Puolison omistaman asunnon remontoiminen
Onko siis viisasta käyttää omaa aikaansa toisen omistaman asunnon kunnostamiseen? Lopultahan siinä taitaa joutua nettomaksajaksi?
Kommentit (10)
No on tietysti viisasta jos olette aina yhdessä. Jos tulee ja puolisosi myy asuntonsa mahtavalla voitolla sinun työsi perusteella ja pitää rahat itsellään, niin ei se varmaan kovin kivalta tunnu?!
Eli vaikka ilmaiseksi nyt teetkin työtä, niin minusta kannattaa tehdä puolison kanssa kuitenkin sopimus, että hänen myydessä asuntonsa saat ainakin työpanostasi vastaavan osan saadusta hinnasta tm. Eli kannattaa nyt ainakin kirjata tehdyt työtunnit ylös (ja keskustella asiasta puolisonkin kanssa).
Kaikkea ei voi mitata rahassa. Jos olettamus on se että yhdessä ollaan, niin miksei sitä voisi aikaansa (tietyissä rajoissa) uhrata remonttiinkin. Jos puhutaan rahasta niin se onkin sitten jo ongelmallisempi asia.
Remontti kuitenkin parantaa sitä omaa elämisen laatua, jos vaikka keittiö todella epäkäytännöllinen mutta remontin jälkeen ihanteellinen, niin tuossahan tekee "työtä itselleen" vaikka ei rahallisesti asiasta hyötyisikään, kun kokatessa kaikki toimii paremmin jne.
Lisäksi se että puolison rahaa säästyy (jos tekee itse vert. palkkaisi ammattilaisen) saattaa tuottaa ns. "hyötyä" molemmille/koko perheelle, jos vaikka ylijäänellä rahalla ostetaan uusi tietokone tai tehdään lomamatka tmv. mikä ilahduttaa molempia/koko perhettä.
Riippuu kovin paljon olosuhteista, joita ap ei nyt kertonut lainkaan.
Jos olette/menette naimisiin, niin sinullahan on avio-oikeus puoleen puolison omistamasta asunnosta, vaikka vain puolison nimi olisi papereissa. Ja jos vieläpä asut puolisosi luona niin, että vain hän maksaa esim. asuntolainaa ym. asumiskuluja, niin silloin on vähintäänkin kohtuullista, että teet jotain sen asumisesi eteen.
Kun taas jos teillä on molemmilla omat asunnot ja yhteiselo kenties vasta aluillaan, niin kannattanee "katsella" vähän aikaa ennenkuin mitään kovin kummoista tekee. Niitäkin liikkuu, jotka teettävät toisella remontin ja lemppaavat sitten pihalle.
Näin muutamia esimerkkitilanteita mainitakseni.
Olen minä rempannut mieheni omistamaa taloa :)
Joskus olen maalipönkän ostanut, mutta pääasiassa mieheni maksaa tarvikkeet. Minä vain teen :) Ei minua haittaa vaikka en tästä rahallisesti hyödy, mutta alkaahan tämä näyttämään ihan kodilta! :)
Jos on avioehto, niin en lähtis remppaamaan. Tai voi kai sitä työtä siinä vähän tehdä, mutta maksumieheksi se omistava puoliso.
Meillä tehtiin remonttia josta minä kustansin vain koirani tihutyöt, eli muutaman jalkalistan ja saunan oven. Muut meni miehen piikkiin.
Jos olis sinun omistama asunto ja mies ei suostuisi osallistumaan remppaan, vaikka asuu siellä, niin mitä tuumisit?
Kyllä ihmiset remppaa vuokra-asuntojakin omalla kustannuksellaan. Ja ihan vaan asumismukavuuden takia.
Riippuu toki onko kysessä kattoremontti vai esim tapetointi.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 12:39"]Eli kannattaa nyt ainakin kirjata tehdyt työtunnit ylös (ja keskustella asiasta puolisonkin kanssa).
[/quote]
Näillä tuntikirjanpidoilla ja keskusteluilla voi kuitenkin loppupeleistä pyyhkiä vaikka naapureidenkin hanurit omien jälkeen. Selvä korvaus työstä joko käteisenä, osakkeina, makuuhuoneessa tai miten nyt halutaankaan menetellä, mutta ei mitään veteen piirrettyjä sopimuksia.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 13:21"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 12:39"]Eli kannattaa nyt ainakin kirjata tehdyt työtunnit ylös (ja keskustella asiasta puolisonkin kanssa).
[/quote]
Näillä tuntikirjanpidoilla ja keskusteluilla voi kuitenkin loppupeleistä pyyhkiä vaikka naapureidenkin hanurit omien jälkeen. Selvä korvaus työstä joko käteisenä, osakkeina, makuuhuoneessa tai miten nyt halutaankaan menetellä, mutta ei mitään veteen piirrettyjä sopimuksia.
[/quote]
Ja edellinen jatkaa. Tässä oli kyse järkevyydestä, älkää sotkeko mitään tunneasioita tähän..
Ei ole viisasta. Viisaampaa on vaikka ostaa asunnon osakkeita ja maksaa ne tällä remppatyöllä.
Nimim. kokemusta on, kaikki meni.