Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos ostat lähiruokaa kehäkolmosen toisella puolen

Vierailija
02.09.2013 |

se tulee ekologisesti kannattamattomammaksi kuin ostaa esim Kirkkonummelaisia tuotteita, koska kaikki kuitenkin roudataan ensin keskusvarastoon vantaalle.

Mitä järkee?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No riippuu varmaan aika paljon, ostatko kaupasta, suoraan tilalta, torilta tms.

Vierailija
2/26 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kaupasta varmaan suurin osa ostaa. 

Unohdit v..tuilulistastasi että kasvattaa itse ;-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan suoraan tilalta, ruokapiirin kautta.  Kymmeniä tuotteita, pisin matka minkä tuote kulkee on 30 km.  Ihana asua maalla, täällä ruoan keskellä.  Useimmat tuotteet tulevat alle 5km:n päästä. On tuoretta ja edullista!

Vierailija
4/26 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 12:24"]

No kaupasta varmaan suurin osa ostaa. 

Unohdit v..tuilulistastasi että kasvattaa itse ;-)

[/quote]

Täh?! Voi pyhä Jeesus, pääsitpä oikein pätemään. Anteeks,i että nyt vittuilen, mutta ostan lähiruokaa suoraan tiloilta.

Kai sinä ostat ulkomaisia tuotteita, koska on ekologistisesti kannattavampaa.

Vierailija
5/26 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkkonummi ei tietääkseni ole ulkomaita.

Vierailija
6/26 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kakkonen, ja ihan tosissani pointtini heitin. Asun Suomen kakkoskaupungissa, mutta siltikin onnistuin ostamaan äskettäin tuotteita erään tilan omasta myymälästä, muutaman kymmenen kilometrin päästä kotiani.

Kaupunkimme keskustaan on myös avattu juuri uusi lähi- ja luomutuotteita myyvä KAUPPA, joka ei kuulu ketjuihin. Tuotteita ei kierrätetä keskusvarastojen kautta.

Vierailija
7/26 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään tuoretuotetta kannata ostaa, jos se on kierrätetty jostain keskusvaraston kautta.  Omaan lähiSiwaankin tulee kurkut suoraan kasvihuoneelta, puhumattakaan lähiruokapuodeista ja kauppahalleista, niistä kannattaa ruoka ostaa, jos ei ole ruokapiirissä.

Vierailija
8/26 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidetaan asua kakkosen kanssa samassa kaupungissa ja juu kyllä ostan jonkin verran lähiruokaa. Ruokapiiri ja tori eivät kierrätä keskusvaraston kautta. Myös eräs satunnaisesti käyttämäni pikkukauppa ostaa tietääkseni jonkin verran suoraan tuottajilta tai kalastajilta.

Lähialueen leipomoiden leipiä ostan, eivätkä varmasti kulje Vantaan kautta, kun tulevat tuoreina kauppaan.

Vierailija
9/26 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule sun Siwaaskaan läheltä. Kiertää Suomen lähikauppa Oy:n keskusvaraston kautta eli pääkaupunkiseudulle sekin menee ja sitten takaisin Siwaasi ja myydään muka lähituotteina.

Vierailija
10/26 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 12:55"]

Olen kakkonen, ja ihan tosissani pointtini heitin. Asun Suomen kakkoskaupungissa, mutta siltikin onnistuin ostamaan äskettäin tuotteita erään tilan omasta myymälästä, muutaman kymmenen kilometrin päästä kotiani.

Kaupunkimme keskustaan on myös avattu juuri uusi lähi- ja luomutuotteita myyvä KAUPPA, joka ei kuulu ketjuihin. Tuotteita ei kierrätetä keskusvarastojen kautta.

[/quote]

Minua jäi vaivaamaan mikä on Suomen kakkoskaupunki? Espoo?

Vierailija
11/26 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampere?

Vierailija
12/26 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuluttajan on aika vaikea tietää mitkä jostain prisman tuottaista tulee keskusvaraston kautta ja mitkä tuottajilta tai jalostajilta suoraan kauppaan. Joitakin tuotteita tiedän tulevan suoraan tuottajilta ja niitä sitten ostan, tällainen lähiruuan kannattaja kun olen.

Mutta tuon vuoksi noihin kauppoihin on kehitteillä kaikenlaisia lähiruokahyllyjä ja systeemejä, jotta kuluttajat voisi tietää mikä on läheltä ja halutessaan suosia sitä. Ja toisaalta myös siksi, että tuottajilla olisi jonkinlainen inhimillinen mahdollisuus saada tuotteita kauppoihin, kun nythän se on tehty hyvin vaikeaksi. Ja kauppahan ei oikeasti välitä mitään onko jokin lähiruokaa vai ei. Ne markkinoi lähiruokana sellaistakin mikä ei sitä ole. Esim. Kouvolan prismassa oli viikonloppuna lähiruokapäivät ja siellä markkinoitiin paikallisen lihajalostajan lihaa, joka on käytännössä Atrian lihaa, ihan samaa kuin joka marketissa, mutta toki sentään lähellä jalostettua. Ei vaan vastaa ihan mun käsitystä lähiruuasta. Siksi asiaan pitää jotain selkeyttä ja läpinäkyvyyttä saada lisää.

Vierailija
13/26 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälläin ne kiertää: tosi järkevää eikös?

Suomen päivittäistavaroiden vähittäiskaupalla on kolme valtakunnallista jakelujärjestelmää. Keskusvarastot sijaitsevat pääkaupunkiseudulla ja niistä myymälöihin lähteviin kuivatavarakuljetuksiin yhdistetään maakunnallisissa tuoretavaraterminaaleissa tuoretuotteet. Terminaalikuljetuksella tarkoitetaan jakelujärjestelmää, jossa tuotteiden saapuessa jakelukeskukseen niitä ei varastoida, vaan ne jaetaan välittömästi vähittäiskauppoihin lähteviin tilauksiin.

Ruokakesko Oy
Vastaa K-kauppojen tavarahankinnasta, logistiikasta ja ketjujen johdosta. Keskusvarasto sijaitsee Vantaalla ja aluevarastot Kuopiossa, Turussa, Tampereella ja Oulussa.

Inex Partners Oy
S-ryhmän ja Tradekan sekä Elannon vähittäiskauppaketjujen hankinta- ja logistiikkayritys. Keskusvarasto sijaitsee Espoossa ja alevarastot Kouvolassa, Lempäälässä, Kuopiossa ja Oulussa. Erikoistavaroiden logistiikkakeskus sijaitsee vantaalla.

Vierailija
14/26 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen nähnyt sen lähiSalen pihassa sen lähiviljelijän purkamassa kuormaa, ei kaikki mee Inexin kautta.

Vierailija
15/26 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

13 on pahoillaan, että joku vei mun tekstistä kappalejaot ja normaalifontin. Onneksi en sentään vielä pidemmin kirjoittanut.

Vierailija
16/26 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 13:18"]

Ei tule sun Siwaaskaan läheltä. Kiertää Suomen lähikauppa Oy:n keskusvaraston kautta eli pääkaupunkiseudulle sekin menee ja sitten takaisin Siwaasi ja myydään muka lähituotteina.

[/quote]

Nyt olet väärässä! Nimittäin omaan ruokapiirini tulee kurkut samalta tuottajalta ja menen useasti sinne Siwan pihalle ottamaan kuormaa. Kyllä se tulee sieltä 10km:n päästä ihan suoraan.  Älä kirjoita asioita, joista et tiedä.

Terkuin se edellinen, en muista enää numeroani.

Vierailija
17/26 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun munille tulee matkaa 15km, maidolle 16km, perunoille 5km, jauhot tulee vähän kauempaa eli oisko 50km, naudanliha sama kuin maito 16km, riistaa 17km, omppuhillot ja marjajalosteet 7km. Nämä kulkeutuvat meille siinä samalla kun kuljen työmatkalla näistä ohi, jauhoja en hae noin kaukaa vaan ne matkaavat ohikulkiessaan meille vajaan kilsan päähän. Sikaa haen noin 50 kilsan päästä, mutta taas vain silloin, kun olen siellä suunnalla muutenkin. Silloin sieltä tuleekin puolikas eläin kerralla matkaan. Muut rehut pitää valitettavasti hakea kaupasta, jotain pientä viljelystä on omalla takapihalla.

Pyrin hyödyntämään toria jos sinne joku lähituottaja tuo tuotteitaan myyntiin, näistä on ilmoitus lehdessä, mutta aina ei sovi aikatauluun.

Vierailija
18/26 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan helkatin helppoa säilyttää sitä puolikasta sikaa kerrostalossa.

Vierailija
19/26 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä onkin ihanaa asua isossa omakotitalossa maalla.  Mulla on hetkittäin kolmekin pakastinta käytössä, juuri silloin kun saan possunpuolikkaan, siinä vähän ennen joulua. Ja en ole tuo numero 18.

Vierailija
20/26 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakastettu liha kun tahtoo olla ihan paskan makuista

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi