perintöasiaa!
Isäni kuoli ja jätti jonkinverran rahaa jälkeensä. Haluaisin, että perintö jätettäisiin osittamatta ja jäisi ikäänkuin leskelle kokonaan (äidillemme siis). He ovat yhdessä kuitenkin omaisuutensa tehneet ja yhtäkkiä muka puolet kaikesta (myös talosta, jossa asuvat) onkin meidän lapsien. Äitini joutuisi tosi tiukoille ja joutuisi ehkä jopa luopumaan talosta, koska hänellä ei ole jatkossa niin rahaa sen ylläpitämiseen. Tässä auttaisi kovasti kuolipesän rahat. Siskoni väittää, ettei äitini niitä saisi käyttää sittenkään, vaan jos pesä jätetään jakamatta tulisi rahat säästää meille. Onko sisko oikeassa? Olen yrittänyt lukea lakikoukeroita, mutta en saa mitään tolkkua.
Äitini luulee, ettei niitä saa käyttää, mutta luulen, että sisko on hänelle niin sanonut, eli varmaa tietoa ei ole hänelläkään. Ulos talosta siskokaan ei ole häätämässä äitiäni, vaan hänen mielestä menee tasan, jos äiti saa pitää talon yksin ja me jaamme jälkeenjääneet rahat. Minä en taas halua edes rahoja. Miten näissä yleensä toimitaan?
Ja lain vaatima perunkirja on tehty jo, mutta eikö se, mitä perinnöllä tehdään sen jälkeen, ole meistä itsestämme kiinni? Perintöverot lankeaa maksettavaksi toki meille lapsille, mutta olen itse ajatellut, et jos ne maksetaan kuolinpesästä, niin loppu voi mun puolesta jäädä äidillemme.
Kommentit (27)
Muistathan myös että kaikki omaisuus joka jää äitisi omistukseen on hänen mahdollista hassata, jopa lahjoittaa pois, vanhuuden höperöyden yllättäessä. Myös tulipalot, uudet kumppanit jne. voivat ottaa osuutensa.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 17:40"]
lain mukaan jos ei erillistä testamenttia ole, perivät rintaperilliset kaiken paitsi yhteisestä asunnosta puolet ja asumisoikeus jää leskelle.
[/quote]
Vaikka leski ei tosiaan mitään perikään, saa hän kuitenkin avio-oikeuden nojalla puolet kaikesta (lesken ja vainajan yhteenlasketusta) omaisuudesta, ei pelkästään asunnosta.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 16:56"]
Ap, voit varmistaa nämä asiat vielä varsinaiselta asianajajalta, minä olen pahainen oppinut kokemuksen ja työn kautta ja voi olla virheitäkin:
Perunkirjoituspaperi on vain pesän varojen selvitys verottajalle, ei mikään keskinäinen jakopäätös.
A) Pesän pitäminen jakamattomana on täysin laillista. Isänne pankkitilistä tulee silloin kuolinpesän tili tai voitte avata uuden.
B) Jos tehdään täydellinen jako, jakopaperi (ei perunkirja) toimitetaan verottajalle taas, jolloin kuolinpesä lakkaa olemasta ( se on verotettava yksikkö). )
C) Ilman lesken suostumusta ette pysty jakamaan kuolinpesää muutenkaan kokonaan.
D) Jos siskosi vaatii jakoa, se on toimitettava.
E) Jaossa pitää ottaa huomioon lesken asumisoikeus avioliiton aikaisessa yhteisessä kodissa eli lesken hallintaoikeus yhteiseen kotiin. Äidillänne on lain edessä oikeus asua asunnossa kuolemaansa tai siitä muuttoonsa asti. Jako on mahdollista suorittaa kokonaan vain lesken suostumuksella tai muussa tapauksessa se tehdään osittain.
F) Täydellisessä jaossa talo todennäköisimmin myydään, jos lesken varat eivät riitä lunastamaan teitä talosta ulos.
G) Osittaisessa jaossa jaetaan muut kuin yhteinen asunto ja rahat. Tästä toimituksesta tehdään erikseen osittainen kaikkien allekirjoittama jakokirja, joka on siis eri kuin perukirja. Osittainen jakokirjan voi toimittaa verottajalle rekisteröitäväksi ja lisäksi kopiot on syytä tallettaa tallelokeroon..omia perillisiä varten. Jos sattuisi vaikka kuolemaan ennen aikojaan. (Minullakin on tilanne sellainen, että olen osakas ukkini 50 vuotta vanhassa kuolinpesässä serkkulauman kanssa.)
Kuolinpesän osakkaina olette velvollisia osallistumaan mm. talon korjauskuluihin, mutta ette välttämättä äitinne asumisen kuluihin tai ns. pintaremontteihin. Niistä hän vastaa itse. Voitte kuitenkin perustaa kuolinpesän hoitotilin halutessanne, ja maksaa sinne osuuksia. Sieltä voidaan sitten kuitata se sähkölasku ym.
H) Lesken hallussa olleet omat varat otetaan huomioon siltä osin, kuin ne ovat pienemmät kuin vainajan varat vainajan kuolinpäivänä ja jos sulkevaa avioehtoa ei ole. Jos leskellä oli enemmän varoja, hänen ei tarvitse antaa kuolinpesään niistä yhtään mitään, eikä teidän hänelle. Mutta jos leski on varattomampi tai varaton vainajaan verrattuna, kuolinpesän on annettava leskelle tasoitusta, ts. varat tasataan, jotta leski ei jää tappiolle. Eli jos äitisi on ns. persaukinen, annatte hänelle kuolinpesän tililtä ja muusta omaisuudesta puolet. Jos hän omistaa jo talosta puolet, se on hänen. Muuten se osuus siirretään hänelle jakokirjalla. Rahoja jakaessa pitää muistaa mahdollinen lahjavero. Varat siis lain mukaan tasan, tai verottaja taputtaa käsiään ja teille voi tulla lisää laskua.
C kohta on väärin! Leski ei peri mitään, eikä näin ollen voi kenenkään muun perintöä määrätä.
[/quote]
Mitenkäs muute verojen maksaminen jakamattomasta kuolinpesäsät? Verot ovat perijöiden henk. koht. kuluja ja jos kuolinpesästä otetaan rahaa niiden maksuun, se on lahja Pesältä ko. Henkilöille.. Vai?
Älä painosta siskoasi toimimaan niin kuin haluat, siskollasi on oma tahto ja hän saa tehdä perinnöllään mitä haluaa. Voi olla että siskosi elämäntilanne on erilainen kuin sinun ja hänelle perintö tulee tarpeeseen.
Leski saa asua asunnossa lopun ikäänsä. Rahat kannattaa jakaa.
Leski saa asua siinä asunnossa joka tapauksessa, riippumatta siitä, kuka sen omistaa. Ei se noin mene, että puolet asunnosta leskelle, vaan puolet kaikesta yhteenlasketusta omaisuudesta. Esimerkiksi metsäpalstan ja rahavarojen arvo on perukirjassa yhteensä yhtä suuret kuin asunto, on asunnon arvo puolet yhteenlasketusta omaisuudesta ja silloin se voi jäädä kokonaan lesken puolikkaaseen. Lapset jakaisivat sitten keskenään toisen puolikkaan, eli metsän ja rahat eikä metsäpalstaakaan tarvitsisi jakaa tasan.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 15:11"]
Teidän täytyy maksaa pertintöverot. selkeintä olis, jos rahat jaetaan siten, että äidille puolet ja teille loput 50 %. Peritte myös osuuden talosta , eli puolet siitä teille, puolet äidille.Äidille jää sitten puolet talosta ja elinikäinen asumisoikeus ja toivottavasti riittäväästi rahoja ylläpitää sitä. Ja menee sit ihan lakien mukaan.
[/quote]
lain mukaan jos ei erillistä testamenttia ole, perivät rintaperilliset kaiken paitsi yhteisestä asunnosta puolet ja asumisoikeus jää leskelle. jos on testamentti, saavat rintaperilliset siinäkin tapauksessa puolet omaisuudesta. perintöriidan osapuoleksi joutuneena kehoittaisin ap:tä myös ottamaan vaaleanpunaiset ladit silmiltään näissä asioissa. äitisi saa eläkettä ja hänelle jää puolet talosta ja omistusoikeus. onko äitisi todella täysin rahaton ja vailla mitään omaisuutta?