Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

maalaisperheet,onko eroa kaupunkilaisiin?

Vierailija
03.09.2013 |

Onko teitä muitakin jotka ette mene aamuisin suihkuun eikä lapsennekaan, ette haise pulverille ja kotona ei ole niin hienoa ja siistiä,koira saa kävellä sisällä,ym? Mää en ymmärrä nykyajan liikapuhtautta. Me käydään saunassa ja suihkussa kun ollaan tarpeeksi likaisia,ja vaatteet koulureppuineen ei todellakaan haise pulverille.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
04.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupungissa voi kulkea myös ihan ilman liikennelaitoksen välineitä, täällä kun on toimintaa vähän joka puolella. Ja jos lapsen harrastus on kauempana, voi lapsi hyvin tehdä sen matkan itse bussilla, junalla, metrolla tai vaikka pyörällä.

Vierailija
2/32 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kait siisteys nyt kulje rinnan sen mukaan missä asuu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo liittyy kaupunkilaisuuteen tai maalaisuuteen? Me peseydytään ja pestään pyykit kun tarvetta on ja ihan stadilaisia ollaan. Arkijärjen käyttö on sallittua kaikille asuinpaikasta riippumatta. 

Muuten maalais- ja kaupunkilaisperheiden elämä riippuu varmaan paljon työstä. Maalla voi asua ja käydä kauempana virka-aikaan töissä, tai olla maalla maataloustöissä. Työn sanelema ajankäyttö määrää arjen. 

Vierailija
4/32 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin maalaisperheet kulkee useammin autolla, kuin kaupunkilaisperheet, ja lapsiakin kuskataan edestakaisin, eivätkä opi yksin kulkemista.

Vierailija
5/32 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että kaikki muut paitsi me haisevat voimakkaalle pulverille kenkiä ja koulureppuja myöten.että kun koululta hakee omiaan ja ohi kävelee muksuja niin kamala pulverin lemu vain lehahtaa......tutut kaikki menee joka aamu suihkuun vaikka olisivat aivan puhtaita.asuvat taajamassa. Joka päivä vaihdetaan vaatteet vaikka entiset olisi puhtaat.olen vain todennu että minä olen erilainen ja asun maalla,että onko mun tyylisiä ihmisiä muitakin ja onko heitä enempi maalla? Meillä on hevosia ja koiria.menin kyläänkin yhden koirani kanssa joka on siisti ja puhdas,eikä kylässä allergioita,niin he olivat ihan kauhuissaan kun muka lähtee karvaa ja asunto menee likaseks. Ollaanko me maalaiset sitte vaan totuttu erilaiseen elämään?

Vierailija
6/32 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaikki kaverit täältä maalta voi tulla meille koiransa kanssa sisälle asti. Mullakin vielä laiska hyvin käyttäytyvä vanha koira joka kaipaa joskus tulla isäntänsä kanssa sisälle asti.sitä paitsi pihallekko pitäs illalla jättää kyyhöttämään kun juuri lehdessä ollut että täällä on susi liikkeellä.en voi mennä kylään kaupunkilaisten hienoihin koteihin kun vaatteenikin on varmaan sen verran aina karvoissa kun ratsastan ja liikun ulkona enkä todellakaan vaiha vaatteita kun naapuri pyytää kahville kesken kaiken.ap.

Vierailija
7/32 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapmsii sisällä lampaat ja kanatkin, maallahan saa elää niin kuin tahtoo. Illalla kömmitään uuninpankolle nukkumaan, pesulla käydään saunassa kerran viikossa.

Vierailija
8/32 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen maatalon emäntä, mutta meille ei todellakaan kukaan vieras ala koiriaan sisään tunkemaan. Meillä koti on ihmisille. Eläimille on navetta. Sinne voidaan koirakin ottaa karanteenin kautta.

Ei mekään aleta meidän lehmiä kenenkään koteihin tai koirankoppeihin könäämään.

Vierailija
9/32 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on joka aamu tukka sen verran likainen ja kainalot hiostuneet, että katson olevani suihkun tarpeessa. Milloin sitten ollaan niin likaisia, että kuuluu peseytyä ? 

Vierailija
10/32 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 09:48"]

Tuntuu että kaikki muut paitsi me haisevat voimakkaalle pulverille kenkiä ja koulureppuja myöten.että kun koululta hakee omiaan ja ohi kävelee muksuja niin kamala pulverin lemu vain lehahtaa......tutut kaikki menee joka aamu suihkuun vaikka olisivat aivan puhtaita.asuvat taajamassa. Joka päivä vaihdetaan vaatteet vaikka entiset olisi puhtaat.olen vain todennu että minä olen erilainen ja asun maalla,että onko mun tyylisiä ihmisiä muitakin ja onko heitä enempi maalla? Meillä on hevosia ja koiria.menin kyläänkin yhden koirani kanssa joka on siisti ja puhdas,eikä kylässä allergioita,niin he olivat ihan kauhuissaan kun muka lähtee karvaa ja asunto menee likaseks. Ollaanko me maalaiset sitte vaan totuttu erilaiseen elämään?

[/quote]

3 kommentoi:

Miksi vaihtaa vaatteet jos ne ovat puhtaat? Menevätkö ne yhden käyttökerran jälkeen pesuun? Onko se ympäristöystävällistä tai fiksua? Tämä ei mun mielestä liity kaupunkilaisuuteen tai maalaisuuteen, enempi tulee uusavuttomuus ja sen kaltaiset jutut mieleen. Ei ole lapsuudenkodissa opittu järjen käyttöä arjessa. 

Hyvin hoidetut eläimet eivät haise pahalle ja varsinkin maalaiselämään eläimet kuuluvat itsestäänselvästi. Jos ei kestä tuoksahduksia eikä muiden ihmisten arkivalintoja pesuaineiden tms suhteen kannattaa muuttaa jollekin ulkomeren saarelle. Yksin. 

Vierailija
11/32 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestän kyllä pulverin hajut mutten pidä moista ylihygieenisyyttä järkevän ja hyvänitsetunnon omaavan ihmisen ominaisuutena.minä koen kelpaavani joukkoon vaikken haisekkaan pulverille ja vaatteeni onkin hyvin huuhdottu.silti uskon että meitä pidetään puhtaina ihmisinä.se kuluttaa ympäristlä ja vaatteita pestä joka päivä vaatteita.monissa perheissä koira on sisällä. Ei koirankaan tarvi eristäytyä laumastaan. Lehmät on eri asia.täällä näsäviisaita riittää.

Vierailija
12/32 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 09:42"]

Ainakin maalaisperheet kulkee useammin autolla, kuin kaupunkilaisperheet, ja lapsiakin kuskataan edestakaisin, eivätkä opi yksin kulkemista.

[/quote]

Joo, sehän se olisikin hienoa yksin kulkemisen opettelua kun laittaisi lapsen yksinään menemään harrastukseen 40km päähän :D Hyvin sitä oppii, on tullut kierrettyä ja kuljettua aika monta maata ja mantua vaikka olen asunut lapsuuteni kylässä jossa ei ole vieläkään katuvaloja ja kouluun oli 40km matkaa ;)

Vierailija
13/32 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut maalla yli 40 vuotta, koskaan ei ole kukaan tuonut omaa koiraansa meille kotiin sisään. Kaupungissa sen sijaan oli ihan normaalia, että saatettiin poiketa kerrostaloon kaverille kahville koira kainalossa.

Jos käy pesulla navetasta kotiuduttuaan (x2/vrk), niin ei enää aamulla viitsi mennä suihkuun vain hiuksia pesemään (ei minulla ainakaan hiukset likaannu iltasuihkun ja aamuheräämisen välillä). Toisaalta muutenkin kukaan ei mene nukkumaan käymättä illalla suihkussa, joten aamulla hiustenpesu lienee tarpeen vaihdevuosista kärsiville ja raskaana oleville.

Vierailija
14/32 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jo taisi paljastaakin, ettei heillä ole perinteistä maatilaa, vaikka maalla asuvatkin. Kun nimenomaisesti ne maalaisperheet, joilla on kotieläimiä hoidettavana, käyvät suihkussa ja jopa saunassa joka päivä. Muuten ei siitä hommasta tule mitään. Ja tästä huolimatta hiuksiin tuppaa jäämään lehmän tain sian haju.

Vierailija
15/32 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee ehkä hieman aiheen ohi: mutta olen huomannut että ns. hajustetut pesuaineet haisevat pitkään vaatteessa. Jos sellaisen saa tutulta, niin useamman pesun jälkeekin vaatteessa voi vielä se pesuaine tuoksua.

Joten onko ns. pesupulverin haju tae siitä että ihmisen vaatteet ovat puhtaat, vai haiseeko niissä vain se (usein vielä liikaa käytetty) pesuaine?

Minusta puhdas vaate tai ihminen ei tuoksu ns. miltään. Itse käytän tuoksuttomia pesuaineita, inhoan kaikkia keinotekoisia hajuja. En ole tuoksuyloherkkä tmv. mutta joskus saan pään jomotusta ihmisistä jotka haisevat pesuaineelle. Hajuvedet ym. eivät aiheuta vastaavaa, pesuaineissa on se joku "kemikaalimainen hajuste" tmv. mikä todella ällöttävä haju.

Ja vaatteita vaihdan joka päivä, en kuitenkaan kaikkia. Päivittäin vaihdan sukat ja alushousut sekä alustopin. Rintaliivit 2-3 pävä välein jos en ole hikoillut tmv. Neuleet ja housut ovat useita keroja päällä, t-paidat ja vastaavat pari kertaa. Töissä on työvaatteet ja kotiin tullessa vaihdan ns. kotivaatteet, noin ne työvaatteetkin kestävät parempina pidempään (kotona kun laittaa ruokaa ja on lasten kanssa erilaisia tahroja tulee aika useinkin).

Vierailija
16/32 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ero, etä maalaiset on pulskempia ja laiskempia kuntoilemaan. Tämä on ihan tutkittu juttu. Tai tiedättekö fitnessfriikki-Tiinaa tai "hunks"-Heikkiä Perä-Seinäjoelta? :D

Vierailija
17/32 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä Peräseinäjoki. Tarkkuutta, tarkkuutta.

Vierailija
18/32 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 09:20"]

Onko teitä muitakin jotka ette mene aamuisin suihkuun eikä lapsennekaan, ette haise pulverille ja kotona ei ole niin hienoa ja siistiä,koira saa kävellä sisällä,ym? Mää en ymmärrä nykyajan liikapuhtautta. Me käydään saunassa ja suihkussa kun ollaan tarpeeksi likaisia,ja vaatteet koulureppuineen ei todellakaan haise pulverille.

[/quote]

Kaikki mun tuntemat maalaiset aikuiset on lihavia tai vähintään pahasti ylipainoisia ja lapset sellaisia sairaan näköisiä pulleroisia, joista vanhemmat sanoo "roteviksi" ja "isoluisiksi". Kaupunkilaiset taas ovat hoikkia tai normaalipainoisia.

Vierailija
19/32 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 09:42"]

[/quote]

Onko se jotenkin hienoa kun elämästäsi päättää kaupungin liikennelaitos?

Vierailija
20/32 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä mahtaa olla tuo "pulveri" jolle joku haisee?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme