Onko paikalla joku joka tietää jotain kilpirauhasarvoista?
Mulle sanottiin että verikoearvoni TSH on täydellisesti keskellä viitearvoja ollessaan 1,6. Yritän keksiä miksi olen kuin täi tervassa.. :P
Kommentit (8)
Onhan tuo himpun korkea vaikka onkin viiterajoissa. Lähempänä 1 yleensä on hyvä. Mitä muut arvosi ovat?
Pelkkä TSH ei kerro mitään. Aivolisäkehormoni, joka nousee vajaatoiminnassa ja liikatoiminnassa laskee. Täytyisi mitata myös t4v ja mahdollisesti t3v, jotka ovat kilpirauhashormonit, jotka aiheuttaa elimistössä aineenvaihduntareaktiot ym. Joillain voi t4v laskea rajustikin ennen kuin TSH alkaa nousta. Että semmosta.
Joo, komppaan edellisiä. Mulla oli nyt viimeksi 0,53 ja olen ihan sika väsynyt edelleen. T4V on 12 ja viitearvot on muitaakseni jotain 11-21. Olen lukenut että se pitäisi silti olla yläosassa arvoja tyyliin 17-19 (muistaakseni), mutta se on vaan laskenut ja laskenut sitä mukaan kun Thyroxinia on lisätty. Ärsyttää, että mitkään lääkärit ei siitä piittaa.
Koita 5 vaihtaa luonnonmukaisen kilpirauhasen lääkityksen, esim Armour Thyrpid toimii monella paljon paremmin. Vaatii vaan asiantuntevan lääkärin että se onnistuu.
Muita arvoja mulle ei lääkäri ääneen ees sanonut, tästä totesi että on täydellisesti viitearvoissa ja hyvä. Pitänee pyytää ne labrat kirjallisena niin voisi jotain ymmärtääkin. Väsy, "päätä kiristää vanne", paino nousee, päänsärkyä (tutkittiin jopa pään tt...) jos muu elämä antaa periksi nukun kevyesti 15h vuorokaudessa.
ap
Jos haluat panostaa asiaan, tutkit kortisolin sekä kilpurauhasseulan, jossa otetaan käänteinen T3 hormoni. Olisi hyvä tsekata myös, ettei ole kilpirauhastulehdusta.
Onko nämä sellaisia tutkimuksia että voi vain painella tk/yksityislääkärille ja ilmoittaa haluavansa tutkimukset? Vai pitääkö lääkäri mua pöpinä kun ees kysyn moista..
ap
No se on ihmisestä kiinni. Mä voin hyvin tshn ollessa reilusti alle yksi.. rytmihäiriöt ja väsymys tulee heti jos menee yli yhden