Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä miehen eksän kysymystä?

Vierailija
05.09.2013 |

Sain tietääm, että miehen eksä oli kysynyt viime keväänä meidän lasten syntymäaikoja. Miehellä on kaksi lasta tämän eksän kanssa, 5- ja 7- vuotiaat, toinen siis aloitti nyt syksyllä koulun. Eksä ei ole milläänlailla ollut kiinnostunut meidän lapsista, eikä tarvitsekaan olla. Kuuleman mukaan kun lapset syntyi, sanoikin suoraan, että ei kiinnosta. Joten tuskin on kyse syntymäpäivän juhlistamisesta.

Eli tietäisikö joku, mistä voisi olla kyse? Mihin tarkoitukseen eksä tarvitsee miehen uudesta liitosta syntyneiden lasten tiedot?

Minua nyt jäi tämä häiritsemään, hänestä kun harvemmin on mitään iloa ainakaan ollut.

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa sisarpuolet haluaisivat tehdä synttärikortit tms. Tai jos ajattelee että sisarpuolet ehkä joskus jopa kutsutaan synttäreille?

Miksi aina pitää epäillä jotain hämäriä tarkoitusperiä? Mitä HAITTAA siitä voisi olla, että kertoisit? tai että yrittäisit olle ystävällisissä väleissä?

Vierailija
2/53 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluun/eskariin/päiväkotiin tehdään joskus sellaisia lapsen esittelyitä, joissa kerrotaan lapsesta (luonne, historia, mielipuuhat, perhe, ym). Voisiko olla kyse jostakin tällaisesta? Vähän noloa olis laittaa sellaiseen esittelyyn, että on meidän Nico-Pamelalla myös kaksi nuorempaa sisarusta, kai, mutta en tiedä nimiä, ikiä tai edes ovatko tyttöjä vai poikia..

Tai sitten muuten vaan lapsi tarvitsee johonkin koulutehtävään perheenjäsenten tai sisaruksien syntymäajat (sukupuu tms)..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh?? Musta esimerkiksi isän osoite ja kuvien katselu netistä on TODELLA normaalia. Tottakai mua kiinnostaisi, missä mun lapset on. Sitä joskus on katsonut googlen street view:sta vähemmänkin kiinnostavien ihmisten koteja saati eksäni, jonka luona lapset on usein. Miksi ihmeessä isän osoite pitäisi olla salaisuus? Ja vuokramökki? Mä ainakin olen ihan perusutelias ja kiinnostunut tuollaisista asioista. Jopa kavereiden vuokramökkejä tiirailen netistä erityisesti jos kehuvat. Usein kysyn suoraan ja kommentoin. Miksen olisi kiinnostunut mökistä, jossa lapset punkkaa? Jos äitini kertoo lähtevänsä matkalle, niin saatan netistä vilkaista hotellista tai paikasta tietoja siinä puhelun aikana, jos satun olemaan samalla koneella.

Ainoastaan lämmitysmuoto... No, miksi sekään olisi salaisuus? Kyllä mä kavereiden kanssa sellaisista puhun ja lapsenkin kavereiden vanhempien kanssa puhutaan tuollaisia. Se on sitä yleistä kiinnostusta asiasta, joka koskee itseäkin, kun lämmittäminen maksaa ja yrittää skannailla ympäristöään.

t: äitipuoli, joka tietää miehen eksän kodin, talon rakennusvuoden, öljylämmityksen, auton merkin, viimeisimmän lomamatkan kohteen jne. eli ihan sellaista triviaalia tietoa, joka tulee automaattisesti, kun tässä joudutaan välillä olemaan tekemisissä.

Ps. Tiedän miehen eksän työpaikankin...

[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 09:52"]

En keksi kyllä sellaista syytä, josta yrittäisi tai voisi ainakaan hyötyä...Ellei yritä vain ylipäätään kalastella tietoa? Liian utelias?

Minäkin tiedän yhden liian uteliaan exän. Lapsiltaan tivannut isänsä uuden perheen kodin tarkkaa osoitetta ( ei tarvitse sitä mihinkään kun lasten vaihdot tapahtuvat muualla) sekä taloa lapsilta googlen satelliittikuvista, stalkkaa lasten ja isänsä tekemien lomamatkojen kohteet (mm. vuokramökit) netistä, kyselee lapsilta isän kodin lämmitysmuodoista yms. ihan pimeetä, hänelle täysin kuulumatonta tietoa kalastelee, kaiketi vain sairaalloisen uteliaisuuden vuoksi.

[/quote]

Vierailija
4/53 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin kuvitella että haluasin merkitä johonkin ylös, milloin lasteni sisaruksilla on syntymäpäivät, vaikka en aktiivisesti tarvitsisi sitä tietoa mihinkään.

Vierailija
5/53 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on käynnistämässä prosessia elatusavun korottamisesta.

Vierailija
6/53 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, siis ensinnäkin en varmasti ole myöskään mitään iloa tuottanut hänelle. En sanonut olevani millään tavalla parempi ihminen, eihän minuakaan hänen elämä kiinnosta sen enempää.

Ja kyllä nuo sisarpuolet ovat olleet meidän lasten synttäreillä, ne vietetään sellaisena viikonloppuna, kun lapset ovat meillä. Eli me huolehdimme siitä, ei eksän tarvitse.

Ja mies siis kyllä antoi nuo tiedot eksälle. Jäin vain miettimään, että onko tosiaan kyse jostain virallisesta paperista, mihin meidän lasten tiedot tarvitaan. En itse keksinyt mitään, mutta ehkä sitten koulua varten sellainen piti täyttää.

Ja kun tosiaan eksä on itse sanonut suoraan, että häntä ei meidän lapset kiinnosta. Ja se on minulle ok, ei tarvitsekaan kiinnostaa. Ja kortit/lahjat voi nuo sisarpuolet halutessaan hoitaa isän kanssa, ovat kumminkin 5yötä/kahdessa viikossa meillä. Mutta tosiaan juuri tuon takia kovasti ihmettelin, että nyt yhtäkkiä tarvitsee tuollaisen tiedon.

Kiitos vastauksista! :)

t. AP

Vierailija
7/53 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joo, mietinkin juuri, että onko kyse jostain elatusavun korottamisesta tai vastaavasti. Semmoinenkin vaikuttaisi tähän tilanteeseen suuresti!

Meidän toinen lapsi syntyi viime marraskuussa, silloin anoppi palautti lapset eksälle ja kertoi, että lapsi syntyi. Eksän vastaus oli "ei kiinnosta". Siksi en ymmärrä, miksi nyt kiinnostaisi.

Ap vielä

Vierailija
8/53 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tosiaan ovat sisarusten kanssa puhuneet syntymäpäivistä tai sisaruksien vaikka päiväkotikaverit kertoneet omien pikkusisarusten synttäreistä. Niin tullut kotona puheeksi.

Vierailija
9/53 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 10:05"]

Joo, siis ensinnäkin en varmasti ole myöskään mitään iloa tuottanut hänelle. En sanonut olevani millään tavalla parempi ihminen, eihän minuakaan hänen elämä kiinnosta sen enempää.

Ja kyllä nuo sisarpuolet ovat olleet meidän lasten synttäreillä, ne vietetään sellaisena viikonloppuna, kun lapset ovat meillä. Eli me huolehdimme siitä, ei eksän tarvitse.

Ja mies siis kyllä antoi nuo tiedot eksälle. Jäin vain miettimään, että onko tosiaan kyse jostain virallisesta paperista, mihin meidän lasten tiedot tarvitaan. En itse keksinyt mitään, mutta ehkä sitten koulua varten sellainen piti täyttää.

Ja kun tosiaan eksä on itse sanonut suoraan, että häntä ei meidän lapset kiinnosta. Ja se on minulle ok, ei tarvitsekaan kiinnostaa. Ja kortit/lahjat voi nuo sisarpuolet halutessaan hoitaa isän kanssa, ovat kumminkin 5yötä/kahdessa viikossa meillä. Mutta tosiaan juuri tuon takia kovasti ihmettelin, että nyt yhtäkkiä tarvitsee tuollaisen tiedon.

Kiitos vastauksista! :)

t. AP

[/quote]

Kyllä meidän lapsen koulupapereihin merkittiin myös lapsen sisarukset syntymäaikoineen. Muistan kun mietin että miksi ne sinne pitää merkitä. Joten ihan siihen tuo niitä taisi tarvita. Tuskin taustalla on mitään sen mystisempää kuin tämä Suomen viranomaisten byrokratia :)

Vierailija
10/53 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli oma valintasi tehdä lapsia miehen kanssa, jolla lapsia on jo ennestään. Selvähän se on, että ongelmia tulee aiempien lasten äidin kanssa.

Vierailija
11/53 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin mielestäni exän vaimolla on oikeus tietää, missä lapset viettävät vapaa-aikaansa ja missä ovat yötä. Se on normaalia, mutta minäkään en tuota lämmitys-juttua ymmärtänyt. Jos itse antaisit lapsesi miehesi ja toisen naisen hoiviin, eikö sinua kiinnostaisi ihan vain LASTEN vuoksi, että missä lapset ovat ja missä yöpyvät? Minusta se on ihan normaalia, kun lapsista kysymys. Jos hän alkaisi udella, missä te olette kahdestaan yötä tai missä teidän lapsenne viettävät aikaansa, olisi tämä epänormaalia...

Vierailija
12/53 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, lähinnä sitä halusinkin tietää, että täytetäänkö sellainen paperi esimerkiksi koulua varten (itse en vielä sellaisia ole täytellyt). Eiköhän kyse siis ole sellaisesta. Onhan se vaan kiva tietää, että mihin omien lasten tiedot menevät.

Kiitos!

- ap

Vierailija
13/53 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 10:15"]

Oli oma valintasi tehdä lapsia miehen kanssa, jolla lapsia on jo ennestään. Selvähän se on, että ongelmia tulee aiempien lasten äidin kanssa.

[/quote]

Pääsitpä sanomaan...Ja se antaa minulle tilaisuuden sanoa, että aiempien lasten äiti on aikuisin ihminen, mitä olen koskaan tavannut. Hän on yksi minun parhaimmista ystävistäni ja on auttanut meitä valtavasti esim. ottamalla lastensa sisaruksia heille hoitoon. Hän tietää lapsemme syntymäajat ja käy heidän syntymäpäivillä.

Vierailija
14/53 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa kuulla, että teillä on tuollainen tilanne. :)

Meillä kun vaan ei ole ollut. Tosin ei mitään suurempaa ongelmaa, kummatkin haluaa elää vaan omaa elämäänsä. Siksi meillä ei noita lasten synttäreitä eksän kanssa vietetä. Ja sen vuoksi en keksinyt mitään syytä, mihin hän tarvitsee lasten syntymäajat tässä vaiheessa. Ja kai se minullekin kuuluisi, että mihin lasten tiedot laitetaan. Mutta eksä siis sai tämän tiedon, eipä häneltä lasten syntymää ole salattukaan. :)

-ap

Vierailija
15/53 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole normaalin uteliaisuuden rajoissa jos sitä samaa asiaa ei voida kysyä suoraan, vaan salaa stalkataan. Eikä se ole normaalin uteliaisuuden rajoissa, että exän kodin asiat oletetaan kuuluvan myös eron jälkeen itselle. Kyllä tiedoksi lasten olinpaikasta ja toisesta kodista tulee riittää se, että ovat toisessa kodissaan. Se mitä se koti pitää sisällään, ei kyllä kuulu sinulle tai kenellekään exälle, saati jos lapsi pakotetaan jankkaamalla näitä asioita kertomaan. Ei, se on liian vahvaa uteliaisuutta ja oman elämän köyhyyttä jos esim. exän lomnakohteetkin käydään netisstä kaivamassa ja lapsilta udellaan kohdekuvien avulla, että oliko se tämä. Etenkin jos näitä asioita ei tämän exän kanssa muutenkaan keskustella. Ihme stalkkereita, ei mitään yksityisyyden kunnioittamista. Minullakin on ex-mies, jonka kanssa on lapsia ja heidän yhteiset lomansa eivät ole minun asiani tietää, elleivät itse halua kertoa! En todella ala lapsia pakottamaan kertomaan yhtään mitään enkä edes kodistansa utelemaan ellei minua kylään kutsuta!

