Apua, en osaa auttaa nuorta matikassa!
Auttakaa!
Tehtävänä sieventää lausekkeita. Olen unohtanut nämä ihan kokonaan. Miten sievennetään esimerkiksi
6u(u-w)-6(2u-5w)w ?
Mitä sääntöjä näissä oikein on?
Kommentit (10)
No eiköhän siellä matikan kirjassa ole ohjeet tai vihossa muistiinpanot.
Odotas kun on aika laskea nollakohdat.
Katso kirjasta. Ihan yksinkertaiset ne säännöt ovat.
Kiitos tuhannesti kakkoselle! Minua jotenkin hämäsi tuo viimeinen w. Nämä laskut on netissä. Katsoimme kirjasta ja kaivoimme minunkin vanhan kirjan esille mutta mutta ei hoksattu. Huoh. :(
Joo, kertailin nyt netistä noita sääntöjä. Kyllähän ne muistuu mieleen näköjään vielä vuosienkin jälkeen. Jotenkin 12 tunnin työpäivän jälkeen aivot on hieman lukossa. Tuo tehtävä näytti aluksi katastrofilta. :)
ap
Millä luokalla tuollaisia on? Olen ylioppilas vm 1990 mutta en ymmärtänyt tuosta hölkkäsen pöläystä! Oikeestiko jollekin jää joku matikka mieleen?
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 20:50"]
Millä luokalla tuollaisia on? Olen ylioppilas vm 1990 mutta en ymmärtänyt tuosta hölkkäsen pöläystä! Oikeestiko jollekin jää joku matikka mieleen?
[/quote]
Täh? Selvääkin selvempi lauseke. Pelkkää kerto-, yhteen- ja vähennyslaskua.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 20:52"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 20:50"]
[/quote]
Täh? Selvääkin selvempi lauseke. Pelkkää kerto-, yhteen- ja vähennyslaskua.
[/quote]
Ai on vai? Ylioppilas 1996 eikä mitään hajua.
No joo, onhan se vaikeeta kun X:n ja y:n tilalla onkin u ja w....Lukion ykkösen laskuja, vai oliko jo yläasteella, en muista.
6u(u-w) - 6(2u-5w)w
=6u^2 - 6uw - 12uw + 30w^2
= 6u^2 - 18uw + 30w^2