Auttakaa, häihin kasvisruokaa!
Olemme pitämässä häitä ja yllättäen muutama vieras ilmoittikin olevansa kasvisruokailija (nämä vieraat siis sukulaistemme puolisoita ja tämä ei ole ennen tullut esille). Häihin tulee siis buffet-ruokailu ja menussa on pääruokana naudanfilettä. Haluamme toki tarjota kasvisruokailijoille ns. "samantasoisen" pääruoan, mutta itse olen täysin avuton näiden kasvisruokien kanssa. Ehdottakaapa, mikä ruoka olisi hyvä pääruoka kasvisruokailijoille? Buffetpöydässä on siis lisäksi jo kasvisgratiinnia ja erilaisia salaatteja.
Kommentit (30)
Eivät syö kalaa. Kananmuna ja maitotuotteet käyvät.
Quinoasta (sellainen linssi-riisi-ryyni) saa kaikille maistuvia ja ihan juhlavia lisukkeita, lisätkää listalle. ei ehkä kannata laittaa "pääruokaa" vaan niin esille ruokaisia lisäkkeitä, että niistä saa sitte ihan aterian kasattua. tietysti mukaellen joku moussaka-tyyppinen menee, mutta onkohan juhlaan sopivaa sitte :/ kasvisgratiini on hyvä, jos se ei ole ylikypsää mössöä. yks hyvä ois joku sienirisotto, esim kantarelli on juhlakamaa kyllä
Mä tein meidän häihin kasvisruokailiJALLE (kaasoni, rakas ystäväni) sellasta kahden värin kasvispateeta, eli siihen tuli purjo-parsakaali- sekä porkkanamassat, ne kerroksittain vuokaan, paistettiin vesihauteessa kypsäksi. Voisi tehdä myös valkoisen kerroksen esim. palsternakasta. Oli oikein kauniin näköinen pöydässä. Lisänä meillä oli höyrytettyjä kruunuvihanneksia sekä erilaisia salaatteja.
http://www.maku.fi/resepti/vuohenjuusto-portobellot#axzz2dlGXv8Q8
tai joku muu täytetty portobello sieni.
Kasvis(nuudeli)wokki on hyvää, jos ei tunnu liian arkiselta teille. Sitten ihan soijasuikaleista ja kasviksista tehty, kermapohjainen hyvin maustettu kastike. Patee voi olla juhlavan näköistä mutta se on semmoista pehmeää vauvanruokaa koostumukseltaan että itseäni ei houkuta, tahtoisin "kunnon" ruokaa. Kasvisrulla (kts. googlesta ohjeita) on myös hieman paremman ja juhlavamman oloinen ruokalaji (siihen esim. viherpippurikastike lisäksi).
Mustajuurikeitto ja pääruoaksi marinoitua tofua juhlavalla pedillä.
Jos niitä ei ole kuin pari, niin tofu marinoituna ja paistettuna, tai joku punajuuripihvi tms. Halloumi on myös aika varma herkku. Seitanista saa "lihannäköistä" herkkua, lisäksi joku ihana kastike. Tai joku aiemmin ehdotettu patee. Juhlaruoan on oltava myös juhlaruoan näköistä, ei mitään vokkia tai muuta epämääräistä sotkua.
Kuka valmistaa ruoat? Siis teetteko itse, vai tekeeko pitopalvelu tjsp?
Jos jotain samantasoista haluaa, niin proteiinipitoisia kasvispihvejä: seitan, tofu, falafel ym.
9, olen samaa mieltä kanssasi. Kasvispateeseen voi tehdä myös "karkeampia" kerroksia siten, ettei muussaa niitä juureksi ihan hienoksi, vaan jättää ne vähän krouvemmaksi.
Joku herkullinen punajuuripaistos josta kivat annospalat remouladen kanssa. Kaikki kasvissyöjät eivät pidä tofusta tai seitanista vaikka niistä "feikkilihaa" saakin tehtyä.