Vierailija
16/53 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kiteytyy palstamammojen kontrollinpakko...Eli ex-miehen osoite ja kaikki kuuluu itselle, vaikka lastenvaihtotilanteet tapahtuisivat muualla? Miksi? Mihin tarvitset tietoa? Kaiketi kyse on siitä, että ÄIDIT eivät luotakaan isien kykyyn hoitaa lapsiaan ja osoite sekä talo, täytyy olla tiedossa, että Äiti voi sinne pyyhältää jos isi ei uuden perheensä kanssa hoidakaan Äidin pilttejä tarpeeksi hyvin vai?

Minä en tiedä ex-mieheni tarkkaa osoitetta. Se lukee kaiketi automaattisesti joissain papereissa lasten kouluun liittyen, mutta en ole sitä ottanut ylös itselleni, en sitä tarvitse mihinkään. Miksi tarvitsisin ja ennen kaikkea miksi utelisin sitä lapselta?

En ymmärrä. Lapseni asuvat myös isällään ja isänsä avovaimolla. Mutta en koe tarvitsevani osoitetta ja jos tulisi tilanne vastaan, että sitä tarvitsisin, ilmoittaisin siitä isälle tai laittaisin isälle sen paperin itse täytettäväksi ja palautettavaksi, en loukkaantuisi jos he eivät haluaisi minulle osoitettaan kertoa, koska ei se minulle kuulu. Minulle kuuluu vain se, että lapseni voivat hyvin molemmissa kodeissaan ja ovat onnellisia.

Sen luulisi riittävän kelle tahansa...

Vierailija
17/53 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 10:42"]

Ei se ole normaalin uteliaisuuden rajoissa jos sitä samaa asiaa ei voida kysyä suoraan, vaan salaa stalkataan. Eikä se ole normaalin uteliaisuuden rajoissa, että exän kodin asiat oletetaan kuuluvan myös eron jälkeen itselle. Kyllä tiedoksi lasten olinpaikasta ja toisesta kodista tulee riittää se, että ovat toisessa kodissaan. Se mitä se koti pitää sisällään, ei kyllä kuulu sinulle tai kenellekään exälle, saati jos lapsi pakotetaan jankkaamalla näitä asioita kertomaan. Ei, se on liian vahvaa uteliaisuutta ja oman elämän köyhyyttä jos esim. exän lomnakohteetkin käydään netisstä kaivamassa ja lapsilta udellaan kohdekuvien avulla, että oliko se tämä. Etenkin jos näitä asioita ei tämän exän kanssa muutenkaan keskustella. Ihme stalkkereita, ei mitään yksityisyyden kunnioittamista. Minullakin on ex-mies, jonka kanssa on lapsia ja heidän yhteiset lomansa eivät ole minun asiani tietää, elleivät itse halua kertoa! En todella ala lapsia pakottamaan kertomaan yhtään mitään enkä edes kodistansa utelemaan ellei minua kylään kutsuta!

[/quote]

No onpa oikeasti ihan hullua, jos äitinä en tietäisi, missä lapseni ovat joka toinen viikko. Tottakai mun pitää tietää, että tiedän, että siellä on kaikki ok. En sen takia, että tietäisin, miten exä elää. Exä ei kiinnosta pätkääkään, mutta lapset kiinnostavat. Lisäksi useimmille lapsille on kyllä ihan eheyttävää, että vanhemmat tietävät toistensa elinympäristön ja kodin. Että lapset itse voivat puhua paikoista niin, että vanhempi osaa samaistua tarinaan, tietää mistä puhutaan.

Ja kyllä minä itsekin kerron minne lähdemme lomalle, exälle siis. Plus lapset kertovat. Enkä koe stalkkaamiseksi sitä, että katsovat netistä kuvia hotellista, huvipuistoista jne. Lapsilla on tarve jakaa kokemuksensa toisen kanssa. Ja haluamme heille antaa sen mahdollisuuden. Olisi kamala jos lasten pitäisi kieli keskellä suuta miettiä, mitä kullekin vanhemmalle saikaan kertoa.

Hyi!

Vierailija
18/53 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 10:15"]

Minunkin mielestäni exän vaimolla on oikeus tietää, missä lapset viettävät vapaa-aikaansa ja missä ovat yötä. Se on normaalia, mutta minäkään en tuota lämmitys-juttua ymmärtänyt. Jos itse antaisit lapsesi miehesi ja toisen naisen hoiviin, eikö sinua kiinnostaisi ihan vain LASTEN vuoksi, että missä lapset ovat ja missä yöpyvät? Minusta se on ihan normaalia, kun lapsista kysymys. Jos hän alkaisi udella, missä te olette kahdestaan yötä tai missä teidän lapsenne viettävät aikaansa, olisi tämä epänormaalia...

[/quote]

Ei kiinnostaisi missä osoitteessa olisivat. Kiinnostaisi vain se tieto, että lapset voivat ja hoidetaan hyvin. Ja näinhän se aina meillä onkin, kun lasten isä sekä vaimo ovat hyviä ihmisiä ja luotan heihin täysin. Näin ollen, en todella tarvitse osoitettaan yhtään mihinkään.

Vierailija
19/53 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella on erinlaiset arvomaailmat. Meille on vanhempina tärkeää, että lapsen kahden kodin välillä siirtyminen tapahtuu käsi käteen periaatteella, jossa käydään läpi lasten asioita jne. Meillä ei kummallakaa niin isoa egoa ole ettemme voisi samaan kahvipöytään istua puhumaan lastemme asioista.

Lapsillle on tärkeää, että vanhemmat tulevat toimeen myös eron jälkeen ja kyllä se aikuiseten tehvätä joustaa lasten eteen, eikä lasten aikuisten eteen.

Vierailija
20/53 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 10:54"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 10:42"]

[/quote]

No onpa oikeasti ihan hullua, jos äitinä en tietäisi, missä lapseni ovat joka toinen viikko. Tottakai mun pitää tietää, että tiedän, että siellä on kaikki ok. En sen takia, että tietäisin, miten exä elää. Exä ei kiinnosta pätkääkään, mutta lapset kiinnostavat. Lisäksi useimmille lapsille on kyllä ihan eheyttävää, että vanhemmat tietävät toistensa elinympäristön ja kodin. Että lapset itse voivat puhua paikoista niin, että vanhempi osaa samaistua tarinaan, tietää mistä puhutaan.

Ja kyllä minä itsekin kerron minne lähdemme lomalle, exälle siis. Plus lapset kertovat. Enkä koe stalkkaamiseksi sitä, että katsovat netistä kuvia hotellista, huvipuistoista jne. Lapsilla on tarve jakaa kokemuksensa toisen kanssa. Ja haluamme heille antaa sen mahdollisuuden. Olisi kamala jos lasten pitäisi kieli keskellä suuta miettiä, mitä kullekin vanhemmalle saikaan kertoa.

Hyi!

[/quote]

Eli tarvitset siis exäsi osoitetiedon siksi, että tiedät lapsillasi kaiken olevan ok?

Minä en tarvitse osoitetietoa, sillä se tietohan kuuluu lapsilta puhelimen kautta sekä tarvittaessa heidän isältään, jos vaikka jotain on sattunut. Ja jos jotain niiin vakavaa sattuisi, että minun pitäisi päästä lapseni luokse, olisi se sairaalan osoite nyt kuitenkin se, jota tarvitsisin.

Eihän se osoite anna sinulle sellaista tietoa edes, että onko lapsi ok- ihmeellinen perustelu. Ja tottakai exän kanssa voi lomistaan keskustella ja lomakohteista sun muista, en sitä väittänytkään.

Mutta näistä keskusteleminen ja jakaminen exän kanssa tulisi perustua vapaaehtoisuuteen eikä siihen, että jos itse aikuiset eivät keskenään tätä tietoa jaa, tätä udellaan sitten väkisin lapselta. Se vasta kiusallista lapsellekin on!

Tottakai lapsi voi kertoa äidilleen paikoista, joissa on lomia oltu sekä KAIKESTA mitä isällään on ollut, mutta ei ole äidin tehtävä näitä kuitenkaan udella. Lapsen kertominen yhtälailla, tulee olla lapsesta lähtöisin eikä äidin vaatimaa kerrontaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän