Vinkkejä, miten saisi 5-vuotiaan syömään?
Meillä on nykyisin todella huonosti syövä 5-v poika, joka on aina ollut nirso ja valikoiva, mutta nyt ei tunnu mikään kelpaavan :(
Pikkuveljensä on taas ihan toista maata, ja se korostaa entisestään tuota esikoisen syömättömyyttä.
En mielelläni lähde siihen mukaan, että ruoka olisi pelkästään sitä lempiruokaa, vaan ihan tavallista kotiruokaa tarjoan.
Nyt äsken meni pinna totaalisesti, ja annoin vain nuoremmalle jälkiruuaksi jäätelöpuikon, isompi ei syönyt ruokaansa, joten jäi ilman. En tiedä oliko tuo kovin oikein tehty, mutta saisi edes jotenkin perille sen, että sitä ruokaa pitää syödä edes vähän, jos ei ihan koko lautasellista.
Vanhemmalle laitetaan jo nyt pienempi annos ruokaa, jotta se olisi helpompi syödä eikä tuntuisi niin isolta hommalta.
Onko muilla vastaavaa? Miten ongelma on ratkennut?
Kommentit (4)
Ymmärtää kyllä syyn!
Minä kertoisin tarkkaan anemian synnystä ja haittavaikutuksista, veisin hb:n mittaukseen tai ainakin uhkaisin viedä ellei syö.
Lisäksi kertoisin, miten rahaa tienataan ja miten ruokaa ostetaan ja tehdään, antaakseni lapselle jonkinlaisen käsityksen ruuan arvosta.
Viisivuotias ymmärtää jo paljon!
5 vuotias ei tarte niin paljon energiaa kuin pienempi jolla kasvukausi päällä. Älä vertaile.
että syömisongelmista selviää parhaiten tekemättä niistä ongelmaa. Syödähän lapsen toki täytyy, mutta vanhemman pitäisi vain tarjota ne viisi monipuolista ateriaa päivässä, rauhallisessa ympäristössä, positiivisessa hengessä, ja lapsi syö sen, minkä syö. Lapsi ei ruuan ääreen kuole eli vaikka menisi pitkäänkin, ettei syö juuri mitään, kyllä se lopulta alkaa maistua. Sille tielle, että tarjoaa vain lapsen suosikkeja, ei tosiaan kannata lähteä. Ja mielestäni jälkiruoka ei ole mikään palkkio, eli jos yksi lapsi saa sen, kyllä toisellekin pitää antaa. Eri asia sitten, jos käyttäytyy pöydässä muuten tosi rumasti, esim. heittelee ruokaa, sotkee tahallaan tms. Silloin meillä joutuu pois pöydästä.
Esikoisemme, nyt 4 v, on ollut pienestä pitäen tosi nirso, mutta näillä konsteilla on vähitellen oppinut syömään monipuolisesti lähes kaikkea. Välillä tulee toki molemmille lapsille huonomman syömisen jaksoja, mutta sitten taas vastaavasti syövät paremmin.
Eli ap: älä tee asiasta ongelmaa, älä kiinnitä siihen liikaa huomiota, älä murehdi. Teet itse asiasta ongelman, jos lähdet pakottamisen, maanittelun, huutamisen tielle.
annat syödä samat ruuat ja jälkkärit kun muutkin. syö sen mitä syö.
niin mä tekisin.
ja jos ois hetken päästä nälkä niin sitten lämitettäs se ruoka uudelleen mikä jäi lautaselle.
tosin mulla vasta kaikki lapset alle 4v