Mitä voi tehdä kun perheeni ei välitä koronahygieniasta ja itse kuulun riskiryhmään?
Heille ei mene millään jakeluun, että minun henkeni on heidän käsissään. He eivät ole valmiita tinkimään arkensa mukavuudesta eli noudattaa koronahygieniaa.
Minä olen perussairauteni vuoksi joutunut monta kertaa sairaalahoitoon flunssan jälkitautina tulleen keuhkokuumeen vuoksi. Siitä huolimatta puoliso ja teinit eivät pese käsiään eivätkä pidä huolta turvaväleistä.
Tekisin mieli ottaa asumusero koko porukasta ja elää terveempää elämää. Pidän perheeni käytössä todella itsekkäänä.
Kommentit (9)
Vastaavia mietteitä tällä viikolla.
Meillä on silleen ihan ok tilanne, että teinit kyllä pesee käsiään ja olivat ensimmäisten joukossa käyttämässä maskeja. Mutta hehän tapaavat kavereitaan taas ihan kuin ennenkin. Keväällä pitivät sosiaalista etäisyyttä.
Mies taas. Hänen käsipesunsa on sitä ja tätä. Käyttää maskeja, mutta nyt niitä on alkanut olemaan täällä lattioilla yms. sitten klähmii niitä roskiin, eikä taaskaan pese käsiään! Jos siitä sanon, alkaa mölötys "joojoo!"
Ei tämä mullekaan mitään kivaa ole. Tammikuusta lähtien lähinnä viettänyt omissa nurkissa, käyn mä kävelyllä päivittäin lenkin, mutta muualla en ole käynnyt. Töistä mä jäi jo vuoden alusta pitkälle sairaslomalle sairauksieni takia. Olin ensimmäinen lomautettu ja yhä jatkuu...
Mä olen yrittänyt jo ajatella, että jos tää aika on mulle kuolemaksi, niin sitten on. Kunhan lapset ja mies pysyvät terveinä ja saavat jatkaa tämän kamalan ajan ohi. (jos se joskus on ohi)
Mä yritän pitää heitä turvassa. He ovat perusterveitä, mutta mistä tästä pöpöstä tietää miten se muuntautuu ja kehen iskee.
Vaikkei siihen kuolis, niin onhan se hankala tauti sairastaakin. Ei kenenkään tarvis sellaista käydä läpi.
Tsemppiä sulle ap!
Juo kaliaa ja koniakkia. Tepsii pöpöihin.
Tässä on se, että lapsia voi yrittää kasvattaa ja esittää vaatimuksia miten tulee käyttäytyä, mutta puolisolle ei viime kädessä oikein voi sellaista tehdä, hän kun on aikuinen ihminen. Jos asiassa ei keskustelemalla päästä yhteisymmärrykseen, ei liene muuta järkevää ratkaisua kuin varovaisemman osapuolen joko sietää tilannetta tai muuttaa pois.
Vuokraisin itselleni vaikka Airbnb-asunnon kunnes oppisivat olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on se, että lapsia voi yrittää kasvattaa ja esittää vaatimuksia miten tulee käyttäytyä, mutta puolisolle ei viime kädessä oikein voi sellaista tehdä, hän kun on aikuinen ihminen. Jos asiassa ei keskustelemalla päästä yhteisymmärrykseen, ei liene muuta järkevää ratkaisua kuin varovaisemman osapuolen joko sietää tilannetta tai muuttaa pois.
Ongelma vaan on, että ap ei voi ajatella asiaa vain oman sietämisensä kannalta. Jos hän sairastuu ja menehtyy, hänen lapsensa menettävät vanhempansa, joka on erittäin rankkaa teineille. Ja varmasti vielä rankempaa, jos tajuavat, että saattoivat itse tyhmyyksissään aiheuttaa kuoleman.
Itse äitinä haluaisin kaikin mahdollisin keinoin suojella lapsiani sellaiselta kokemuksella ja taakalta, joten muuttaisin pois myös heidän omaksi parhaakseen.
Pakkaat laukkusi, muutat hotelliin ja lähetät laskun puolisollesi. Itse en ainakaan suostuisi kuolemaan toisten välinpitämättömyyden vuoksi. Samalla näkee pärjäisivätkö he jos sinusta sielu karkaisi heidän tuomansa koronan vuoksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma vaan on, että ap ei voi ajatella asiaa vain oman sietämisensä kannalta. Jos hän sairastuu ja menehtyy, hänen lapsensa menettävät vanhempansa, joka on erittäin rankkaa teineille. Ja varmasti vielä rankempaa, jos tajuavat, että saattoivat itse tyhmyyksissään aiheuttaa kuoleman.
Itse äitinä haluaisin kaikin mahdollisin keinoin suojella lapsiani sellaiselta kokemuksella ja taakalta, joten muuttaisin pois myös heidän omaksi parhaakseen.
Minulle on kyllä tullut sellainen tunne, että muut haluavatkin päästä minusta eroon joko fyysisesti tai lopullisesti.
Pidä vakavahenkinen perhekokous. Läheisesi eivät ole täysin ymmärtäneet asiaa. Joskus täytyy sanoa kova sana. Sinulla on oikeus riskiryhmäläisenä ja jo yksistään huolta kokevana sanella säännöt koronan suhteen.
Ovatko perheenjäsenesi tietoisia pelkosi kasvamisesta? Jos eivät, sinun on rehellisesti kerrottava miltä sinusta tuntuu ja mitä odotat heiltä. Jos he eivät ole valmiit "talkoisiin", ei jää muuta vaihtoehtoa kuin muuttaa tilapäisesti heistä erilleen. Tällä vaihtoehdolla ei kannata "uhkailla" turhaan, vaan toteutat sen myös, mikäli toisten asenne ei muutu.
Minä muuttaisin muualle, oikeasti. Henkeni olisi minulle tärkeämpi ja teinit pärjäävät kyllä toisen vanhempansa kanssa. Parempihan se heillekin on, että olet elossa, vaikka toistaiseksi asuisit muualla kuin olisit lopullisesti poissa.