Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vieläkö loppuraskaudessa hiusten värjäämisestä voi olla haittaa vauvalle?

Vierailija
05.09.2013 |

Olen ottanut koko raskauden ajan vain raitoja, kun on paljon puhuttu nykyään siitä kuinka väriaineet voivat olla haitallisia vauvalle. Nyt vauva alkaa olla jo täysiaikainen, ja tekisi mieli värjätä hiuksiin tasainen väri ennen synnärille menoa - mutta uskallanko? Vieläkö on vaikutuksia vauvaan jotenkin?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen blondanntu tyvikasvun raskaanakin ollessa. kaikki 5 lastakin ovat blondeja.

Vierailija
2/5 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietityttää vaan silti...

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tää maailma on vaaroja täynnä. enpä tiedä, onko vauvalla asiat paremmin, jos äiti tuskailee hiuksiaan.

Vierailija
4/5 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkin mielipiteitä kyselen..

ap

Vierailija
5/5 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ilmeisesti tutkimuksissa on todettu väriaineita säännöllisesti käsittelevien kampaajien saavan enemmän keskenmenoja 1. kolmanneksen aikana kuin muissa ammateissa toimivien, ja heidän synnyttämiensä lasten syntymäpainon olevan alhaisemman kuin lapsilla keskimäärin. Ilmeisesti tähän perustuen näihin turvallisuusasioihin välistä erittäinkin hysteerisesti mahdollisten oikeustoimien pelossa suhtautuvat amerikkalaiset gynekologit suosittelevat hiusten värjäämisestä pidättäytymistä raskauden 1. kolmanneksen aikana. Sen jälkeen katsotaan, ettei pari-kolme kertaa koko sen raskauden aikana tapahtuvasta toimituksesta pitäisi mitään isompaa haittaa sikiölle olla. 

Lisäksi aiemmin on ajateltu ammoniakin käynnistävän synnytyksiä. Esim. Italiassa useat kampaajat kieltäytyvät värjäämästä raskaana olevien naisten hiuksia kestoväreillä tällä perusteella. Nykytutkimus ei ilmeisesti mitenkään tue tätä (muutenhan tätä keinoa käytettäisiin synnytyksen käynnistämiseen...) ajatusta. 

Mutta nämä ovat tutkimustietoa, ja monestihan nykyään erilaisten kemikaalien vaaroista puhuttaessa se vasta-argumentti on:  "Kukaan ei tiedä, kuinka tämä vaikuttaa pitkällä tähtäimellä."  Ihan mahdollista on, että värjäämällä hiuksesi nyt aiheutat lapsellesi kasvaneen syöpäriskin 50 vuoden kuluttua. ;-) Se riski sinun on vain itse otettava tai oltava ottamatta, ihan samalla tavalla kuin vaikka syödessäsi Omega-3:sia jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän viisi