Vitiligo aikuisiällä?
Oon 28 vuotias eikä mulla tietääkseni oo ikinä ollut vitiligoa. Mulle on nyt kahden viime kuun aikana ilmestynyt vaaleita läiskiä nivustaipeisiin ja genetaalialuille. Iho ensin tummui ja sen jälkeen ilmestyi vaaleat läiskät. Läiskiä on myös kainaloissa. Onko se vitiligoa vai jotain muuta? Läiskät tosissaan on ilmestynyt vastikään, ja alkanut levitä kunnolla tän kuun aikana. Lääkäriin eivät suostuneet ottamaan, sen takia kyselen täältä.
Kommentit (5)
Yleensähän se alkaa teini-iässä, mutta tuskinpa tuokaan harvinaista on, itselläni lähti tuossa iässä leviämään ihan kunnolla. Tsekkaa vaikka iholiitto.fi tai googlaa niin löytyy varmasti infoa. Eikä se lääkäri sille mitään voi tehdä, mutta ei se vaarallista ole, kosmeettinen haitta vaan.
Kyllä lääkärit jotain voivat tehdä. Tämä tuntemani ihminen sai jotain ihoa suojaavia kapseleita....tms
Olen 50 vuotias. Minulla ja äidilläni on ollut valkoisia läiskiä ihossa, niin kauan kuin muistan. Äidilläni säärissä. Minulla lähinnä käsivarsissa ja rinnan alueella. Kasvoissanikin oli, silmän vieressä, mutta oudosti hävisi läiskä kasvoista. Vuosia kyselin eri lääkäreiltä asiasta, ennenkuin sain vitiligo diagnoosin. En ole mitään hoitoa asiaan saanut. Meikkivoiteilla peitän kesäisin käsivarteni valkoiset läntit, koska ne erottuvat ruskeasta ihosta voimakkaasti. Talvisin, ihon vaaletessa läiskiä ei juurikaan erota.
Vierailija kirjoitti:
Olen 50 vuotias. Minulla ja äidilläni on ollut valkoisia läiskiä ihossa, niin kauan kuin muistan. Äidilläni säärissä. Minulla lähinnä käsivarsissa ja rinnan alueella. Kasvoissanikin oli, silmän vieressä, mutta oudosti hävisi läiskä kasvoista. Vuosia kyselin eri lääkäreiltä asiasta, ennenkuin sain vitiligo diagnoosin. En ole mitään hoitoa asiaan saanut. Meikkivoiteilla peitän kesäisin käsivarteni valkoiset läntit, koska ne erottuvat ruskeasta ihosta voimakkaasti. Talvisin, ihon vaaletessa läiskiä ei juurikaan erota.
Niin ja ne sitten palavat auringossa hyvin nopeasti.
Kyllä kovasti kuulostaa Vitiligolta!! Sairauden alkuperää ei tunneta, mutta liittyy immuniteettiin, joskus perinnöllistä ja sen VOI laukaista aikuisiällä myös pitkäaikainen stressi.
En ole ammattilainen, mutta lähipiirissäni on ihminen, joka sairastui vasta eläkeiässä Vitiligoon. Ensioireet kuulostavat samalta; ensin iho tummui ja sitten vaaleni.