Opettajien palkat USA:ssa
Opettaja (luokanopettaja) tienaa USA:ssa 61730 dollaria vuodessa. Suomalainen tutkinto ei kai kelpaa sielä, vaan suomalaisen open tarvitsee suorittaa tutkintoja sielä jos mielii päästä töihin sielä
https://www.msn.com/en-us/money/careersandeducation/heres-how-much-ever…
The average salary for a public school teacher nationwide was $61,730 during the 2018-2019 academic year, the most recent for which data is available.
Mississippi lands at the bottom of the list with an average salary of $45,574, while New York tops it with $85,889.
Kommentit (94)
Täytyy palkka tietysti suhteuttaa paikalliseen hintatasoon. Mihin tuo 86 000 dollaria New Yorkissa riittäisi esimerkiksi asumisen kannalta? Sairastumisen osalta jokainen lukenut uutisia, joten paljonko tuosta palkasta menisi sairausvakuutuksen maksuihin ja silti mahdollisen sairastumisen kuluihin? Millaiset lomat yhdysvaltalaisella opettajalla verrattuna suomalaiseen?
Jossain landella saattaa tosiaan pärjätä, mutta isoissa kaupungeissa 60k-vuosiansioilla ollaan siinä kodittomuuden rajapinnassa.
Saan Suomessa open palkalla sentään elää ihan keskiluokkaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy palkka tietysti suhteuttaa paikalliseen hintatasoon. Mihin tuo 86 000 dollaria New Yorkissa riittäisi esimerkiksi asumisen kannalta? Sairastumisen osalta jokainen lukenut uutisia, joten paljonko tuosta palkasta menisi sairausvakuutuksen maksuihin ja silti mahdollisen sairastumisen kuluihin? Millaiset lomat yhdysvaltalaisella opettajalla verrattuna suomalaiseen?
Työnantaja maksaa vakuutuksen. Lomaa n. 2 viikkoa. Anopilla on pieni kaksio Brooklynissä. Arvo n. 700 000.
Valuuttakurssilla tuo 86000 olisi nyt vajaa 72500 euroa
https://smartasset.com/taxes/new-york-paycheck-calculator#cjvyJGvC2W
Oheisen sivuston mukaan veroina katoaisi 28% palkasta. Nopea vilkaisu kaupungin vuokriin antaa 2600-2800 dollaria keskivuokraksi normiasunnolle eli nettopalkasta katoaisi yli puolet vuokraan. Muut pakolliset kulut päälle, liikkuminen kodin ja työpaikan välillä.
Vierailija kirjoitti:
Valuuttakurssilla tuo 86000 olisi nyt vajaa 72500 euroa
Niin, palkkani lukion opena on aikalailla sama (noin 68k€/v.). Suomessa.
Veroja maksan enemmän, mutta asumisesta vähemmän.
yhdysvalloissa on kaikissa tutkinnon vaativisas töissä huomattavasti korkeammat palkat kuin suomessa, myös verotus kevyempää. Ostovoima on ihan toisella tasolla, mutta sitä ei saa suomessa sanoa ääneen koska ameriikassa on kaikki huonosti ja lääkärissä käynti maksaa miljoonan ja kaikki on kodittomia. Tätä samaa jauhetaan vuodesta toiseen jos ihmetellään miksi koko maailma haluaa muuttaa jenkkeihin :D
kattila-kake kirjoitti:
yhdysvalloissa on kaikissa tutkinnon vaativisas töissä huomattavasti korkeammat palkat kuin suomessa, myös verotus kevyempää. Ostovoima on ihan toisella tasolla, mutta sitä ei saa suomessa sanoa ääneen koska ameriikassa on kaikki huonosti ja lääkärissä käynti maksaa miljoonan ja kaikki on kodittomia. Tätä samaa jauhetaan vuodesta toiseen jos ihmetellään miksi koko maailma haluaa muuttaa jenkkeihin :D
Simpsoneissakin säästetään college opintoihin lasipurkkiin kun se on niin järkyttävän kallista. On siellä halvempiakin yliopistoja kuin Harvard, mutta tästäkään ei saa puhua.643
Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta olen käsittänyt, ettei USA:ssa luokanopettajilta vaadita korkeakoulututkintoa? Tai ainakaan yhtä korkean tason tutkintoa kuin mikä suomalaisilla luokanopettajilla on (maisteri).
kattila-kake kirjoitti:
Samoin Japanin talous on ollut romahtamassa 80-luvulta saakka, mitä nyt se voi vieläkin melko hyvin jos lukee uutisointia muualta kuin Suomesta. ;) Heillä on mm. valtaosa valtion velasta kotimaista laatua.
