Yläkoulun opettajat! Miten selviätte hankalien oppilaiden kanssa?
Mitä opettaja voi tehdä tilanteessa, jossa oppilas yksinkertaisesti kieltäytyy tekemästä tehtäviä tunnilla tai laittamasta puhelinta pois? Pakottaakaan ei voi, mutta miten te selviätte tilanteesta?
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 22:58"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 20:45"]
Huumorilla ja nokkeluudella pärjään samoin kuin sillä, että näytän oppilaille, että aidosti välitän heistä ja kunnioitan heitä. Yleensä 2 kk menee uuden luokan kanssa ennen kuin kaikki tottelee, mut sit ne syökin mun kädestä.
[/quote]
Allekirjoitan tän täydellisesti ! Vaikka olen vain koulunkäyntiavustaja ja vanhimpiakin oppilaita vain 6-7vuotta vanhempi, niin vaikeimmatkin oppilaat olen saanut "kuriin" tällä tekniikalla. Ja he käytävillä jopa kyselevät,että tulenko heidän tunnilleen:-)
[/quote]
Olen samaa mieltä. Silti en osaa kertoa, mitä se huumori konkreettisesti tarkoittaa. Enkä osaa antaa yhtään käytännön esimerkkiä. Osaatteko te?
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 00:17"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 16:36"]
Heitän oppilaan ulos. Jos ei tuntityöskentely kiinnosta, ei tarvitse minun luokassani istua. Käytännössä tämä hoituu niin, että heitän oppilaan repun käytävälle, kyllä se lapsukainen kamojansa seuraa. Sitä ennen olen tietysti sanonut kerran kauniisti, että laitapas se kännykkä pois. Toisen kerran karjaisen sen verran kiukkuisesti, että siitä viimeistään ne ääliömmätkin uskovat, ja jos eivät, löytävät itsensä oven ulkopuolelta. Yläasteikäinen on jo oletettavasti sen verran fiksu, että kun hänelle lukuvuoden alussa kerrotaan koulun säännöt ja sanotaan, että kännykkää tai muuta vastaavaa laitetta ei pidetä ääni päällä ja esillä oppitunnin aikana, siitä ei tarvitse toiste sanoa. Minä olen sen verran kiukkuinen ämmä, että minun huutoani ei ole vielä yksikään oppilas kovin kauan jaksanut kuunnella vaan on tehnyt, kuten olen käskenyt. Käytösongelmia ei sen takia kovin paljon ole minun opettamillani luokilla, kun oppilaat tietävät jo etukäteen, että minä en hymistele vaan karjun, jos ei kaunis sana kuulu. Nähtävästi nykyvanhemmat eivät juurikaan vaadi lapsiltansa mitään, kun täytyy tulla yläkouluun asti, ennen kuin mukula ymmärtää, että joku aikuinen vaatii jotain ja pysyy sanassaan.
[/quote]
Toivottavasti muistat myös sen, että niitä kilttejä tyttöjä se karjumisesi voi ahdistaa. Oma lapseni on kertonut ahdistuneensa opettajan huutamisesta. Niillä kilteillä oppilaillahan ei ole mitään osaa eikä arpaa huutamiseesi.
Tutkimus: Huutaminen vahingoittaa lastasi lyömisen tavoin.
http://m.iltalehti.fi/perhe/2013090717459085_pr.shtml
Oma lapseni ei muuten laita sinulle hanttiin, sen tiedän. Olen hänet kasvattanut, mutta en pidä siitä, että hänen aikanaan huudetaan. Itsekään en koskaan huuda.
[/quote]
On paljon asioita, mitä lapsesi joutuu kohtaamaan kodin ulkopuolella ja syystä huutavat ihmiset ovat se pienin paha. Tynnyrissä kasvattaminen ei auta ketään. Vein juuri tyttöni muskariin ja samaan muskariin tuli 3-4 levotonta pikkupoikaa. Oma tyttöni nappasi yhtä riehujaa kädestä kiinni ja tokaisi: ei, sinä et ota minun kirjaani, ja poika totteli nätisti. Muskariope pitää porukan kurissa mutta joutuu käyttämään tiukkaa äänensävyä. Tyttöni kaveri lopetti muskarin, kun pojat ovat niin äänekkäitä ja ope sanoo tiukasti. Äitinsä totesi, että ei halua lapsensa olevan tekemisissö täkllaisten lasten ja tällaisen open kanssa.
Niin, ihannemaailmassa ei kukaan huuds ja kaikki tottelevat. Käytännössä lähes jokainen lasten kanssa tekemisissä oleva joutuu korottamaan ääntään sillon tällöin jo ihan turvallisuuden takia. Jos Pekka uhkaa leikata tyttösi hiukset, toivot varmaan muutakin toimintaa opelta kuin ystävällisen kehoituksen laittaa sakset pois.