Kasvispatee kuulostaa tyylikkäältä vaihtoehdolta ja hienoa, että otatte erikoisruokavaliot tuolla huomioon. Jos noutopöydässä on muitakin pelkkiä kasvisvaihtoehtoja, vieraat saavat vatsansa täyteen.
Minulla on tuttava, joka vähät välittää erikoisruokavalioista. Hän on sitä mieltä, että jos tarjottavat eivät kelpaa olkoon syömättä. Tässä tapauksessa vieras söisi kasvisgratiinia, salaattia ja leipää.
Kannattaa AP muistaa se, että moni ns. lihansyöjä saattaa napata kiinni noihin kasvisruokiin. Kannattaa siis tehdä niin että se "lihan korvaava" kasvisruoka on vain yksi osa buffetissa (=riittää kaikille halukkaille) tai sitten kasvisruokailijat hakevat sen osan "tiskin alta". Ikävää jos varaat kasviruokaa ja sitten joku lihaa syövä vieras ehtii ottaa ne ennen vegeratisteja.
Veljeni häissä oli kasvispyöryköitä korvaamassa naudanlihat kasvissyöjille. (Lisäksi siis oli keitin potut ja salaatteja neljää erilaista.)
Hyviä oli. Saatiin aimo annos kotiin mukaan, kun kukaan muu niitä ei kuulemma syö. Eikä meidän perhe edes ole se kasvissyöjäperhe, joita varten noita pyöryköitä kokki veljeni valmisti. En tajua, miksei toiset lihansyöjät ymmärrä kasvisruuan päälle. Olen huomannut siis, että sukumme juhlissa me ollaan se porukka, jolle lapataan aina kaikki kasvisjutut mukaan. Muuten ne menis roskiin. Kyllä mulle ruoka kelpaa.
Entäs paistetusta polentasta ja sienistä jotain?
grillattujen kasvisten ympärille rakennettu jotain. Ratatouille. Risotto.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 12:23"]
Kannattaa AP muistaa se, että moni ns. lihansyöjä saattaa napata kiinni noihin kasvisruokiin. Kannattaa siis tehdä niin että se "lihan korvaava" kasvisruoka on vain yksi osa buffetissa (=riittää kaikille halukkaille) tai sitten kasvisruokailijat hakevat sen osan "tiskin alta". Ikävää jos varaat kasviruokaa ja sitten joku lihaa syövä vieras ehtii ottaa ne ennen vegeratisteja.
[/quote]
Tää on niin tuttua. Hyvä vinkki juhlien järjestäjille myös:)
Tuli nopeasti mieleen, että jos naudanfileetä, niin sen kanssa voisi olla veneperunoita. Ja veneperunoiden kaveriksi tähän vuodenaikaan sienikastiketta kasvissyöjille. Syövät kuitenkin maitotuotteita, eli voitte tehdä ihan perinteisen sieni+sipuli+kerma-sienikastikkeen. Juhlan kunniaksi sieniksi kantarelleja tai tatteja. Se on maailmanluokan herkku. Maistuu myös naudanfileen kanssa.
Toinen vaihtoehto on näin sadonkorjuu-aikaan ratatouille. Pataruoka, kestää lämmittämistä, voi tarjota myös haaleana. Jos lisukkeena esim jonkunliaisia uuniperunoita (vaihtoehtojahan riittää!), ratatouille sopii hyvin niiden kanssa,
Muista että sekasyöjät valitsevat usein myös herkullisen kasvisruuan kun sellainen on tarjollla, eli määrät kannataa miettiä sen mukaan. Hyvin maustettu naudanfilee + ratatouille on hieno yhdistelmä.
Hauskoja häitä!
Itse söisin mielelläni paahdettua halloumia ja pinjansiemeniä salaatin kera. Kalaa eivät syö? Sehän olis helppoo laittaa jotain hyvää kalaa tarjolle.
Jotkut kasvissyöjät syövät kuitenkin kalaa. Miten teidän vieraat?