Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenkohan Suomen ainoa alle 40-v kaupunkilainen, joka tekee viiliä itse?

Vierailija
05.09.2013 |

Siihen malliin ovat kyllässäkävijät ihmetelleet, kun viilipurkkeja on ollut sivummalla viiliytymässä. Joku oli ihan huolissaankin että hapantuukohan viilini kun ovat tuolla tavalla lämpimässä. :DD

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yli 40-vuotiaat kaupunkilaisetko sitten tekevät viiliä. Ei todellakaan!

Vierailija
2/16 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen!

35v kaupunkilainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nimenomaan kaupunkilaiset hipsterit sitä tekee nykyään itse

Vierailija
4/16 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei ole hipsteri vaan ihan tavallinen ihminen, joka on tehnyt viiliä "aina" kun lapsuudenkodissa sen tavn oppi. Vanhemmat siis maalta kaupunkiin muuttaneita suurten ikäluokkien edustajia.

Mutta hauska kuulla, että viiliä taas tehdään. Se on paljon paremman makuiitakin ja maitona voi käyttää mitä vaan, vaikka vanhan ajan maitoa tai luomua.

Vierailija
5/16 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi 37-vuotias kaupunkilainen ilmoittautuu myös viilintekijäksi. Äiti on maalta kotoisin ja siellä oppi mummolta tekemään viiliä, joten on myös minun lapsuudessani kotona tehty viiliä ja sitä kautta opittu juttu. Vähän sama asia kuin itse tehty mansikka- ja omenahillo, yhtä itsestään selvä kotipuuha.

Vierailija
6/16 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti et, täällä muuan radiotoimittajakin sitä kertoi tekevänsä. En tosin tiedä, asuuko kaupungissa vai maalla. Itse en tuohon joukkoon kuulu.

Minusta luomumaidosta tulee parasta, ja pohjapiimässäkin on eroa. Ingmanilaisella tulee paremmin säilyvää kuin valiolaisella. Parasta on se, että voi tehdä pienemmän annoksen, kun teollisuusviilipurkki on vähän turhan iso minulle ja se ei ole enää hyvää, jos säästää puoli purkkia seuraavaan päivään.

Vierailija
7/16 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisinko lyhyen oppimaaran kuinka viilia tehdaan ja voiko sen tehda ilman 'juuri' viilia?

Asun ulkomailla ja nain suomen reissun jalkeen tekisi toisinaan mieli viilia. 

Vierailija
8/16 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 16:50"]

Saisinko lyhyen oppimaaran kuinka viilia tehdaan ja voiko sen tehda ilman 'juuri' viilia?

Asun ulkomailla ja nain suomen reissun jalkeen tekisi toisinaan mieli viilia. 

[/quote]

Niin ja viilia en ole siis itse tehnyt, jonkun kerran jogurttia, mutta kiinnostaisi oppia tekemaan tuotteet mahdollisimman pitkalle itse, leivat ja leivokset toki jo teen itse joten seuraavana kohteena olisi nuo maitotuotteet.

Vierailija
9/16 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisin myös, että kaupunkilaiset sitä nykyään useammin tekevät, kuin maalaiset. Minä ja parikin ystävääni teimme aktiivisesti viiliä parikymppisinä kaupunkilaisia n. 5 vuotta sitten, nyt on sittemmin jäänyt.

Vierailija
10/16 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu täälläkin olisin innostunut tietämään että miten tuota voisi tehdä. Viiliä ei täältä ulkomailta ihan noin vain saa.

Vierailija
11/16 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, muakin alkoi kiinnostaa. Kiitti vinkistä! t. 29v kaupunkilainen

Vierailija
12/16 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokalusikalliseen viiliä sekoitetaan kolmisen desiä mahdollisimman rasvaista maitoa, peitetään kulho(t) kelmulla ja annetaan seistä vuorokausi huoneenlämmössä. Sitten jääkaappiin, jos rakenne tuntuu viilimäiseltä. Tosin olen kerran tehnyt myös sinisestä maidosta ja onnistui ihan hyvin, kun antoi olla vähän kauemmin huoneenlämmössä. Ilmeisesti viiliä voi tehdä myös ihan pelkästä maidosta sekoittamalla siihen jotain hapatetta, mutta en tiedä miten.

Vierailija
13/16 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et taida onneksi olla. Itse teen kylläkin jugurttia. Sekä rahallinen säästö että säästö roskikseen päätyvien muovipurkkien määrässä on tuntuva.

Vierailija
14/16 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti jogurttia voi tehdä samalla lailla? Hyvä tietää, kiitos ohjeistuksesta!

11

Vierailija
15/16 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 17:36"]

Ilmeisesti jogurttia voi tehdä samalla lailla? Hyvä tietää, kiitos ohjeistuksesta!

11

[/quote]

Käytän Severin-merkkistä jugurttikonetta, joka on hyvin yksinkertainen noin 30 euroa maksava härveli. Sähkölämmitteisenä se ei ole riippuvainen huoneen lämpötilasta. Teen jugurtin Bulgarian jugurtista, maitojauheesta ja kevytmaidosta. Helppo homma ja hyvä tulos.

Vierailija
16/16 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jugurtin teko ei ole yhtä helppoa, mutta ei ollenkaan vaikeaakaan.

Viiliin tarvitaan vai hyvin vähän viilinjuurta, sen voi vaikka lähettää muovipussissa ulkomaille, jos ei kuukautta mene postissa.

Itse olen tuonut Suomesta vain lusikallisen matkalaukussa pussiin pakattuna ja siitä se alkoi.

Jostakin luin, että jos imeyttää imupaperiin tai villalankaan viiliä, voi postittaa helposti sen juuren.

http://www.vauva.fi/keskustelu/3843473/ketju/jos_syotte_paljon_turkkilaista_jugurttia_tehkaa_se_itse_helppoa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi