Mitä tarkoittaa komia?
Jos mies sanoo naista komiaksi, niin onko haukkumista vai kehu?
Kommentit (39)
Jos mulle joku mies sanois "Et onpa siinä komea emäntä", niin ajattelisin, että vi...ttu mikä juntti, ja sanoisin että; "Haita äijä paska".
Nimim. Etelä-pohjalainen nainen
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 16:42"]
Onpas aloittaja kovin herkkänahkainen. Jos olet läski niin sitten olet, sanottiinpa sitten komiaksi tai jätettiin sanomatta ja jos et ole, niin sitten et ja sillä selvä.
[/quote]
Enpä ole. Mies sanoi tapaamisemme lopuksi, että sinä se olet komia nainen enkä ehtinyt kysyä mitä hän sillä tarkoittaa. Minua kiinnosti tietää, mitä hän tuolla sanalla tarkoitti. Olen kiinnostunut tuosta miehestä ja toki toivoisin, että tunne olisi molemminpuolinen. Emäntämäinen en ole kyllä lainkaan.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 16:32"]
Komia on = näyttävä. Ei siis välttämättä edes isokokoinen, mutta sellainen huomiota herättävä, näyttävä, tyylikäs ja vauraan vaikutelman antava.
Kehu ilman muuta!
[/quote]
Näin myös Ylä-Satakunnan murteessa. Jos nainen on miehen mielestä komia, niin se on kehu. Varsinais-Suomen pohjoisosissa sama asia on komias. "Hän o nii komias miäs/naine!" Ehkä liittyy juuri eteläpohjalais- ja lounaismurteisiin, voi olla muissa murteissa muita merkityksiä.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 16:47"]
Jos mulle joku mies sanois "Et onpa siinä komea emäntä", niin ajattelisin, että vi...ttu mikä juntti, ja sanoisin että; "Haita äijä paska".
[/quote]
son komia, ei komea.
Eihän sitä olekaan sopiva sanua äänehen, notta emäntää talohon havitellahan... ja soon totta että tuo komia taitaa olla sellaasta vanhan poloven käyttämää kieltä, ei teinipissikset tuolla tavalla puhu.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 16:49"]
Onpas aloittaja kovin herkkänahkainen. Jos olet läski niin sitten olet, sanottiinpa sitten komiaksi tai jätettiin sanomatta ja jos et ole, niin sitten et ja sillä selvä.
[/quote]
Enpä ole. Mies sanoi tapaamisemme lopuksi, että sinä se olet komia nainen enkä ehtinyt kysyä mitä hän sillä tarkoittaa. Minua kiinnosti tietää, mitä hän tuolla sanalla tarkoitti. Olen kiinnostunut tuosta miehestä ja toki toivoisin, että tunne olisi molemminpuolinen. Emäntämäinen en ole kyllä lainkaan.
[/quote]
Tuo oli iskurepliikki kautta rantaan. Mutta kun se sanottiin tuollaisessa lauseessa, että "sinä se olet komia nainen", niin saattaa olla myös mahdollisuus, että mies voi pitää sinua aavistuksen ylypiänä ja liian komiana. Toisaalta tuo riippuu ihan siitä, millä äänensävyllä mies on sanottavansa sanonut. Jos on sanonut myönteisellä äänensävyllä eikä viekkaalla, niin sitten mies on tarkoittanut sitä mitä on sanonutkin.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 16:47"]
[/quote]
Haita :D
Fissssusia, sanoi Klonkku.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 16:38"]
Sillä tarkootetahan akkaa, josta voisi tulla talohon sopeva emäntä. Pohojanmaalla kun arvostetahan sellaasta riuskaa otetta eikä se haittaa vaikka olisi vähän kokoakin kunhan on kova tekemähän työtä. Komian näköönen ei ole ruma. Ei se välttämättä mikään missikään ole, mutta ihan kaikinpuolin sopeva kuitenkin.
[/quote]
Meillä Kauhajoella sopeva=suloinen, söpö. EI siis sopIva.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 16:57"]
Sillä tarkootetahan akkaa, josta voisi tulla talohon sopeva emäntä. Pohojanmaalla kun arvostetahan sellaasta riuskaa otetta eikä se haittaa vaikka olisi vähän kokoakin kunhan on kova tekemähän työtä. Komian näköönen ei ole ruma. Ei se välttämättä mikään missikään ole, mutta ihan kaikinpuolin sopeva kuitenkin.
[/quote]
[/quote]
Mihinäpäin soot?
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 16:55"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 16:49"]
[/quote]
[/quote]
Tuo oli iskurepliikki kautta rantaan. Mutta kun se sanottiin tuollaisessa lauseessa, että "sinä se olet komia nainen", niin saattaa olla myös mahdollisuus, että mies voi pitää sinua aavistuksen ylypiänä ja liian komiana. Toisaalta tuo riippuu ihan siitä, millä äänensävyllä mies on sanottavansa sanonut. Jos on sanonut myönteisellä äänensävyllä eikä viekkaalla, niin sitten mies on tarkoittanut sitä mitä on sanonutkin.
[/quote]
Jaa :) eli toivoa voisi olla sittenkin! Minusta tapaaminen meni kyllä hyvin ja oikein kivaa oli. Jäi vain mietityttämään tuo asia.
No mutta mistä se mies on kotoisin? Se selventäisi paljon asiaa.
Mulle turkulaisena komia tarkoittaa nimenomaa isoa "tulipa komia kala" =iso kala
En tiedä mistä päin on kotoisin. Ap
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 17:00"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 16:57"]
[/quote]
[/quote]
Mihinäpäin soot?
[/quote]
Nyt Helsingissä... vanhemmat asuu vielä Kauhajoella.
Antakaa asian nyt olla
[/quote]
Miksi ihmeessä? :O
Positiivinen ilmaus, näyttävä olisi ehkä lähimpänä. Ei mikään taskuvenus.
Kyllä se oli kehu. Hänen tapansa kertoa, että on ihastunut.
suuri, hyvässä mielessä esim. teoissa, mielipiteissä, koossa esim. talo/auto
kaunis, komea, paras
eli synonyymi kaikelle mikä on parempaa kuin muilla.
Pohjois-Pohjanmaalla varttuneena muistan että siellä komia nainen oli täysin synonyymi kauniille hyvännäköiselle naiselle. Ei siis sisältänyt viittausta kokoon tai painoon tms. Mutta naiselle itselleen ei tosin sanottu että olet komia, se olis ollut outoa.
Etelä-Pohjanmaalla komia tarkoittaa kaunista tai komeaa. Useimmiten kuitenkin kaunista. Jos eteläpohjalainen haluaa tehdä selväksi että nainen on komea mutta ei kaunis, niin sitten lainataan yleiskielestä sana komea tai puhekielisempi komee.