Kuinka paljon tulisi tienata vuodessa Yhdysvalloissa, jotta olisi mahdollista keskiluokkaiseen elämään? Ei missään New Yorkissa tai Kaliforniassa vaan vaikkapa Pohjois-Dakotassa tai Michiganissa?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon tulisi tienata vuodessa Yhdysvalloissa, jotta olisi mahdollista keskiluokkaiseen elämään? Ei missään New Yorkissa tai Kaliforniassa vaan vaikkapa Pohjois-Dakotassa tai Michiganissa?
Ihan samat ammattiryhmät elää keskiluokkaisesti kuin täälläkin, sairaanhoitajat, opettajat jne.
Vierailija kirjoitti:
Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta olen käsittänyt, ettei USA:ssa luokanopettajilta vaadita korkeakoulututkintoa? Tai ainakaan yhtä korkean tason tutkintoa kuin mikä suomalaisilla luokanopettajilla on (maisteri).
Vaaditaan kyseisen aineen "Bachelors degree", eli esim Luonontieteiden kandidaatti
Millainen elintaso insinööreillä on?
Vierailija kirjoitti:
Millainen elintaso insinööreillä on?
Sellainen kuin täälläkin. Omakotitalo, tila-auto ja vaimo ja lapsi. Toki se omakotitalo Jenkeissä on miljoonakaupungissa eikää Pihtiputaalla kuten täällä.
Vierailija kirjoitti:
Näin taitaa olla, koska monissa jenkkien tekemissä peruskoulutusta koskevissa dokkareissa mainitaan erona Suomeen, että jenkeissä ei tarvita tutkintoa. Suomalaista kasvatustiedettä yms. pidetään yhtenä suomalaisen mallin vahvuutena. Toisena on opettajan arvostus, eli suomalaisittain "kansankynttilä".
Noista voi jo päätellä jotain... mitä sillä tutkinnolla, jos siellä on myös jonkun oppilaan äippä vetämässä tunteja. Ja jos soveltuvilta osin pystymetsästä pääsee pilttejä opettamaan, tuskin sitä arvostustakaan on sillä tavalla open ammattia kohtaan. Ehkö jossain yksityiskoulussa voi olla tilanne sitten eri.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset luokanopettajat maisterintutkinnoistaan huolimatta eivät pysty suoriutumaan alakoululaisten matematiikan tehtävistä itse. Asun jenkeissä. Suuri osa opettajista jotka tunnen ovat yliopiston käyneitä vaikka se ei ole vaatimus kaikissa kouluissa.
Suomen ulkopuolella olen herännyt siihen tosiasiaan että joissakin ammateissa korkeakoulutuksen suorittaminen vaatimuksena on ihan yhtä tyhjän kanssa. Suomessa alakoulun opettajien lisäksi on paljon muita ammatteja joiden ammattitaito ei vaadi korkeakoulutusta vaan ammattikoulutus riittää hyvin. Suomessa vaan ollaan fiksaannuttu siihen että pitää olla paljon korkeakoulutettuja. Oikeasti korkeakoulutettuja pitäisi jokaista maata kohti olla vain muutama prosentti jotta ihmsiet kouluttautuisivat aloille joihin heitä oikeasti tarvitaan. Kaikkialla muualla korkeakouluttautuneille löytyy varmasti töitä valmistumisen jälkeen paitsi Suomessa. Se tarkoittaa sitä että heitä valmistuu Suomessa ihan liikaa ja valmistuneiden taso on madaltunut.
Opettajien palkkaus jenkeissä on myös koulukohtaista ja riippuu alueen hintatasosta. Joten palkka voi asumiskulujen takia hyvinkin nousta 100 000 erittäin hyvällä opettajalla erittäin hyvässä koulussa vaikkapa New Yorkissa tai Piilaaksossa joissa asuminen olisi mahdotonta opettajille. Heille on myös tarjolla alueiden tasoa edullisempia mahdollisuuksia OSTAA TALO . Palkan lisäksi opettajien etuihin voi nimittäin kuulua kaupungin järjestämä edullinen asuntojärjestely eli kaupunki maksaa opettajan asuntolainasta osan tms. verovaroista. Hyvin arvokas etu joita Suomessa ei ole.
Kaikki ei ole niin yksinkertaista. Edes opettajien palkkaus ja koulutustaso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin taitaa olla, koska monissa jenkkien tekemissä peruskoulutusta koskevissa dokkareissa mainitaan erona Suomeen, että jenkeissä ei tarvita tutkintoa. Suomalaista kasvatustiedettä yms. pidetään yhtenä suomalaisen mallin vahvuutena. Toisena on opettajan arvostus, eli suomalaisittain "kansankynttilä".
Noista voi jo päätellä jotain... mitä sillä tutkinnolla, jos siellä on myös jonkun oppilaan äippä vetämässä tunteja. Ja jos soveltuvilta osin pystymetsästä pääsee pilttejä opettamaan, tuskin sitä arvostustakaan on sillä tavalla open ammattia kohtaan. Ehkö jossain yksityiskoulussa voi olla tilanne sitten eri.
Jenkeissä joissakin kouluissa äidit voivat joissakin tapauksissa sijaistaa muutaman tunnin poissaolevaa opettajaa alemmilla asteilla mutta muuten jo ylästeella pitää olla kunnollinen koulutus siihen hommaan, ainakin meilläpäin. Tuntuu että kovin heppoisilla tiedoilla täällä vedetään ajatuksia tosiasioina. Ja varmaan osaksi syy on myös täällä lyhyen aikaa asuneiden huonossa ymmärryksessä siitä mitä oikeasti tapahtuu. Niitä sitten kerrotaan pää pyörien ja ihmetellen Suomessa .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset luokanopettajat maisterintutkinnoistaan huolimatta eivät pysty suoriutumaan alakoululaisten matematiikan tehtävistä itse. Asun jenkeissä. Suuri osa opettajista jotka tunnen ovat yliopiston käyneitä vaikka se ei ole vaatimus kaikissa kouluissa.
Suomen ulkopuolella olen herännyt siihen tosiasiaan että joissakin ammateissa korkeakoulutuksen suorittaminen vaatimuksena on ihan yhtä tyhjän kanssa. Suomessa alakoulun opettajien lisäksi on paljon muita ammatteja joiden ammattitaito ei vaadi korkeakoulutusta vaan ammattikoulutus riittää hyvin. Suomessa vaan ollaan fiksaannuttu siihen että pitää olla paljon korkeakoulutettuja. Oikeasti korkeakoulutettuja pitäisi jokaista maata kohti olla vain muutama prosentti jotta ihmsiet kouluttautuisivat aloille joihin heitä oikeasti tarvitaan. Kaikkialla muualla korkeakouluttautuneille löytyy varmasti töitä valmistumisen jälkeen paitsi Suomessa. Se tarkoittaa sitä että heitä valmistuu Suomessa ihan liikaa ja valmistuneiden taso on madaltunut.
Opettajien palkkaus jenkeissä on myös koulukohtaista ja riippuu alueen hintatasosta. Joten palkka voi asumiskulujen takia hyvinkin nousta 100 000 erittäin hyvällä opettajalla erittäin hyvässä koulussa vaikkapa New Yorkissa tai Piilaaksossa joissa asuminen olisi mahdotonta opettajille. Heille on myös tarjolla alueiden tasoa edullisempia mahdollisuuksia OSTAA TALO . Palkan lisäksi opettajien etuihin voi nimittäin kuulua kaupungin järjestämä edullinen asuntojärjestely eli kaupunki maksaa opettajan asuntolainasta osan tms. verovaroista. Hyvin arvokas etu joita Suomessa ei ole.
Kaikki ei ole niin yksinkertaista. Edes opettajien palkkaus ja koulutustaso.
Olipa täyttä pötyä. Opettajan koulutustaso korreloi suoraan oppimistulosten kanssa. Opettajat Yhdysvalloissa on vähän arvostettu ja huonosti palkattu ryhmä, joka monessa osavaltiossa osoittaa mieltään heikkojen olojen vuoksi.
Ja sellaisia maita, joissa vain muutama prosentti on korkeasti koulutettu on jo nyt olemassa. Niitä kutsutaan kehitysmaiksi. Siihen suuntaanko Suomea vetäisit? Sen lisäksi Suomen koulutustaso on OECD-maihin verrattuna heikko, täällä on pienempi osa korkeasti koulutettu kuin keskimäärin kehittyneissä maissa.
Surkea palkka. Ei riitä elämään siellä.