Mitä tarkoittaa SHAPATOO tms? (albaniaa?) Yksi rääkyi sitä
äsken leikkipuistossa yksi isä huusi neljävuotiaalle tytölleen koko ajan SHAPATOOOO todella vihaisesti. tyttö ei ollut tehnyt mitään. mitä se tarkoittaa? p
Kommentit (36)
Se on sitten bosniaa! Osaatko sinä numero 21 albaniaa?
Minä en halunnut mennä siihen väliin sillä se mies on aika outo! Katselin vaan surullisena miten huusi tytölleen koko ajan tuota sanaa. Sanoi se muutakin mutta ne sanat eivät jääneet päähäni, puhui koko ajan sitä vierasta kieltä. En nyt vaan muista ovatko he Albaniasta vai Bosniasta mutta tytön nimi on Melisa, jos se auttaa! Siis yhdellä ässällä!
ap
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 22:13"]
Se on sitten bosniaa! Osaatko sinä numero 21 albaniaa?
[/quote]
No ei todellakaan ole bosniaa – sitä kieltä nimittäin osaan. Albaniaa en osaa kuin pari sanaa, eikä shapatoo kuulu niihin ;-)
Ehkä sitä ei ihan noin kirjoiteta mutta siltä se kuulosti näin suomalaisen korvin!
Miten sanotaan olet tuhma hyi tms bosniaksi?
Entä miten sanotaan "lopeta"?
ap
Lisäksi ap sanoi että muslimeja, albanialaiset on suurimmaksi osaksi ortodokseja (kosovon albaanit muslimeja mutteivät käytä huntua tms.)
Kultun kainalossa joo tullut opeteltua, ihanaa, sydän hymiö.
No eikä ole suurimmaksi osaksi ortodokseja! 70% muslimeja, 10% katolilaisia ja 20% ortodokseja, mutta koska maa oli pitkään kommunistimaa, harva on uskovainen. Albaniassa sanotaan "moss" lapselle jos halutaan kieltää jotain. Ja veikkaan, että isä on huutanut "mitä sä teet?" se kuulostaa suomalaisen korvaan tuolta ja on perin albanialainen tapa myöskin kieltää lasta. On sellainen huudahdus, joka ei oikein edes vaadi vastausta.
Tämä perhe on muslimiperhe mutta nainen ei käytä huivia ja käyttää ihan t-paitoja. Sanoi itse minulle että on muslimeja.
Ap
Cfare po bien ei kyllä ole sama kuin shapatoo, lausutaan suomalaise korviin qa po ban. Että hyvin sä albaniaa puhut jos kyselet shapatoota. Ok, itse en ole törmännyt suomessa moneenkaan albaniasta olevaan muslimiin, sori kun en tsekannut faktoja wikipediasta. Ja albaniassa kyllä ihan kaikki mm syövät possua, joten sekin mun mielestä kuvastaa sitä ettei ihan albanialainen kyllä voinut olla tää ap:n kuvaama hnklö. Jostainhan ap näkee että muslimi kyseessä.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 22:36"]
Lisäksi ap sanoi että muslimeja, albanialaiset on suurimmaksi osaksi ortodokseja (kosovon albaanit muslimeja mutteivät käytä huntua tms.)
Kultun kainalossa joo tullut opeteltua, ihanaa, sydän hymiö.
[/quote]
kosovon albaaneja taitavat Suomessa suurin osa olla. Olen itse seurustellutkin yhden kanssa, ja oli tosiaan uskonnoltaan muslimi mutta varsin maallistunut, esim käytti alkoholia ja joi sianlihaa ja tuskin ajatteli Jumalaa sen enempää kuin suomalainen keskiverto riviluterilainen.
hyi hirvitys joi sianlihaa :((((((((((((((
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 22:57"]
Cfare po bien ei kyllä ole sama kuin shapatoo, lausutaan suomalaise korviin qa po ban. Että hyvin sä albaniaa puhut jos kyselet shapatoota. Ok, itse en ole törmännyt suomessa moneenkaan albaniasta olevaan muslimiin, sori kun en tsekannut faktoja wikipediasta. Ja albaniassa kyllä ihan kaikki mm syövät possua, joten sekin mun mielestä kuvastaa sitä ettei ihan albanialainen kyllä voinut olla tää ap:n kuvaama hnklö. Jostainhan ap näkee että muslimi kyseessä.
[/quote]
Mä en kysele mitään shapotoota. Kunhan mietin mikä lause voisi kuulostaa tuolta kieltä osaamattoman korvaan tilanteessa, jossa isä on vihainen lapselle ja/tai kieltää tätä. Ei se tosiaan ihan noin lausuta, mutta aikalailla sinnepäin. Tässä ketjussa tuskin oli tarkoitus päteä kultsin kainalossa opitulla kielitaidolla, vaan antaa ap:lle järkevä vastaus. 18 vuodessa olen oppinut kielen aika hyvin, mutta en nähnyt tarvetta opettaa ap:ta asiassa...
Ja Suomessa ET törmää juurikaan albanilaisiin muslimeihin, koska a) he eivät asiaa mainosta, koska eivät ole uskovaisia b) täällä on erittäin vähän albanialaisia. Suurin osa on kosovolaisia.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 23:44"]
hyi hirvitys joi sianlihaa :((((((((((((((
[/quote]
Kyllä siinä jo huutaa hoosiannaa shapatoolla:)
SHAMPOTOO meinaa et tuu shamppoomaan mun hiukset!
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 22:05"]
Ei todellakaan ole tuo albaniaa, eikä cap ato ole albanian kielellä kyllä tule tänne (hajde këtu)
[/quote]
Jos nyt pari sanaa albaniaa oletkin sattunut oppimaan kultusi kainalossa, niin luuletko sanavarastosi olevan kovinkin kattava? Hallitsetko sekä toskin että gegin?