi yhtä hyvin kuin yskänlääke, se vaikuttaisi myös aikuisilla. En tiedä yhtään ainoaa aikuista, joka parilla hörpyllä hunajamaitoa nukkuisi rauhallisen yön jos yskä vaivaa. Se hunajamaito ehkä irroittaa limaa yhtä hyvin kuin limaa irroittavat yskänlääkkeet, mutta ei se yskää hillitse.
Jos lapsi hereillä ollessaan jaksaa leikkiä ja syödä/juoda, ei suurempaa huolta ole. Lima alkaa ärsyttämään juurikin makuuasennossa ja yskiminen alkaa, vaikka olisi hereilläkin. Ota lapsi nukkumaan omaan sänkyysi, jos pelkäät laryngiittiä tms. yöllä. Jos laryngiitti iskee, viileä ilma helpottaa oireita melko nopeasti. Meillä on laryngiitin iskiessä nukuttu talvella olohuoneen sohvalla, parvekkeen ovi auki, toppatakit päällä ja monta peittoa äidin ja lapsen päällä.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 22:13"]
astma?
[/quote]
Infektioastmaa on epäilty ja lapsella käytössä babyhaler ja ventoline (sekä hengitettävä että nestemäinen). Onkohan niistä merkittävää hyötyä limaisen yskän hoidossa. Kyseessähän on keuhkoputkia avaava ja laajentava lääke. Lapsen hengitys ei ole vaikeutunut muuten kuin että yskittää puuskissa. Nyt on nukkunut levollisesti siitä oksentamisesta asti, eli noin puolitoista tuntia.
Ja kyllä, tiedän ettei hunajamaito "poista" yskää, mutta irrottaa limaa, ja mieluumin anna sitä kuin yskänlääkettä, varsinkin jotain keskushermostoon vaikuttavaa myrkkyä. Nukkuisi joo ehkä paremmin kun on ihan tillintallin mutten halua antaa sitä.
Eli ehkä ei tarvitse kuitenkaan vielä huomenna kiikuttaa päivystykseen....tietenkin jos yleiskunto pahenee niin sitten lekuriin. Kauanko tuollaista yskimistä oikein voi katsella? Onko muuten kenelläkään kokemusta siitä voiko tuollainen yskiminen aiheuttaa kurkunpäähän sellaista rasitusta että se tulehtuu?
Pari laryngiittikohtausta nähneena ja hoitaneena en haluisi joutua samaan tilanteeseen enää....
-Ap
Liman oksentaminen yleensä tarkoittaa sitä, että lima tulee keuhkoista - on siis "henki ahtaalla". Yskänlääkkeeitä ei todella suositella, niistä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Sen sijaan avaavat lääkkeet ( esim. Ventoline) ovat aivan ykkösasia tuollaisessa tilanteessa. Hakeudu viimeistään aamulla päivystykseen, aiemminkin jos lapsen hengitystiheys alkaa unessakin olla yli 30.
T: sairaanhoitaja ensiavusta
Ai teillä on Ventoline käytössä! Nyt lääkitset lasta 4-6 tunnin välein pari suihkausta. Anna lääkettä heti kun alkaa yhtään yskiä. T: 14
Niin, babyhaler on suositeltavampi kuin nestemäinen - menee suoraan keuhkoihin, eikä vaikutus välity verenkierron kautta. Tutkimukset tukevat suihkemuotoista annostelua. T: 14
[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 22:24"]
Liman oksentaminen yleensä tarkoittaa sitä, että lima tulee keuhkoista - on siis "henki ahtaalla". Yskänlääkkeeitä ei todella suositella, niistä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Sen sijaan avaavat lääkkeet ( esim. Ventoline) ovat aivan ykkösasia tuollaisessa tilanteessa. Hakeudu viimeistään aamulla päivystykseen, aiemminkin jos lapsen hengitystiheys alkaa unessakin olla yli 30.
T: sairaanhoitaja ensiavusta
[/quote]
Oikeastiko? Meillä kaikki 3 lasta oksentaa limaa ollessaan flunssassa eikä päivystyksen sairaanhoitaja tee muuta kuin käännyttää päivystyksen ovelta ja ilmoittaa, että terveillä lapsilla ei ole sinne mitään asiaa. Turha reissu yli 70 km vain siksi, että sai ohjeen hakea apteekista yskänlääkettä. Taitaa ohjeet olla erilaisia eri paikoissa.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 22:18"]
Jos lapsi hereillä ollessaan jaksaa leikkiä ja syödä/juoda, ei suurempaa huolta ole. Lima alkaa ärsyttämään juurikin makuuasennossa ja yskiminen alkaa, vaikka olisi hereilläkin. Ota lapsi nukkumaan omaan sänkyysi, jos pelkäät laryngiittiä tms. yöllä. Jos laryngiitti iskee, viileä ilma helpottaa oireita melko nopeasti. Meillä on laryngiitin iskiessä nukuttu talvella olohuoneen sohvalla, parvekkeen ovi auki, toppatakit päällä ja monta peittoa äidin ja lapsen päällä.
[/quote]
Jep, viime talvena lapsella oli kaksi laryngiittikohtausta, olin vielä hereillä kun ensimmäinen kohtaus alkuyöstä alkoi ja kannoin lapsen vällyjen alla takapihalle. Istuttiin ulko-ovella peittojen alla, rauhoittelin paniikissa olevaa 2-vuotiasta ja odotin että lapsella alkaa henki kulkea. Huulet alkoivat jo sinertää mutta onneksi kohtaus meni sitten ohi ja ei tarvinnut tilata ambulanssia. Seuraavalla kerralla varasin valmiiksi eteiseen vatteet yms. jos tulee lähtö sairaalaan. Laryngiittikohtaus on jotain niin kamalaa katsottavaa, tuntee itsensä tosi avuttomaksi....
Lapsella on ollut useita hengitystieinfektioita ja ollaan jouduttu myös päivystyksessä käymään hengittelemässä spiralla happea ja ventolinea. Ehkä siksi olen näin hermostunut.
-Ap
Lasten hengenahdistus on joskus huonosti tunnistettu vaiva. Ei kaikki kokeneetkaan sairaanhoitajat sitä tunnista, jos hoitajat lapsipotilaita harvoin. Minun onneni on saada hoitaa lapsipotilaita lähes joka päivä - usein heillä on hengenahdistusta, ja lisäksi omat lapseni sairastavat infektioihin liittyvää hengenahdistusta, joten tunnistan oireet hyvin. Yskäisy silloin tällöin on ihan normaalia, mutta jos lapsi flunssassa (tai muutenkin) yskii vähän väliä, on se merkki hengityksen ahtaudesta.
T: 14
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 10:12"]
Pientä lasta ei saa lääkitä ominluvin, kipulääkkeeseen ei tarvitse lupia kysellä mutta itse veisin lapsen lääkäriin jos hengityksessä on muutos jonka itse huomaat ja lapsi tarvitsee jotain muuta apua että olo paranee.
Ei millään pahalla te ammattilaiset mutta ei netissa auttaisi sanoa että ei ole väliä, viet myöhemmin. Koska jos jotain lapselle tapahtuu niin ei täällä ketään saa syytteeseen.
Pieni lapsi viedään pienellä kynnyksellä lääkäriin ja hän ohittaa terveyskeskuksessa muut.
Ihan turhaan me ihmiset mietitään kuuluuko lapsi viedä jo kiireesti lääkäriin jos hengitys on 30 vai 40: voi viedä aikasemminkin mitä se on kun VIIMEISTÄÄN kuuluu saada apua.
Minä en edes soittelisi mihinkään vienkö vai en. Minulla on neljä lasta ja olen aina vienyt lapsia lääkäriin kun terveydentilassa on muutosta jo niin että mietin jo lääkäriin viemistä. On sitä paljon tilanteita joissa jäädään odottamaan aamuun ja silloin on jo liian myöhäistä ja sängystä löytyy eloton lapsi. PITÄÄ toimia jos itsestä niin tuntuu: te olette vanhempia ja näette lapsen. Uskokaa siihen! Ei kukaan meistä voi lasta näkemättä -ammattilainenkaan, arvioida pienen lapsen tilaa netin tai puhelimen kautta. Ei siitä montaa vuottaole kun joku lapsi kuolikin sillä että soitti vaan arvauskeskukseen jossa hoitsu vaan sanoo ettei ole kiire tulla lääkäriin aina niin kauan kunnes ei todellakaan enää ollut kiire kun lapsi kuoli.
Ja kun se lapsi kuolee niin arvatkaa mitä sitten puhutaan? Silloin mietitään että onko hoitajalle annettu ihan riittävästi oikeita tietoja ja olisiko pitänyt selittää tilaa vakavammin? Jos minä näen äitinä lapsen muutokset, niin en välttämättä osaa niitä puhelimessa muotoilla. Lääkärin hommaa se on.
Ihan oikeasti: menkää lapsienne kanssa lääkäriin jos siltä tuntuu. Ei mitään mielipiteiden kyselyä.
[/quote]
Aika kamala ja julma viesti josta tuli ihan paha olo.
Meillä tilanne helpottanut, lapsi ei oksenna enää yskiessään mutta yskii kuitenkin vielä limaista yskää. Yleiskunto hyvä, jaksaa touhuta ja ulkoilla ja ruoka maistuu.
Tutustuttiin yhdessä tänään taas babyhaleriin ja lapsi "lääkitsi" kaikki nukkensa ja nallensa. Käytetään babyhalerista nimitystä sukellusvene jonka lapsi keksi kun saatiin laite keväällä. Leikkimisen jälkeen sitten otti reippaasti itse parit henkoset. Oli pettynyt kyllä kun yskä ei lähtenyt lääkkeellä pois.
Nyt nukkunut puolisen tuntia, kuuluu yskivän. Samat yskän helpotustoimenpiteet tehty kuin eilen illalla plus parit henkäykset Ventolinea.
-Ap