Voit kertoa ahdistuvalle lapsellesi, että huutaminen ei koske häntä eikä niitä, jotka ovat nätisti vaan sillä korotetulla äänellä ja tiukalla kiellolla ope saa viestin ajoissa perille riehujalle ja katkaisee ei-toivotun käytöksen tehokkaasti. Sitä kai lapsesikin haluaa? Hänellä ei ole mitään ayytä ahdistua mutta vähän voisikasvattaa sitä sietokykyä kohdata erilaisia ihmisiä ja erilaisa tilanteita.
En nyt puhu karjumisesta mutta selvästi komentavasta ja korotetusta äänestä. Vihaan itse näitä lässyttäjiä hiekkalaatikon reunalla, jotka toteavat tasaisella äänellä, että kulta, ämpäri oli tytön, anna se takaisin. Ole kiltti äläkä heitä hiekkaa. Älä lyö, tyttöön sattuu. Voitko lopettaa? Arvostan todella niitä, jotka puuttuvat nopeasti ja rivakasti tilanteeseen ja vaikka sitten huutamalla ennemmin kuin vain lässyttämällä Ja antamalla kaiken tapahtua.
Mä opetan sitten niitä muita. Pyrin tekemään sen tavalla, joka palkitsee sen, joka viitsii opiskella: siis että opittava asia liittyy johonkin, sillä on väliä ja se kannattaa oppia. Näin muut eivät kärsi ja se kännykkäkaverikin saattaa huomata oman parhaansa.
Heitän oppilaan ulos. Jos ei tuntityöskentely kiinnosta, ei tarvitse minun luokassani istua. Käytännössä tämä hoituu niin, että heitän oppilaan repun käytävälle, kyllä se lapsukainen kamojansa seuraa. Sitä ennen olen tietysti sanonut kerran kauniisti, että laitapas se kännykkä pois. Toisen kerran karjaisen sen verran kiukkuisesti, että siitä viimeistään ne ääliömmätkin uskovat, ja jos eivät, löytävät itsensä oven ulkopuolelta. Yläasteikäinen on jo oletettavasti sen verran fiksu, että kun hänelle lukuvuoden alussa kerrotaan koulun säännöt ja sanotaan, että kännykkää tai muuta vastaavaa laitetta ei pidetä ääni päällä ja esillä oppitunnin aikana, siitä ei tarvitse toiste sanoa. Minä olen sen verran kiukkuinen ämmä, että minun huutoani ei ole vielä yksikään oppilas kovin kauan jaksanut kuunnella vaan on tehnyt, kuten olen käskenyt. Käytösongelmia ei sen takia kovin paljon ole minun opettamillani luokilla, kun oppilaat tietävät jo etukäteen, että minä en hymistele vaan karjun, jos ei kaunis sana kuulu. Nähtävästi nykyvanhemmat eivät juurikaan vaadi lapsiltansa mitään, kun täytyy tulla yläkouluun asti, ennen kuin mukula ymmärtää, että joku aikuinen vaatii jotain ja pysyy sanassaan.
Mä en kyllä ala esittää mitään draamoja aiheesta. Ei jaksaa, ei kiinnosta, Eikä. vaikuttaisi mitenkään positiivisti mun auktoriteettiin. Opetan vain niitä, jotka oppia haluavat. Ennen pitkää ne kaikki ovat halunneet.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 16:36"]
[/quote]
Ihan kiva muuten, mutta
a) osassa kouluista ei saa laittaa lasta käytävälle
b) osa lapsista ei seuraa kamojaan tai nostaa hirveän äläkän, jos hänen kamoihinsa koskee
c) osalla lapsista vanhemmat tulee juristin kanssa kouluun teit mitä ikinä
d) kaikki ei tule kouluun ollenkaan vaan vievät asiat suoraan käräjille
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 00:23"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 21:25"]
Mun mielestä yläkoulussa on rasittavaa se, että oppilailla on älypuhelimet koulussa ja tunnilla mukana. Auttaisi tosi paljon, jos ne jätettäisiin kotiin tai tunnin ajaksi lokeroon.
[/quote]
Ideasi ei ole tätä päivää, kun koko ajan ollaan siirtymässä siihen, että älylaitteita ja tietsikoita käytetään opetuksessa ja opiskelussa. Känny on lisäksi liian arvokas peli laitettavaksi lokeroon. Sitäpaitsi känny luokassa luo turvallisuutta.
[/quote]
Sen voi siis jättää kotiin. Kännykkää ei voi käyttää opetusvälineenä tunnilla, koska kaikilla ei ole sitä käytössään. Kännykkä luo luokkaan turvattomuutta: kuka tahansa voi kuvata / äänittää ketä tahansa ja ladata sen fb:iin. Näitä nettikiusaamisia saa sitten selvitellä pitkin vuotta. Niin turhaa.