Oletteko laskeneet, paljonko väärät valintanne
ovat tulleet maksamaan rahallisesti..?
Ei varmaan pitäisi ajatella, kun vaan alkaa masentaa ja ahdistaa, ja kaikki yrittäminen tuntuu turhalta.
Tyyliin:
- kiinteäkorkoinen laina 11 v sitten - ~ 10.000 eur
- homerivarihuoneiston osto ~ 100.000 eur.
Nuo sentään isommasta päästä. Sitten muuten vaan huonolla tuurilla mennyt esim. lapsettomuustutkimuksiin ja -hoitoihin ~ 15.000 eur.
Kommentit (25)
Minäkin olen hävinnyt rahaa mielestäni tavallaan siinä, etten hankkinut asuntoa v.2000 tai viimeistään v.2008. Jos nyt hankin asunnon, maksan siitä lähes kaksinkertaisen hinnan. Neliöhinnat ovat nousseet noin 3000:sta eurosta jopa 5000:een euroon tuossa ajassa.
En minä ole tehnyt mitään vääriä valintoja. Minä olen elänyt elämää. Minähän tätä elämää olen elänyt ja tehnyt itse valintani. Eivät ne silloin voi olla vääriä, koska olen ihan vapaasti saanut valita ja niin olen valinnut. Jälkiviisautta on turha harrastaa, koska jälkiviisaus ei muuta mitään.
400 euroa kun en ole käyny puoleen vuoteen punttiksella....
Kenen mielestä lapset on olleet väärä valinta? Valinta toki, ja joskus valinnat maksaa, mutta tässä ketjussa kysytään niitä vääriä valintoja.
En tiedä, enkä halua tietää... sen verran paljon vääriä valintoja on tullut tehtyä. Jälkiviisaana on toki helppo sanoa ettei olisi pitänyt.....
paljonko voin laskea menettäneeni kun valitsin duunarin miehekseni ja tarjolla olisi ollut akateemisesti koulutettu ja siten paremmin tienaava mies?
En uskalla laskea edes, mutta väärä ammatinvalinta on maksanut maltaita. Ensin opiskeluajan menetetyt palkkatulot ja sitten työttömyyttä/pienipalkkaisia töitä, kunnes nyt uudelleen opiskelijana venytän taas penniä...kyseessä on kuitenkin kymmenien tuhansien eurojen kokoinen summa.
En edes uskalla ajatella asiaa noin. Yritän vaan ajattella positiivisesti, että kyllä joskus saan tienattua menetetyt pennoseni, velat on melkein maksettu. Ja nyt menee jo suht koht hyvin.
Aviliitto, varmaan noin 150 000 euroa
- ei tarpeeksi laajat opinnot ja siksi osa palkasta jäi saamatta - 40 000e
- puolison löytäminen venyi > lapsettomuushoitoihin n. 6000e ja lisälaskua tulossa vielä xxxx summa
Huonotuloisen puolison ottaminen. Huonon työpaikan valinta, josta jäin laman aikana vuosiksi työttömäksi. Mitähän vielä...?
n.200 000 tuhatta euroa, ja asia niin perseestä, etten halua edes muistaa. Nyt elän vuokralla kituuttaen( jatkuvassa henkisessä pelossa, että miten saan seuraavan laskun maksettua), ilman säästöjä, vaikka voisi olla oma maksettu asunto ja tukuittain rahaa. Tarkasti ajatellen mun elämäs on kaikki valinnat mennyt aina pieleen.
Aina välillä olen sortunut laskeskelemaan virheiden hintaa työpaikka-asioissa, mutta laskelma ei onneksi ole mitenkään itsestään selvä. Olen parikin kertaa lähtenyt valinnut tavallaan huonosti - huonommalla palkalla ikävämpään hommaan jne - mutta toisaalta jotain hyvääkin on varmaan niistä seurannut. Kokemusta joka on osoittautunut myöhemmin hyödylliseksi tai tärkeiden ihmisten tapaamista, tms.
Myös asuntovalintojen laskeminen on vaikeaa, kun sitä ei voi tietää mitä olisi lopulta tapahtunut niissä vaihtoehdoissa joita ei valinnut. Epäilen kuitenkin että isoimmat tappioni ovat olleet asuntokauppoja joihin en ryhtynyt. Ensin yksi josta minut puhuttiin ulos vuonna 2000 kun mukamas oli asuntomarkkina ihan romahtamassa ja hinnat laskemassa merkittävästi, ja toinen joskus n. vuonna 2005 kun en uskaltanut ostaa mielestäni täysin alihinnoiteltua asuntoa siksi että olin juuri jäämässä äitiyslomalle enkä halunnut uutta lainaa. Olen saattanut hävitä satojakin tuhansia näissä, mutta onneksi en tiedä.
Voi kun kurjaa, että muillakin on mennyt huonosti, vaikka samalla lohdullista tietää ettei ole ainoa, joka tällaisia miettii.
Jos jaksaisi olla positiivinen, miettisi mitä kaikkea ei ole mokannut tai valinnut väärin - pottihan voisi olla vielä paaaljon suurempi jos _ihan kaikki_ olisi mennyt mönkään. Itse asiassa ilman onnea matkassa en olisi edes elossa (Yksi läheltä-piti onnettomuus).
Ap (koettaen keksiä jotain valoisampaa näkökulmaa)
Valitsin ammattikoulun enkä lukiota.
Terveys meni, en kyennyt siihen työhön, tuloksena pitkäaikaistyöttömyys, pari uutta koulutusta... Kymppitonni opintolainaa maksettavana ja mistään muusta kuin tukityöllisen paskasta palkasta ei toivoakaan.
Ex-vaimo 50 000€. Muita yhtä huonoja valintoja en muista.
Olen aika onnekas teihin verrattuna :P paskaan autoon pari tonnia, vikatikkishoppailuja varmaan toiset pari, ja huolimaton rahankäyttö (lehtitilauksia ja muuta täysin turhaa) varmaan tonni. Eli ei mitenkään huonosti ole mennyt, en valita vaikka toki nuokin harmittaa jos oikein alkaa miettiä. Olisi ne viisdonaa voinut paremminkin käyttää mutta ihan sama.
- 10 vuotta kotona lasten kanssa (paljonko hävisin palkassa/työurassa, en uskalla edes laskea)
- valitsin miehen, joka on duunari (miksi en ottanut sitä toista, joka tienaa tällä hetkellä moninkertaisesti mieheeni verrattuna....)
Nämä ovat varmaan pahimmat mokat elämäni aikana, rahallisesi mitattuna.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 20:28"]
- kiinteäkorkoinen laina 11 v sitten - ~ 10.000 eur
- homerivarihuoneiston osto ~ 100.000 eur.
[/quote]
Kiinteäkorkoinen laina on järkevää riskinhallintaa. Ei kukaan voinut tietää korkoja etukäteen. Homeasunto menee kai huonon tuurin piikkiin, jos olitte tavallisen huolellisia kauppoja tehdessä.
Valintoja hyvyyttä täytyy peilata siihen tietoon, joka valintahetkellä oli käytössä.