ESTA ja sen hinta
Olen lähdössä ensi viikolla jenkkeihin ja olen tässä täyttämässä ESTA-hakemusta. Monilla sivuilla, kuten ulkoministeriön sivuilla sanotaan, että ESTA maksaisi 14usd/hlö. Kuitenkin itse hakemuksen lopussa lukee, että maksaisikin 79usd/hlö. Onko hinta muka noussut niin hirveästi?
Kommentit (28)
Pystyy täyttämään suomeksi 14 USD hintaan virallisella sivustolla
Moikka,
Huomasin sattumalta vauva.fi:n keskustelusivulta keskustelun tuosta ESTA-matkustusluvan hakemisesta. Olen itse suunnitellut lähteväni lomamatkalle (näillä näkymin viikoksi) Yhdysvaltoihin ensi kesänä ja minä olen tekemisissä ensimmäistä kertaa ESTAn kanssa. Olen täyttänyt sitä tänään ensimmäistä kertaa ihan suomenkielisenä ensin vähän niin kuin harjoittelutarkoituksessa eli ei lähetetä vielä mitään, vaan katson, että mitä siinä kysytään ja täytän sen hakemuksen niin hyvin kuin pystyn, mutta en lähetä sitä vielä.
Täytän sen sitten toisella kerralla uudestaan "vakavassa tarkoituksessa". Mutta ensimmäisellä kerralla täytin sen siis lähettämistä vaille valmiiksi ja huomasin, että tuon ESTA-matkustusluvan saamisesta peritään (mikäli katsoin oikein) peräti 87 US dollaria (!) Huijauksen makua! (Finnairin puhelinpalvelussa minulle kerrottiin, että sen hinta on 14,70 US dollaria; no, joka tapauksessa noin 14 US dollaria). Tuo noin 14 US dollaria lienee "oikea/virallinen" hinta. Heräsi vain kysymys, että saanko edes tuon ESTA-matkustusluvan hakemisesta vastausta (myönteistä tai kielteistä; itselläni sen pitäisi olla suurella todennäköisyydellä myönteinen). Pitää ilmeisesti turvautua varmuuden vuoksi ensimmäisellä kerralla jonkin matkatoimiston apuun.
Moikka!
Olen täyttänyt ESTA-matkustuslupahakemuksen muutaman kerran, jolloin harjoittelin ensin sen täyttämistä lähettämättä kuitenkaan sitä. Sen täyttämistä kannattaa etukäteen harjoitella ja miettiä tarkasti, että mitä kussakin kohdassa kysytään, mikäli ESTA-hakemuksen täyttämisestä ei ole mitään aikaisempaa kokemusta. Sen hakemuksen täyttäminen ei ole vaikeaa. Mutta sen täyttämiseen kannattaa varata riittävän paljon aikaa.
Hyväksytty ESTA-matkustuslupahakemus on melko arvokas, ottaen huomioon, että mitä sillä saa.
Sen jälkeen lähetin sen ESTA-matkustuslupahakemuksen Yhdysvaltoihin, viime keskiviikkona eli 21.10.2015 ihan itse. Silloin minun hakemukseni täyttäminen onnistui. Minun ESTA-hakemukseni hyväksyttiin eli minä sain matkustusluvan Yhdysvaltoihin. :-)
Tässä on faktatietoa ESTA-matkustuslupahakemuksen täyttämisestä:
-Hintoja on "virallisia" ja "epävirallisia": "Virallinen" hinta
on 14 Yhdysvaltain dollaria ("virallinen" hinta muodostuu
seuraavasti: Lupahakemus 10 Yhdysvaltain dollaria ja
Käsittelymaksu 4 Yhdysvaltain dollaria).
Kaikki muut hinnat/maksut (=yli 14 Yhdysvaltain dollaria)
ovat "kusetusta". Kaikki tuon 14 Yhdysvaltain dollarin yli
menevät summat eivät mene ainakaan millekään
Yhdysvaltain viranomaiselle, vaan "huijareiden" omaan
taskuun.
Eli se, joka maksaa ESTA-matkustuslupahakemuksestaan
Yhdysvaltoihin enemmän kuin 14 Yhdysvaltain dollaria,
niin vain tukee "huijareita"/välistävetäjiä. Täyttäessäni
"harjoituskerralla" tuota ESTA-hakemusta minulta olisi
peritty (muistaakseni) 87 Yhdysvaltain dollaria (!). Lienee
pohjanoteeraus. No, en lähettänyt tuota hakemusta, enkä
myöskään maksanut sitä. Joku on kuulemma maksanut
tuosta ESTA-hakemuksesta jopa 79 Yhdysvaltain
dollaria (!). Nuo 14 US dollarin yli menevän osan voi
mahdollisesti saada takaisin, mikäli sitä ymmärtää/osaa
vaatia.
-Saadakseen "virallisen" ESTA-matkustusluvan
Yhdysvaltoihin "viralliseen" hintaan eli 14
Yhdysvaltain dollaria, sellaisen voi saada seuraavasta
Internet-osoitteesta:
http://esta.cbp.dhs.gov/esta/application.html?execution
=e1s1
Tuon saman, virallisen ESTA-hakemuksen voi saada myös
(Googlesta) seuraavista Internet-osoitteista:
Sen jälkeen valitse joko linkki "ESTA-homeland" tai
"Official ESTA Application".
Tässä on vielä noiden lyhenteiden selitykset:
ESTA=Electronic System for Travel Authorization=Elektroninen matkustuslupajärjestelmä
CBP=Customs and Border Protection=Tulli- ja Rajasuojelu/Tulli- ja Rajavalvonta
DHS=United States Department of Home Security=Kansallisen Turvallisuuden Virasto
Gov=Government=Viranomainen
Hakemuslomakkeen kielivaihtoehtoja on ainakin toistakymmentä; kyseisen hakemuslomakkeen voi täyttää myös ihan selvällä suomen kielellä.
Vastauksen(=Hyväksytty tai Hylätty) saa heti hakemuksen lähettämisen jälkeen. Hyväksytty ESTA-matkustuslupa on voimassa 2 vuotta tai passin viimeiseen voimassaolopäivään asti, sen mukaan, kumpi on aikaisemmin.
Täytin itse viime keskiviikkona eli 21.10 Internetissä tuon ESTA-matkustuslupahakemuksen Yhdysvaltoihin ja sain vastauksen todellakin heti hakemuksen lähettämisen jälkeen. Minun ESTA-matkustuslupahakemukseni hyväksyttiin. Eli lähtökohtaisesti "Tervetuloa Yhdysvaltoihin!". Yli 99 % ESTA-hakemuksista hyväksytään. Mutta tuo hyväksyntä ei takaa maahanpääsyä Yhdysvaltoihin, vaan siitä päättää CBP:n viranomaiset maahantultaessa. Joten "Älkää nuolaisko, ennen kuin tipahtaa". Kannattaa perehtyä tarkasti sen ESTA-hakemuksen täyttöohjeisiin (myös ne voi saada ihan selvällä suomen kielellä.
Hei!
Laiton kanssa hakemuksen tuon "välityssivuston" kautta ja hintaa tuli komeat 84 USD. Lähetin kuitenkin viestin, jossa pyysin perumaan hakemuksen ja rahoja takaisin.
Soitin luottofirmalle ja sanoivat, että katevaraus on peruttu. Samalla kuolettivat kortin ja lähettävät uuden tilalle niin eivät varmasti voi hyödyntää korttiani.
Nyt kuitenkin kun kävin tsekkaamassa virallisilta sivuilta, onko hakemukseni voimassa niin siellä lukee "lupa hyväksytty". Onko siis mahdollista, että olen saanut luvan ilmaiseksi? Jotenkin tuntuisi hassulta, että kyseinen yritys voisi perua oman henkilökohtaisen hakemukseni.
Terkuin,
Paavo
Vierailija kirjoitti:
Olen lähdössä ensi viikolla jenkkeihin ja olen tässä täyttämässä ESTA-hakemusta. Monilla sivuilla, kuten ulkoministeriön sivuilla sanotaan, että ESTA maksaisi 14usd/hlö. Kuitenkin itse hakemuksen lopussa lukee, että maksaisikin 79usd/hlö. Onko hinta muka noussut niin hirveästi?
Lisä tietojä huijauksesta : http://3f8e4d43.linkbucks.com