Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koiraihmiset auttakaa!

Vierailija
05.09.2013 |

Meillä 3,5kk ikäinen pentu jolla ollu jo viidettä päivää ripulia ja löysää ulostetta. Ollaan paastottu, ollaan annettu vain riisiä, kanaa. Koira juo ja kova nälkä koko ajan, ei ole kertaakaan oksentanut.

Tähän asti kakka aina ollut ihan normaalia kiinteää kakkaa. Soitin eläinlääkärille eilen ja neuvoi että jos koira on virkeä ja juo niin ei tarvi vielä mennä mutta itseäni mietityttää.

Voiko esim haiman vajaatoiminta alkaa näin yhtäkkiä? Pennulla ollut aina taipumusta syödä omaa kakkaansa jos silmä välttää ja kakka päässyt sisälle.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalaisjärkeä saa toki käyttää eli jos koira voi huonosti niin tippaan, jos voi hyvin niin ei tippaan! Toki ne lääkärit sinn eihan mielellään ottaa saavat siitä ihan hyvät katteet mutta ei kannata viedä hyvin voivaa koiraa tippaan.

Meilläkin koirilla usein vatsa löysällä useamman päivän ajan enkä todellakaan ole koskaan minnekään tippaan vienyt kun koiran voinnista kyllä näkyy miten jakselee.

Vierailija
22/31 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten jo aiemmin kerroin niin viimeksi tänään soitin eläinlääkärille ja sanoivat ettei kannata tuoda koiraa tiputukseen jos se syö, juo ja touhuilee...en siis vienyt ja nytkin tuossa pentu raatelee lelujaan ja hyppii lasten kanssa. Juo koko ajan ja anelee ruokaakin...en koe tarvetta tiputukselle. Katsotaan sitten huomenna uudestaan.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ja pentu painaa tällä hetkellä 6kg...pieni koira jolla hyvä ruokahalu...edelleen :)

ap

Vierailija
24/31 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kerrottakoon nyt vielä sekin että nyt ei muutamaan tuntiin ole peräpäästä tullut mitään. Tänään syönyt riisiä, kanaa ja raejuustoa. Virkeä poika joka säälittävästi koko ajan pyytää lisää ruokaa kun olen antanut pieniä annoksia...uskaltaiskohan sitä vielä ruokaa antaa? En taida...

ap

Vierailija
25/31 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä koirasi vointi on nyt tällä hetkellä, menikö ripuli ohi vai löytyikö jotain sairautta. Itsellä ollut pari koiraa, jotka alkoivat ripuloida eikä meninannut menä ohi. Haimakokeet lopulta osoittivat että siellä on vikaa. Uloste oli keltaista, puuromaista velliä, joten siinä vaiheessa kannattaa varoiksi käydä otattamassa haiman TLI arvot. Raaka haima on auttanut meillä ja koirat voivat hyvin.

Vierailija
26/31 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret koirat saavat helposti vatsavaivoja syksyn alussa ja keväällä, kun maan mirkobitoiminta on vilkkaimmillaan ja maassa on paljon hajottajabakteereita. Joten voi olla ihan vaan siitä kiinni tuo vatsan toiminta, että syksy alkaa lähestyä ja maassa alkaa olla eloperäistä lahoavaa ainesta. Tähän auttaa vain aika, kun koiran vastustuskyky paranee. 

Eli en osaa sanoa, mikä teidän pennulla voisi olla vikana, mutta omilla koirillani on ensimmäiset pari vuotta ollut joka syksy ja kevät vatsa löysällä, ihan vaan tästä johtuen.

Vierailija
27/31 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 07:22"]

Nuoret koirat saavat helposti vatsavaivoja syksyn alussa ja keväällä, kun maan mirkobitoiminta on vilkkaimmillaan ja maassa on paljon hajottajabakteereita. Joten voi olla ihan vaan siitä kiinni tuo vatsan toiminta, että syksy alkaa lähestyä ja maassa alkaa olla eloperäistä lahoavaa ainesta. Tähän auttaa vain aika, kun koiran vastustuskyky paranee. 

Eli en osaa sanoa, mikä teidän pennulla voisi olla vikana, mutta omilla koirillani on ensimmäiset pari vuotta ollut joka syksy ja kevät vatsa löysällä, ihan vaan tästä johtuen.

[/quote]

Oliko teillä siis useasmman päivän kestäviä jaksoja jolloin uloste oli joko ihan ripulia tai velliä? Meillä pennulla tässä 4 päivän sisällä on kakka ollu joskus ihan kiintettäkin kunnes taas vetää ihan löysälle. Edellisyönä koira nukkui heräämättä koko yön ja kakka oli normaalia kun taas viime yönä päästeli löröjä ympäri taloa...kova ruokahalu on silti. Äsken taas väänsi vellit lattialle...

ap

Vierailija
28/31 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hänellä kuumetta?

Apteekissa myydään lääkettä, jota voi ripuliin antaa. Itse olen antanut Canikur-nimistä-valmistetta. Joskus olen palannut takaisin kuiviin nappuloihin ripulista huolimatta (aikuisella koiralla, kun tiedän, etteivät nappulat ripulia aiheuta).

Monille koirille ulosteet maistuvat, omaansakin syövät. (yökkk)

Jos haima sanoisi poks, ei koiran oireina olisi vain ripuli...

Vierailija
29/31 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 07:27"]

Onko hänellä kuumetta?

Apteekissa myydään lääkettä, jota voi ripuliin antaa. Itse olen antanut Canikur-nimistä-valmistetta. Joskus olen palannut takaisin kuiviin nappuloihin ripulista huolimatta (aikuisella koiralla, kun tiedän, etteivät nappulat ripulia aiheuta).

Monille koirille ulosteet maistuvat, omaansakin syövät. (yökkk)

Jos haima sanoisi poks, ei koiran oireina olisi vain ripuli...

[/quote]

Tuota Canikuria ollaankin annettu. Mitä muita oireita olisi jos haima oireilisi? Voisiko kyseessä olla ihan vaan haimatulehdus? Tai voiko pennun ripuli kestää ihan normaaleista syistä näin monta päivää? Mun eka koira joten olen vähän ummikko mutta huolissani....

ap

Vierailija
30/31 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla ei ole kokemusta 4 päivän ripulista (koiralla), yleensä on ollut 1-2 päivää ja sekin johtunut lähinnä siitä mitä koiruus on pistänyt syöden.

Olen tehnyt pitkiä (rauhallisia) lenkkejä, jotta koira saa tyhjentää suoltaan kunnolla. Jos tekee lyhyen lenkin, niin sitten saa olla usein ramppaamassa ulkona..

http://www.elainlaakariin.fi/akuutti-koiran-ripuli/ tuolta voit lukea ripulista..

http://www.elainlaakariin.fi/koiran-haimatulehdus/ tuolta voit lukea enemmän haimatulehduksesta..

jokaisella koiranomistajalla on ollut joskus ensimmäinen koira, joten sitä on itse kukin ollut hieman pihalla - älä huoli! :)

t: 4

Vierailija
31/31 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koira on virkeä, en olisi kovin huolissani. Omistajalle tuollainen pitkä ripulijakso taas on tosi rassaava. Meillä on ollut pitkään koiria ja ripuilin aikana hyväksi on havaittu raejuusto + veriletut (niissä veriletuissa on jotain aminohappoja jotka kuulemma ovat hyväksi koiran suolistolle), lihapalat (ei jauhelihaa, vaan esim. naudan jotain paistipaloja raakana). Pieniä annoksia ja vaikka vähän useammin. Riisillä ei meillä ripulit ole koskaan talttuneet. Myös hiilitabletteja olen antanut koirille herkästi ripulin aikana.

Meillä oli aikanaan koira, joka oli tosi herkkävatsainen ja näitä ripulijaksoja oli tasaiseen tahtiin koko sen elämän ajan. Muilla koirilla ne ovat liittyneet lähinnä pentu- ja nuoruusaikaan ja asettuneet sitten siitä ajan kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi