Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ystävä tekee rahalainoista lainoista numeron?

Vierailija
22.08.2020 |

Ystäväni joskus vippaa minulta rahaa tai saattaa pyytää vaikka tuomaan jotain kaupasta ohikulkiessani luvaten maksaa takaisin. Kyseessä on pikkuostoksia max 20€. Usein hän viestittää maksavansa takaisin illalla, kun käy pankkiautomaatilla ja piipahtaa luonani. Illalla saattaa tulla viesti, että maksaakin huomenna tai ensi viikolla jolloin taas näemme tms. Lainailu sinänsä ei minua haittaa, mutta tuntuu, että ystävälleni se on ikäänkuin jokin sosiaalinen peli, jossa viestitellään asian tiimoilta ja pohdiskellaan miten asia on järkevä hoitaa sen sijaan, että hän vain tekisi minuutin aikaa vievän tilisiirron puhelimellaan. Useimmiten hän maksaa lainansa takaisin, joskus ne unohtuvat häneltä maksaa.

Itse suhtaudun raha-asioihin aika suoraviivaisesti. En halua olla kenellekkään velkaa ja jos johonkin lahjakeräykseen osallistun niin maksan summan heti yleensä tilisiirrolla. Tällainen pikkuasian paisutteleminen tuntuu älyttömälle. Kertokaa mulle miksi ihminen käyttäytyy noin?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella on omat sokeat pisteensä ja ties mistä lapsuudesta juontuvat käyttäytymisensä. Kaverisi pelaa tällaista, ettei vaan kukaan pääse sanomaan, että hän ei huolehtisi takaisinmaksusta.

Vierailija
2/12 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, aloita samanlainen peli.

Kun pyytää tuomaan jotain kaupasta, vastaa että mietit asiaa. Tuotko nyt vai olisiko ensi viikolla parempi tilanne?

Tai jos pyytää rahaa, lähetä viesti jossa pohdit miten homma olisi kätevintä hoitaa. Haetko käteistä, ja viet sen ensi viikolla, vai laitatko ehkä tilisiirron huomenna tai ehkä sittenkin jotain muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä ei ehkä ole mobiilisovellusta. Tai ehkä hänellä ei ole rahaa.

Vierailija
4/12 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, aloita samanlainen peli.

Kun pyytää tuomaan jotain kaupasta, vastaa että mietit asiaa. Tuotko nyt vai olisiko ensi viikolla parempi tilanne?

Tai jos pyytää rahaa, lähetä viesti jossa pohdit miten homma olisi kätevintä hoitaa. Haetko käteistä, ja viet sen ensi viikolla, vai laitatko ehkä tilisiirron huomenna tai ehkä sittenkin jotain muuta.

Hauska idea, mutta olis vähän tylsää mulle kyllä. Mieluummin juttelen ihan muista asioista, jotka meitä molempia kiinnostaa.

Vierailija
5/12 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hänellä ei ehkä ole mobiilisovellusta. Tai ehkä hänellä ei ole rahaa.

Olen nähnyt hänen käyttävän mobiilisovellustaan puhelimella ja siksi juuri sitä vaihtoehtona tarjonnutkin ja antanut tilinumeroni. Rahattomuudesta en usko olevan kysymys, koska hänellä on kuitenkin vakituiset tulot, eikä tietääkseni ole velkaa. Mutta en kyllä tarkemmin tiedä.

Vierailija
6/12 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olet liian täydellinen

Vierailija
7/12 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoita että homma loppuu nyt.

Et enää lainaa rahaa tai tee ostoksia hänen puolestaan. Syyksi voit sanoa että jokainen voi hoitaa ihan itse asiansa.

Vierailija
8/12 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkaa lainailemasta rahaa. Miettiköön sitä sitten.

Vierailija
9/12 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska olet liian täydellinen

Mitähän tämä voisi tarkoittaa?! En koe olevani mitenkään täydellinen hänen silmissään, vaan ihan normaali ihminen, jonka elämässä on ylä- ja alamäkiä, joista ystäväni kanssa olen myös puhunut.

Vierailija
10/12 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltäydy! Anna hänen itse ostaa omat juttunsa.

Vierailija
11/12 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai sitten paisuttelet itsekin sitä.

Vierailija
12/12 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tai sitten paisuttelet itsekin sitä.

Miten? Yleensä vastaan hänen pyyntöön, että ok ja vien ostoksen tai siirrän rahan hänen tililleen. Sen jälkeen viestittely on aika yksipuolista hänen taholtaan. Hän siis viestittelee ja pohtii asiaa ja minä siihen, että ”ok, sopii” milloin hän mitäkin ehdottaa. Ostokset on tyyliin terveyssiteitä, tupakkaa tai jokin tarjoustuote, jonka hän on huomannut lehdestä tms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi