Uusioperheet muistakaa että elatusvelvollisuus ei pääty 18 v
Jos nuori menee lukioon on vanhempien vastattava elatuksesta/kuluista lukion päättymiseen saakka.
Kommentit (39)
Älkää sotkeko käsitteitä: elatusvelvollisuus päättyy aina kun lapsi täyttää 18 v ja tämä sanotaan laissa. Aamen.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 15:44"]
Jos nuori menee lukioon on vanhempien vastattava elatuksesta/kuluista lukion päättymiseen saakka.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa. Vanhempien pitää tukea vain jos millään muuten ei "lapsi" kykene käymään koulua. Ensiksi hänen pitää yrittää saada töitä, sitten ottaa opintovelkaa niin paljon kuin pystyy ja sitten muut tuet. Jos kaiken tuon jälkeen ei kykene opiskelemaan niin sitten pitää tukea.
Elatusvelvollisuus päättyy lapsen täytettyä 18 vuotta. Tämän jälkeen lapsen lähivanhempaa ei "tarvitse" sotkea enää mihinkään ja toinen vanhempi maksaa (toivottavasti) suoraan lapselle tämän elatusvelvollisuuden. Lähi -ja kaukovanhemman välistä rahaliikennettä ei tarvitse olla enää lapsen täytettyä 18v. Näin se menee.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 19:59"]
Ai, siis ydinperheissä elatusvelvollisuus loppuu, mutta uusperheissä ei. Aika mielenkiintoista :O
[/quote]
Ei se periaatteessa mihinkään lopu. Voit potkia lapsesi pellolle ydinperheessäkin tämän täytettyä 18 vuotta. Ei siinä ole mitään elatusvelvollisuuksia.
Edelleen: Vanhempien ei tarvi tukea, elleivät pysty! Lähi tietysti voi hakea toimeentulotukea jne., jos rahat ei riitä. Ns. etä ei maksa mitään, jos ei kerran ole varaa.
Minä kirjoitin tuolla ylempänä siitä, että olen maksanut miehen elaritkin vuoden ajan. Tilanteet todellakin muuttuu! Luuletteko, että musta on erityisen kivaa, että miehen firma alkoi mennä alamäkeen ja lopussa tuottoa tuli 500-1000 Euroa/kk. Joinain kuukausina jouduin maksamaan minä firman laskuja palkastani, jotta ei jää rästiin. Alussa oli pientä kitkaa, sitten meni vuosia hyvin, mutta alalla tuli murros -> tulojen romahdus. Ei meidän taloustilanne erityisen huono ole nelikymppisiksi. Meillä on pk-seudulla olevasta perustalosta velkaa enää 60 000 Euroa eli kyllä me on hoidettu raha-asiat. Tosin mähän nuo lainatkin nyt maksan, kun mies opiskelee sillä 300 Euron opintotuella. Opintoja takana nyt vuosi, vielä kaksi jäljellä, vaikka rehkii kursseja tuplatahtia. Ja pienempiä lapsia on tehty, koska mähän pystyn tarvittaessa elättämään lapset kokonaan ja miehen. Sitä olen vain pohtinut, että koulutusavustusta en ala sentään maksamaan miehen lapselle. Ensin ajattelin satkua tai mieshän sen maksaisi siitä 300 Euron opintotuestaan, mutta eihän tuo auto ilmaiseksi liiku, lainat lyhenny, jääkaappiin ilmesty ruokaa jne. Suomennettuna mies on täysin maksukyvytön tulojensa puolesta nyt ja meidän talous pyörii yksin mun varassa tällä hetkellä. Kyllä kai mieskin mielummin duunailisi keskipalkkaista duunia ja siitä heittäisi vaikka 200 Euroa sivuun kuin kitkuttaisi opintotuella. Vai ajattelitteko, että mä halusin, että joudun raatamaan hulluna eläättääkseni nelihenkisen perheen, kun mies opiskelee? Mielummin toki mies olisi töissä, vaikka sinne elariin ja myöhemmin koulutustukee menisi vähän.Tässäkin keskustelussa on sellainen lähtöajatus, että mies ilkeyttään nauttii opiskella nelikymppisenä ja mä hihkun tätä tilannetta, jotta vaan päästään maksamasta vuoden ajan koulutustukea.
Ai niin, on meillä kolme vuotta vanha autokin pihassa, joka on ostettu mun saamilla perinnöillä. Pitäisikö se myydä ja kulkea bussilla?
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 20:23"]
Kulkekaa bussilla.
[/quote]
Kasva sä aikuiseksi.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 20:29"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 20:23"]
Kulkekaa bussilla.
[/quote]
Kasva sä aikuiseksi.
[/quote]
Kasvata sä eka rinnat.
No lähihuoltaja ei saa toimeentulotukea sen täysi-ikäisen lapsen elättämiseen. Asumistuessa huomioidaan se, että se lapsi asuu kotona. Mutta jollakin rahalla se lähikin sen ruuan lapselle ostaa. Sen takia on olemassa tämä koulutustuki, jota etä maksaa lapselle.
Etä maksaa lapselle koulutustukea, elatusapua ei voi enää laillisesti hakea, paitsi jos siitä on sovittu.
Miksi se 18v ei ole töissä?! Tää on ihan absurdi keskustelu!
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 20:44"]
Miksi se 18v ei ole töissä?! Tää on ihan absurdi keskustelu!
[/quote]
Varmaan siksi, että moni haluaa lapsensa keskittyvän tuon ikäisenä täysin opiskeluun ja koulunkäyntiin. Eikä moni 18-vuotias saa mitään töitä, ei sivutoimista varsinkaan. Ilman mitään toisen asteen tutkintoa nykyään ei vaan saa töitä mistään, ei mistään.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 17:22"]
Ap, olet väärässä. Koulutusavustus riippuu aina vanhemman tuloista ja Kelakaan ei mitään minimiä maksa, joten persaukiselta isältä ei voi vaatia mitään. Niin se vaan on. Onneksi nuori voi saada opintotukea.
Meillä itseasiassa tämän kanssa juuri painitaan. Mies on sitä mieltä, ettei penniäkään. Itse kannatan satasta. Kyse siis miehen lapsesta. Tavallaan mies on oikeassa. Joutui lopettamaan yrityksen kannattavuusongelmien takia 13 vuoden jälkeen ja on viimeisen vuoden elänyt pelkällä opintotuella, koska tarvii uutta koulutusta työllistyäkseen. Minä olen maksanut elarin, koska ei ole viitsitty miehen eksää laittaa Kelan luukulle. Pian lapsi täyttää 18 ja se on sitten siinä. Maksaminen loppuu ja alan kallistua samaan suuntaan, ettei kai se munkaan velvollisuus ole maksaa lapselle koulutustukea. Mies saa tuloja vajaa 300 Euroa/kk, ellei ota lainaa. Kaksi alaikäistäkin elätettävää ja varallisuutta ainoastaan melkein velaton omakotitalo, jossa asumme itse.
[/quote]
Tämä on sitten kummallista Suomessa. Miksi siitä omaisuudesta (se velaton okt) ei voi luopua lapsensa hyväksi? Jos on noin tiukka tilanne ja vielä lisäksi alaikäisiä lapsia? OKT on kyllä varsinainen pyhä lehmä... ja sitten naureskellaan vuokralla asuville, kuinka köyhiä ovat. Mieluummin köyhä kuin sairaan saita.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 20:52"]
Ap, olet väärässä. Koulutusavustus riippuu aina vanhemman tuloista ja Kelakaan ei mitään minimiä maksa, joten persaukiselta isältä ei voi vaatia mitään. Niin se vaan on. Onneksi nuori voi saada opintotukea.
Meillä itseasiassa tämän kanssa juuri painitaan. Mies on sitä mieltä, ettei penniäkään. Itse kannatan satasta. Kyse siis miehen lapsesta. Tavallaan mies on oikeassa. Joutui lopettamaan yrityksen kannattavuusongelmien takia 13 vuoden jälkeen ja on viimeisen vuoden elänyt pelkällä opintotuella, koska tarvii uutta koulutusta työllistyäkseen. Minä olen maksanut elarin, koska ei ole viitsitty miehen eksää laittaa Kelan luukulle. Pian lapsi täyttää 18 ja se on sitten siinä. Maksaminen loppuu ja alan kallistua samaan suuntaan, ettei kai se munkaan velvollisuus ole maksaa lapselle koulutustukea. Mies saa tuloja vajaa 300 Euroa/kk, ellei ota lainaa. Kaksi alaikäistäkin elätettävää ja varallisuutta ainoastaan melkein velaton omakotitalo, jossa asumme itse.
[/quote]
Tämä on sitten kummallista Suomessa. Miksi siitä omaisuudesta (se velaton okt) ei voi luopua lapsensa hyväksi? Jos on noin tiukka tilanne ja vielä lisäksi alaikäisiä lapsia? OKT on kyllä varsinainen pyhä lehmä... ja sitten naureskellaan vuokralla asuville, kuinka köyhiä ovat. Mieluummin köyhä kuin sairaan saita.
[/quote]
Kasva aikuiseksi!
Ei nyt ole kyse tuosta persaukisesta isästä. Eri asia, jos rahaa ei ole, mutta monella on. En ole kouluja käynyt, kun vanhemmat ei tukeneet. Töihin oli mentävä. Voitte vaan arvata, että minä maksan lapseni kirjat.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 21:07"]
Kasva aikuiseksi!
Voi jösses mikä sisälukutaito..Kirjoittaja tuossa kertoi, että on maksanut vuoden ajan miehensä lapsen elarit. Ja nyt he elävät naisen palkalla. Eli olet sitä mieltä, että omakotitalo jossa asuu siis 4 henkilkä, auto (naisen perintörahoilla ostettu) pitäisi myydä ja muuttaa kerrostaloon vain siksi että miehen lapsi voisi opiskella. Missäs tämä 18-vuotiaan äiti mahtaa olla?? Ja jos nainen siis maksaa miehensä ja heidän yhteisten lapsien elämisen eikä heillä ole edes tiukkaa niin miksi tästä kaikesta pitäisi luopua???
Mä en saanut vanhemmiltani mitään rahaa, asuin yksin lukion viimeisen vuoden ja sain toimeentulotukea.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 22:28"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 21:07"]
Kasva aikuiseksi!
Voi jösses mikä sisälukutaito..Kirjoittaja tuossa kertoi, että on maksanut vuoden ajan miehensä lapsen elarit. Ja nyt he elävät naisen palkalla. Eli olet sitä mieltä, että omakotitalo jossa asuu siis 4 henkilkä, auto (naisen perintörahoilla ostettu) pitäisi myydä ja muuttaa kerrostaloon vain siksi että miehen lapsi voisi opiskella. Missäs tämä 18-vuotiaan äiti mahtaa olla?? Ja jos nainen siis maksaa miehensä ja heidän yhteisten lapsien elämisen eikä heillä ole edes tiukkaa niin miksi tästä kaikesta pitäisi luopua???
No meillä miehen lapset edellisestä avioliitosta ovat tasa-arvoisia biologisten lastemme kanssa. Onko ne muissa perheissä aina kakkosluokan kansalaisia? Ei ihme, että äitipuolia vihataan.
t: äitipuoli, joka asuu uusperheensä kanssa omakotitalossa vuokralla, jotta kaikki lapset saavat tasa-arvoisen kohtelun, eikä ajattele "luopuneensa kaikesta" myytyään talonsa
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 19:48"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 19:42"]
Ollaan käyty lakimiehellä ja kyllä hän kertoi että lukiolainen saa koulutustuen, yleensä hieman pienenpi kuin elatusmaksu. Tässä tapauksessa isä ei ole pa.
ap
[/quote]
[/quote]
Ei muuten saa, lakimies voi sanoa mitä vaan. Isän ei ole pakko maksaa mitään, jos ei halua. 18-vuotiasta ei tarvitse elättää millään tavoin. Ikävää kyllä, jos isä on tuollainen, koska olisi luonnollista että hän tukisi lasta myös 18 vuoden rajapyykin jälkeenkin. Sinähän et muuten näitä tukia saa muutenkaan, ap - tiedät kait sen. Ne menevät suoraan lapsen tilille.
[/quote]
oikeus voi määrätä vanhemmat maksamaan koulutustukea. Siinä ei haluja paljon kysellä.