Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kukaan tehnyt tätä majoneesia?

Vierailija
03.09.2013 |

Mä olen joskus tehnyt itse majoneeseja, nyt en enää vuosiin. Tätä päätin kokeilla, kun oli niin nopea. Sain tuosta öljyn makuista löysää litkua. Onko joku muu onnistunut?

Majoneesi
1 muna
2dl öljyä
1 rkl sitruunamehua
suolaa
dijon-sinappia
Ota lasitölkki, johon menee sauvasekoitin. Pistä tölkin pohjalle muna, kippaa öljyt päälle, perään sitruunat, suolat ja sinapit. Pistä kansi kiinni ja unohda pöydälle pariksi tunniksi lämpiämään. Aineiden pitää olla huoneenlämpöisiä ennen sekoitusta.
Pistä sauvasekoitin tölkin pohjaan, surista täydellä teholla ja samalla nosta sauvasekoitinta ylös. Majoneesin valmistus kestää noin 10 sekuntia. Todella helppoa!

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen usein majoneesia mutta eipä ole tullut mieleen noin tehdä kuin ohje sanoo että ensin aineet yhteen seisomaan ja sitten sekoitus.

Minä teen seuraavasti: laitan ensin kananmunan korkeaan sauvasekoittimen sekoitusastiaan, sekoitus päälle. Sitten alan lisätä huoneenlämpöistä öljyä ensin ihan tipoittain, ja sitten ohuena nauhana, siis sekoitin koko ajan pyörien. Ei ole koskaan epäonnistunut.

Itse muuten tykkään käyttää oliiviöljyä majoneesiin, vaikka monet väittää että siitä tulisi kitkerä maku. Sellainen tulee, jos käyttää huonoa oliiviöljyä. Jos on hyvää oliiviöljyä, tulee vaan miellyttävä pehmeä oliivin maku, joka esim. aioliin sopii loistavasti.

Vierailija
2/3 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen muistaakseni tehnyt myös aikaisemmin noin, että tippoja laitellut, mutta tuo ohje tuntui niin houkuttelevalta. Otsikkokin oli joku "idioottivarma majoneesi", joten ajattelin sen myös onnistuvan. No, täytynee kokeilla uudestaan toisella ohjeella, kun jäi harmittamaan tuon epäonnistuminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En enkä ole kuullut moisesta.

En säilyttäisi majoneesia kahta tuntia huoneenlämmössä.

Majoneesi on todella nopea valmistaa ja onnistuu minulta aina. Minulla on munat huoneenlämmössä ja öljy aina jääkaapissa ja ei ole juoksettunut.

Jos aloittaja haluat korjata majoneesin riko yksi keltuainen astian pohjalle ja hieman sinappia, lisää juoksettunut massa (aiemmin valmistamasi majoneesi) vähitellen joukkoon sähkövatkaimella vatkaten tai sauvasekoittimella niin raaka-aineet pelastuvat.

Jos haluat keventää majoneesia vatkaa siihen lopuksi kylmää vettä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän