Supersohaisu muurahaispesään: missä tutkimustulokset imetyksen hyödyistä?
No siinäpä se on aihe otsikossa; missä on viralliset tutkimustulokset imetyksen hyödyistä vs. äidimaidokorvike?
Joka paikassa lukee, kuinka äidinmaito parantaa vastustuskykyä jne. Mutta missä on ne tutkimustulokset? Joko olen surkea käyttämään Googlea, tai sitten niitä tukimustuloksia ei kerrota maallikoille.
Miksi ainakin jotkut täysimetetyt lapset sairastavat kuten äidinmaidonkorviketta saaneet? Tästä on lähipiirissä useita eläviä todisteita. Täysimetetyllä lapsella useita ruoka-aineallergioita kuten lehmänmaito, lisäksi astma ja erilaisia siitepölyallergioita. Sitten on äidinmaidonkorviketta saanut pieni lapsi, joka ei ole sairastanut pientä nuhaa lukuunottamatta lainkaan.
Niin - voisiko joku linkata niitä tutkimustuloksia tähän? Ja ei, en halua kopioitua liibalaabatekstiä, vaan oikeita virallisen tahon tutkimustuloksia. Saa olla myös englanniksi.
Kiitos!
Kommentit (50)
Menee vähän aiheesta ohi, mutta kyllä oli kamalaa, kun aikoinaan esikoista en voinut imettää. Olinhan siihen varautunut. Maitoa ei vaan tullut, eikä kukaan sairaalassa / neuvolassa ehtinyt auttaa. Imetystuen kanssakin meni vähän sukset ristiin - olisi pitänyt autottomana pikkuvauvan äitinä lähteä bussilla toiselle puolelle kylää ja EI KIITOS.
Muistan itkeneeni, että jos nyt elettäisiin aikaa 100 vuotta sitten, lapseni olisi joku saanut laimennettua lehmänmaitoa tai KUOLLUT! JÄRKYTTÄVÄ AJATUS!
Sitten aloin häpeillen syöttää korviketta, en paljon huudellut ja "mites imetys sujuu" kysymyksiin opin nopeasti vastaamaan OIKEIN, eli "hyvin menee" :-) Ei vaan siinä herkässä mielentilassa halunnut kuulla enää, miten sairaaksi korvike vauvani tulee tekemään. Kuulemma edessä rajut sairastelukierteet, korvien putkitukset ja paljon muuta.
Samaan aikaan, kun minun ja muiden "äitiryhmän" vauvelit varttuivat, toisilla alkoi korvatulehduskierteet, osa oli aina räkätaudissa, osa oli terveenä. Mun lapsilla on ollut pari korvatulehdusta flunssan yhteydessä, ollaan käyty lääkärissä tsekkamassa korvat, silloin huomattu, muuten eivät ole oireilleet. Ei allergioita, kasvaa ja kehittyy just niinku pitääkin. Kun taas monilla äidinmaitoa saaneilla on valtavat allergia, kasvu- ja kehityshäikkiä.
Niin kävi toisenkin kanssa: maitoa tuli vain tilkka, sitten loppui kokonaan, korvikkeella tuli oikein terve ja hyvinvoiva lapsi. Kasvaa normaalisti ja voi hyvin.
Minulla rinnat lörpähti eikä rintasyöpää ole ainakaan vielä ollut, vaikken imettänytkään.
Toivoisin vain, että Suomessa uskallettaisiin puhua hyväksyvästi korvikkeista, niille pitäisi saada markkinointilupa ja joku yhteisö olisi ehdottomasti hyvä pulloruokintaa ja korvikemaitoa käyttäville perheille!
Ihan sama syökö vauva äidinmaitoa vai korviketta, pääasia että lapsi kasvaa <3
(Ja äidinmaidosta naukuvat, teille mulla on vaan yksi viesti kaiken sen saarnan jälkeen mitä esikoisen kohdalla aikanaan sain: LALALAA MÄ EN KUULE MITÄÄN... ;-)) (Niin ja ps. mä olen rintaruokittu vauvana, jos aloitte miettii ;-))
Nisäkkäillä imetys on luonnollinen tapa ruokkia jälkeläisiään. Ei tarvitse perusteluita enempää.
Luin joskus tutkimuksen siitä lapsien kesken joita ei ole imetetty esiintyy 5% enemmän väkivaltaa isompana. Muistaako joku tälläisen tutkimuksen haluaisin löytää sen ja lukea uudestaan oliko asia tosiaan noi?
Kun puhuin imetysneuvoja kanssa imetyksestä ja sen eduista, hän kertoi minulle että todellisuudessa tärkeintä on lapselle se läheisyys jota hän saa imetyksen aikana. Pullosta ruokkiminen ja sylissä pito ei ole sama asia lapselle kuin imetys. Mutta sitä ei kuulemma saa sanoa ääneen koska äitejä ei saa syyllistää.
Luin joskus tutkimuksen siitä lapsien kesken joita ei ole imetetty esiintyy 5% enemmän väkivaltaa isompana. Muistaako joku tälläisen tutkimuksen haluaisin löytää sen ja lukea uudestaan oliko asia tosiaan noi?
Kun puhuin imetysneuvoja kanssa imetyksestä ja sen eduista, hän kertoi minulle että todellisuudessa tärkeintä on lapselle se läheisyys jota hän saa imetyksen aikana. Pullosta ruokkiminen ja sylissä pito ei ole sama asia lapselle kuin imetys. Mutta sitä ei kuulemma saa sanoa ääneen koska äitejä ei saa syyllistää.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2013 klo 12:57"]
[/quote]
Minusta kaikesta muusta imetyksen hyödystä voi ja saakin sanoa, mutta tuo läheisyysaspekti on harvinaisen typerä. Pulloruokinnalla kasvavat vauvat saavat ihan yhtä lailla läheisyyttä ja ihokontaktia. Ja en suoraan sanottuna ihmettele Suomen alhaisia imetyslukuja, jos kerran koulutettu imetysneuvoja päästelee tuollaisia aivopieruja. Asenteiden muutoksestahan tämä on hyvin pitkälle kiinni, ja kannattaisi varmaan aloittaa se muutos sieltä sylttytehtaalta.
Tietääkseni ranskalaisia lapsia imetetään joko hyvin lyhyen aikaa tai ei lainkaan. Silti eivät kansana mitään erityisen jälkeenjäänyttä porukkaa. Terveempiä kuin suomalaiset ja jenkit.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2013 klo 00:47"]
Kumpikin lapsista oli lehmänmaidolle allerginen, mikä ilmeni imettämisen lopetettuani.
Ap, yhtä asiaa ihmettelen. Miksi et itse etsi kaipaamiasi tutkimuksia vaan pistät täällä muut tekemään työn puolestasi? [/quote]
Jep, tämä on nykyään äärimmäisen helppoa. Ja imetyksen hyödyistä tosiaan on olemassa paljon tuloksia, toisin kuin esim. varhaisen päivähoidon pahuudesta.
Mä kyllä uskon siihen että imettäminen on tärkeää nimenomaan läheisyyden kannalta.
Kun esikoiseni syntyi hänellä oli heti alusta alkaen erittäin huono imuote, joka sain rinnanpääni vuotamaan verta jo kolmantena päivänä synnytyksestä. Sairaalassa ei tässä asiassa autettu yhtään, sieltä en siis saanut minkäänlaista tukea asian kanssa. Kipu yltyi niin pahaksi että kotiin päästyäni en vain yksinkertaisesti pystynyt imettämään joten turvauduin pumppuun. Siitä hetkestä lähtien kun aloimme ruokkimaan vauvaa omalla maidollani mutta pullolla vauva muuttui itkuiseksi ja pahantuuliseksi. Iltaisin tilanne oli pahin vauva kiukkusi aamuyöhön asti niin kauan kun väsytti itsensä itkulla jos rintaa en antanut. Tilanne oli aivan kauhea kun en vain pystynyt imettämään kipu oli niin kauhea. Kun vihdoin pääsin imetysneuvoja luokse joka opasti oikean imetysotteen vauva muuttui takaisin tyytyväiseksi ihanaksi vauvaksi.
Pumppaaminen yöllä oli kauheaa (3 tunnin välein) ja olisi mieleni tehnyt vaan kävellä kauppaan ostamaan korviketta. Vauvan reaktio sai minut kuitenkin jatkamaan kun tajusin miten tärkeää imetys hänelle oli.
Ihan turha väittää ainakaan minulle että pulloruokinnasta saa saman läheisyyden kuin imetyksestä. Itku johtui pelkästään imetyksen puuttumisesta ei mistään muusta.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 22:43"]
Jos ihan järjellä ajattelee, niin eipä luolamiehilläkään ollut tutteleita. Siinä on perustelua kerrakseen, imetyksellä on pidetty ihmiskunta hengissä aina näihin päiviin asti.
[/quote]
Jaha: Ja täältä löytyi korkean lapsikuolleisuuden ihannoija!
Tietoa Sinulle: Niinkin myöhään kuin 1900-luvun alkupuolella hipoi kahtakymmentä prosenttia. Jippiii!
Ei millään pahalla, mutta tuollaiset kuolleisuusluvut olisivat katastrofi.
Nyt tulee jotain tosi yllättävää, valmistautukaa:
Mua ei kiinnosta imettääkö muut äidit lapsiaan vai ei. Mulla ei ole mitään, ei minkäänlaista mielipidettä siitä mitä kenenkin pitäisi tehdä. Ainoa mitä tiedän, on että itse imetän jos maitoa on tullakseen. Ja jos sitä ei tule, juotan korviketta enkä pode huonoa omaatuntoa.
Terveisin Sitoutumaton.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 20:33"]
No siinäpä se on aihe otsikossa; missä on viralliset tutkimustulokset imetyksen hyödyistä vs. äidimaidokorvike?
Joka paikassa lukee, kuinka äidinmaito parantaa vastustuskykyä jne. Mutta missä on ne tutkimustulokset? Joko olen surkea käyttämään Googlea, tai sitten niitä tukimustuloksia ei kerrota maallikoille.
Miksi ainakin jotkut täysimetetyt lapset sairastavat kuten äidinmaidonkorviketta saaneet? Tästä on lähipiirissä useita eläviä todisteita. Täysimetetyllä lapsella useita ruoka-aineallergioita kuten lehmänmaito, lisäksi astma ja erilaisia siitepölyallergioita. Sitten on äidinmaidonkorviketta saanut pieni lapsi, joka ei ole sairastanut pientä nuhaa lukuunottamatta lainkaan.
Niin - voisiko joku linkata niitä tutkimustuloksia tähän? Ja ei, en halua kopioitua liibalaabatekstiä, vaan oikeita virallisen tahon tutkimustuloksia. Saa olla myös englanniksi.
Kiitos!
[/quote]
Imettäminen myös edistää äidin terveyttä, aivan kuten raskaus ja synnytyskin.
Ihan omakohtaisena kokemuksena: vaikea endometrioosini parani jo ekassa raskaudessa ja synnytyksessä, eikä ole palannut, vaikka nuorin lapsista on nyt 5-vuotias. Ja mä siis menetin täysin työkykyni kuukautisten aikana ennen lapsia, koska en pysynyt edes jaloillani, vaan mulle nousi kova kuume, oksensin kaiken mitä suuhun laitoin 10 min sisään, ja kivut oli niin kovat, että pystyin vain konttaamaan pahimpina hetkinä + lähinnä makaamaan pimeässä peiton alla.
Mutta imetys siis pienentää äidin rintasyöpäriskiä ja raskaus& synnytys muiden gynekologisten syöpien riskejä.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2013 klo 13:43"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 22:43"]
Jos ihan järjellä ajattelee, niin eipä luolamiehilläkään ollut tutteleita. Siinä on perustelua kerrakseen, imetyksellä on pidetty ihmiskunta hengissä aina näihin päiviin asti.
[/quote]
Jaha: Ja täältä löytyi korkean lapsikuolleisuuden ihannoija!
Tietoa Sinulle: Niinkin myöhään kuin 1900-luvun alkupuolella hipoi kahtakymmentä prosenttia. Jippiii!
Ei millään pahalla, mutta tuollaiset kuolleisuusluvut olisivat katastrofi.
[/quote]
Surullista, että joku on näinkin tyhmä. Olet varmaan pullolla ruokittu?
[quote author="Vierailija" time="04.09.2013 klo 13:49"]
Mua ei kiinnosta imettääkö muut äidit lapsiaan vai ei. Mulla ei ole mitään, ei minkäänlaista mielipidettä siitä mitä kenenkin pitäisi tehdä. Ainoa mitä tiedän, on että itse imetän jos maitoa on tullakseen. Ja jos sitä ei tule, juotan korviketta enkä pode huonoa omaatuntoa.
Terveisin Sitoutumaton.
[/quote]
No niin, tämä on asian ydin. Summaus: Jos meillä olisi enemmistönä Sitoutumattoman tyyppistä ajattelua, imetysasia ei olisi ollenkaan niin ongelmallinen.
Nythän meillä on ongelmana Imetysjihadistit, jotka sitten radikalisoivat vastapuolen.
Arvon Imetysjihadistit, voisitteko ystävällisesti huomioida tämän toiminnassanne. Teillä kun on äärimielisyydessänne taipumus heikentää äitiys- ja lapsiterveyttä, vaikka ette sitä itse ymmärräkään.
Kiitos :-)
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 21:21"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 21:10"]
Todelliset, oikeasti Suomessa "pätevät" tutkimukset ovat kiven alla. Kaikki ovat enemmän tai vähemmän tehtyjä sen puolesta, että kehitysmaissa naiset tajuaisivat imettää itse lapsensa eivätkä sekottaisi kuraveteen sitä jauhetta. Samasta syystä perhepedin ym. puolesta puhutaan; mitä siitäkin tulisi, jos valtaosa ihmisistä eli kolmannen maailman köyhistä, saisi kuulla että toisinkin voi tehdä? Ei niillä ole edes tilaa makkareille.
Tosi hauska ja ristiriitainen tuo väite koulutetusta äidistä; koulutettu äiti palaa pian työelämään ja kuten jo sanoin, iso osa maailman äideistä on kolmannen maailman porukkaa jotka eivät osaa edes lukea. Silti täällä uskotaan sokeasti, että imettäminen on avain onneen! :D
[/quote]
Kyllä nuo koulutetut äidit vs. kouluttamattomat pätee ihan suomessa. Ja sellainen n. 30 000ihmistä kattanut tutkimus, joka kesti yli 50 vuotta, ja joka tehtiin englannissa toi esiin sen, että KESKIMÄÄRIN ( av-mammalle käsittämätön termi) imetetyt lapset pärjäsivät elämässä paremmin sosiaalisesti ja taloudellisesti, riippumatta sosioekonomisista lähtökohdista.
Mä en jaksa sitä esiin kaivaa, eikä mua oikeastaan edes kiinnosta mitä muut omille vauvoilleen syöttää. Jos ihminen on niin tyhmä, että ei ymmärrä jo ihan maalaisjärjellä imetyksen kokonaishyötyjä, niin eihän sille mitään voi.
[/quote]
Ei ole mitään kokonaishyötyjä. On täysin naurettavaa väittää että kun imettää lastaan niin se on sosiaallisempi isompana. Mitä seuraavaksi? Jos syö vain kasviksia niin komeammat miehet rakastuu sitten isona?
Tuollaisilla tutkimuksilla ei ole mitään merkitystä
[quote author="Vierailija" time="04.09.2013 klo 13:53"]
Imettäminen myös edistää äidin terveyttä, aivan kuten raskaus ja synnytyskin.
[/quote]
Voidaanko tästä nyt vetää johtopäätös että imetys heikentää aivotoimintaa..?
Varmaan aika moni nainen kokee synnytyksen terveimpänä ajanjaksonaan...hih :-) että ei tämä mitään haittaa 'äh, äh' kun tietää että terveys kohenee kohisten
Ehkä aivoterveyttä ei lasketa aikuisen synnyttäneen naisen kokonaisterveyteen kuuluvaksi. "Lehmiä ne on kuitenkin" -tyyliin?
[quote author="Vierailija" time="04.09.2013 klo 13:41"]
Mä kyllä uskon siihen että imettäminen on tärkeää nimenomaan läheisyyden kannalta.
Kun esikoiseni syntyi hänellä oli heti alusta alkaen erittäin huono imuote, joka sain rinnanpääni vuotamaan verta jo kolmantena päivänä synnytyksestä. Sairaalassa ei tässä asiassa autettu yhtään, sieltä en siis saanut minkäänlaista tukea asian kanssa. Kipu yltyi niin pahaksi että kotiin päästyäni en vain yksinkertaisesti pystynyt imettämään joten turvauduin pumppuun. Siitä hetkestä lähtien kun aloimme ruokkimaan vauvaa omalla maidollani mutta pullolla vauva muuttui itkuiseksi ja pahantuuliseksi. Iltaisin tilanne oli pahin vauva kiukkusi aamuyöhön asti niin kauan kun väsytti itsensä itkulla jos rintaa en antanut. Tilanne oli aivan kauhea kun en vain pystynyt imettämään kipu oli niin kauhea. Kun vihdoin pääsin imetysneuvoja luokse joka opasti oikean imetysotteen vauva muuttui takaisin tyytyväiseksi ihanaksi vauvaksi.
Pumppaaminen yöllä oli kauheaa (3 tunnin välein) ja olisi mieleni tehnyt vaan kävellä kauppaan ostamaan korviketta. Vauvan reaktio sai minut kuitenkin jatkamaan kun tajusin miten tärkeää imetys hänelle oli.
Ihan turha väittää ainakaan minulle että pulloruokinnasta saa saman läheisyyden kuin imetyksestä. Itku johtui pelkästään imetyksen puuttumisesta ei mistään muusta.
[/quote]
Joo ja on siinä nyt pikkasen eroa siinä läheisyydessä pullon kanssa, pullon kanssa puuttuu ihokontakti, jonka vauva saa vähintään suullaan rinnan kanssa. Lisäksi en ole kuullut kenenkään pullottelevan vauvan kanssa tuntikausia alkukuukausina, vaan pulloruokintaa suositaan nimenomaan sen takia, kun se on niin nopeaa ja kätevää. Rinnalla vauvalla vaan kestää olla paljon pidempään, ja sitä läheisyyttä saa paljon enemmän sen myötä.
Lisäksi tissiä ei voi koskaan tukea rätillä sitterissä istuvan vauvan suuhun, kuten varsin moni tekee tuttipullolle, myönsi sitä tai ei.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2013 klo 14:02"]
[quote author="Vierailija" time="04.09.2013 klo 13:49"]
Terveisin Sitoutumaton.
[/quote]
No niin, tämä on asian ydin. Summaus: Jos meillä olisi enemmistönä Sitoutumattoman tyyppistä ajattelua, imetysasia ei olisi ollenkaan niin ongelmallinen.
Nythän meillä on ongelmana Imetysjihadistit, jotka sitten radikalisoivat vastapuolen.
Arvon Imetysjihadistit, voisitteko ystävällisesti huomioida tämän toiminnassanne. Teillä kun on äärimielisyydessänne taipumus heikentää äitiys- ja lapsiterveyttä, vaikka ette sitä itse ymmärräkään.
Kiitos :-)
[/quote]
Nämä keskusteluthan menee tällaisiksi ihan vaan siksi, että pulloruokkijat eivät pysty myöntämään imetyksen etuja, vaan väen vängällä yritetään vääntää sitä vähintään yhtä hyväksi "kun naapurin Lissukin oli niin korvatulehduksissa, vaikka imetettiin"
Sitten aletaan riidellä, ja kaivella tutkimuksia yms.
Se on ihan sama kuin väittäisi, että pyörällä pääsee yhtä kovaa kuin autolla. Joo, jossain tapauksissa just ja just, mutta yleensä auto pesee pyörän 100-0. Ei se silti pyörästä huonoa kulkuneuvoa tee.
Kuten jo sanoin, mullekin on ihan sama miten ihmiset lapsensa ruokkii. Mutta paskaa en jaksa puhua ja komppailla nöösimammojen heikkoja itsetuntoja valheilla.
Yhden pointin haluaisin vielä tuoda julki näistä tutkimuksista. Pätevät tieteelliset tutkimukset tehdään yleensä tuhansien-kymmenien tuhansien otannalla ja saadut tulokset ja niihin perustuvat suositukset pätevät ihmisiin keskimäärin, suuriin väestöryhmiin. Eli on aivan mahdollista, että täysimetetty lapsi sairastaa korvatulehduksia, allergiaa ym. mutta korvikkeella ruokittu on terve. Koska onhan selvää, että sairastavuuteen ja allergioihin vaikuttavat monet muutkin tekijät, kuten geenit.
Summa summarum: tutkimusten mukaan väestötasolla täysimetys on suositeltavaa, mutta yksilön kannalta myös muut asiat vaikuttavat.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2013 klo 13:41"]
[/quote]
Etkö pysty pitämään lastasi lähellä muuta kuin imettämällä? Aika surullista. Kai ymmärrät, että vain imetysaikainen läheisyys ei riitä lapselle? Vauva nyt voi itkeä niin monesta muustakin asiasta: kylmä, kuuma, nälkä, mahavaivat, ihovaivat, jne.
Olet kyllä harvinaisen typerä kommenttiesi kanssa.
En missään nimessä väittänyt olevani imetystä vastaan, halusin vain asiasta tietävien linkittävän virallisia tutkimustuloksia sillä itse en nopealla haulla mitään selkeää löytänyt. On vain ihmetyttänyt, että tietämäni täysimetetty lapsi voi olla niin allerginen ja sairas jatkuvasti, siksi halusin asiasta lisätietoa. Ja juu, myönsin että saatan olla surkea Googlen käyttäjä :)
Kiitos kaikille näistä oikeista tiedonlähteistä sekä asiallisesti kommentoineille!
AP