Normaalipainoinen, mitä ajattelet ylipainoisten syövän?
Toisessa ketjussa kyseltiin, miksi ylipainoiset eli kaikki joilla on painoindeksi yli 23, syövät niin paljon. Otetaas pientä galluppia.
Jos painoindeksisi on alle 23 niin kerro mitä kuvittelet lievästi ylipainoisen (BMI alle 30) syövän yhden tavallisen päivän aikana. Tämä kuvitteellinen ylipainoinen ei harrasta muuta liikuntaa kuin koiranulkoilutusta.
Ne, kenen mielestä BMI 23 ei ole vielä ylipainoa, voivat mennä sinne toiseen ketjuun valittamaan.
Kommentit (54)
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 12:22"]
- sitten on vielä äitini, jonka lihavuus on minulle täysi mysteeri: hän syö perinteistä suomalaista kotiruokaa kerran päivässä kohtuuannoksen, illalla pari voileipää, aamulla jogurtin ja kahvia. Iltapäiväkahvin kanssa pieni pullansiivu tai keksi. Ja painoa on reippaasti yli 100 kg. Itse syön paljon enemmän oloisesti ja painan 53 kg.
[/quote]
Äidilläsi on suoliston bakteerifloora luultavasti puutteellinen, ja nykyinen bakteerikanta kerää elimistöön rasvaa liian tehokkaasti. Hän tarvitsisi luultavasti bakteeristonsa korvaushoidon (terveen bakteeriston omaavan ihmisen ulostetta letkulla suoleen, eli oikealta nimeltään ulostesiirre). Asiaa voi yrittää auttaa syömällä aamuin illoin pro- ja prebiootteja riittävästi. Oleellista on, että ovat useampaa bakteerikantaa. Kun näitä kelvollisia bakteereita tulee koko ajan lisää, niiden haitallisten osuus kaikista bakteereista laskee. Koska ne haitalliset bakteerit ovat yleensä selvästi ärjympiä, niiden osuus alkaa nousta kun pro- & prebioottivalmisteesta luopuu. Ainoa mikä tehoaa pysyvästi on se bakteeriston korvaushoito joka on vielä aika lailla kehittelyasteella.
Itselläni noin 5 vuotta sitten kaksi rajua antibioottikuuria peräkanaa ja niiden aikana sekä jälkeen syöty pre & probioottivalmistekuuri pudotti painoa ilman ruokavalion muutosta noin 10% alle kolmessa kuukausessa. Väärät ruokatottumukset eli valkoisen jauhon ja sokereiden korkea osuus jne. lisäävät rasvaa elimistöön kerryttäviä bakteereita suolistossa. Vaikka ruokailutottumusket korjaantuisivat, tuo bakteeristo ei palaudu ilman edellä manittuja keinoja.
Aiheesta lisää mm. HS 10.8.2013 "Antibioottiripuliin löytyi tehokas lääke_ ulostesiirre"
9
Varmaan saa jostain hieman liikaa energiaa. Minä esim. join usein sokerilimsaa tai napostelin vähän jotain, mutta joka päivä.
Nykyään olen jo erittäin lihava ja ruokailukin on ollut sen mukaista jo kauan. :/
Mulla muuten oli paino samassa pitkän aikaa, mutta hormonaalisen ehkäisyn aloitettuani se pomppasi. Nyt se on taas pysynyt tasoissa, mutta vaan 20 kg korkeammalla kuin ennen. :/ Ennen luulin ylipainon johtuvan vain liiasta syömisestä, mutta voisko olla niin, että hormonitkin vaikuttaa? Tai sit olen alkanyt syödä vielä huonommin.
Hyydelöö ja jäädelöö, niin kuin entinenkin tyttö!
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 12:11"]
Mitä ajattelen hänen syövän? Tiedän että syö päivässä suklaakeksin tai kaksi, suklaata palan tai lakun töissä laukustansa. Tiedän että syö iltaisin jäätelöä, mutta annos melko pieni (1-1,5 dl) ja ruokaa ei syö mitenkään runsaasti. Hänellä rasvan kertyminen johtuu useammasta muusta tekijästä, kuten stressi, liikunnan ja siten lihasten puute eikä juurikaan syömisestä. Syömisen vähentäminen ei hänellä ratkaisisi mitään, liikunnan oikeanlainen lisääminen on avain. Toistaiseksi paino putoaa liian hitaasti, noin 500g kuukaudessa. Mutta tälläkin vauhdilla ongelma olisi pois 2,5-3 vuodessa. Liikuntaa selvästi lisäämällä toivottavasti 1-1,5 vuodessa.
BMI ei siis kerro vielä mitään. Normaalisti ylipainoisella hänen ikäisellä naisella, jolla BMI on 31 ja pituus sama kuin hänellä on laskurin mukaan rasvaprossa vain 35-36 haarukassa. Hänellä rasvaa kuitenkin se 45%, ja se tarkoittaa, että sitä lihasta on se 9% vähemmän kuin normaalisti lihomalla. Koska rasvan tilavuus on moninkertainen verrattuna lihaksen tilavuutteen, tuo ero saman BMI:n "normaalisti ylipainoiseen" on litroissa noin 20-25 litran luokkaa. Miettikää mitä se tarkoittaa vyötärössä, löytyykö sen mallisia vaatteita mistään kaupasta? Eli BMI ei tosiaankaan kerro yhtään mitään.
[/quote]
Kuvailet tässä yllä minua! Ihan samat ongelmat. Mahan tilalla on tynnyri, jota on vaikea kätkeä mihinkään vaatteisiin!
Tiedän omalta kohdaltani syöväni liian paljon. Toisaalta tuon vatsaringin sulattaminen on lähes mahdotonta! Mitä siis suosittelet (sekä liikunta että ruoka)? Normaalina päivänä kyllä hyötyliikun joitakin kilometrejä kävellen, mutta muuten liikunta jää vähäiseksi.
Ihan samaa kuin minäkin mutta ENEMMÄN. En itse käy päivän mittaan lounaalla, eikä käy kollegakaan, mutta hän istuu työpisteellään ja syö KOKO AJAN: pähkinöitä, leipää, jugurttia, hedelmiä.. periaatteessa ihan terveellistä ja hyvää, mutta ihan järkkyjä määriä päivän mittaan. Ja sitten menee kotiin ja tekee päivällisen perheelleen. Ja painoindeksi on varmasti yli 40. Mulla on 22 ja mä syön vain sen päivällisen sen perheen kanssa.
Lihasmassan ja rasvamassan suhde on oleellinen numero. Vaimollani on yli kaksinkertainen määrä rasvaa lihaksiinsa nähden, itselläni on yli kaksinkertainen määrä lihasta rasvaani nähden ja ennen ensi kesää kolminkertainen.
[/quote]
Olen tuo 10, jonka perheessä tilanne on vähän toisin päin kuin teillä. :-D Uskon kyllä täysin lihaskunnon merkitykseen painonhallinnassa. Mutta muista nyt, että monelle naiselle se lihaskunnon kehittäminen ja ylläpito on huomattavasti vaikeampaa kuin miehille, ja vielä hankaloituu iän karttuessa (ne hormoonit!) äläkä stressaa vaimoasi asiasta liikaa. Hän kyllä huomaa itsekin olonsa kohenevan lihaskunnon noustessa.
Enkä siis itse ole näitä naisia, jotka joutuvat todella huhkimaan hankkiakseen lihaskuntoa, päin vastoin. Geenilotossa minulle on nyt vain sattunut sellainen sekoitus, että lihaskunto on pysynyt keskimääräistä paremmalla tasolla keskimääräistä pienemmällä vaivannäöllä. Toki nuorempana harmitti, etten koskaan päässyt ns. mallimittoihin tämän atleettisen rakenteen takia, mutta nyt kieltämättä on ihan kiva, että tätä ruuasta saatavaa energiaa tehokkaasti polttavaa lihasmassa on jo valmiiksi sen verran, että joskus voin sen keksinkin syödä plösähtämättä täysin. ;-)
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 12:34"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 12:18"]
Laskin tuossa energiatarvelaskurilla, että 100 kiloinen nainen, joka tekee kevyttä työtä ja on vapaa-ajalla satunnaisesti aktiivinen, tarvitsee noin 2400-2500 kcal päivässä. Minä, 55 kiloinen nainen, tarvitsen noin 1900 kcal. Oma ongelmani on laihtuminen: syön aamulla puuroa, Weetabixia (2-3) tai mysliä. Lounas on kevyt, esim. tomaatti-mozzarellasalaatti, pieni fetasalaatti, tomaattikeitto tms. Välipalaa en jurikaan syö (tai ehkä pari palaa suklaata). Päivällinen on tavallista kotiruokaa. Iltapalaksi hedelmä. Itse saan kaloreita liian vähän koska paino on esim viimeisen kuukauden aikana pudonnut kilolla ( vaaka näyttää nyt 54 kg). Minun pitää lounas ilmeisesti vaihtaa hiukan tukevampaan. Näin ollen ylipainoinen saa syödä vielä itseäni paremmin väli- ja iltapalalla, eikä paino putoa. Mutta uskomatonta on se, että ylipainoisilla paino EI putoa. Itse en ainakaan omilla liian vähäisillä syömisilläni ole missään kohtaa ollut nälkäinen, ja siksi paino onkin pudonnut ihan varkain. Palatakseni kysymykseen, että mitä ylipainoiset syövät: no syövät sen verran että paino pysyy tai nousee. JOs söisivät niin, että paino laskee, ei kuitenkaan tavitsisi nähdä nälkää. Helpolla pääsisivät, mutta miksi se on kuitenkin niin vaikeaa?
[/quote]
Nainen, jonka painoindeksi on alle 30, ei paina sataa kiloa. Painan itse 66 kiloa ja painoindeksini on 26.
[/quote]
No tuo nyt olikin vain esimerkki. Sama analogia pätee hoikemmillekin. Oma indeksini on 19 ja laihduin kilon huomaamatta ilman mitään liikuntaa. Jos painoindeksi on 28, pitäisi kilojen karista kohtuullisen vaivattomasti.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 12:46"]
Kuvailet tässä yllä minua! Ihan samat ongelmat. Mahan tilalla on tynnyri, jota on vaikea kätkeä mihinkään vaatteisiin!
Tiedän omalta kohdaltani syöväni liian paljon. Toisaalta tuon vatsaringin sulattaminen on lähes mahdotonta! Mitä siis suosittelet (sekä liikunta että ruoka)? Normaalina päivänä kyllä hyötyliikun joitakin kilometrejä kävellen, mutta muuten liikunta jää vähäiseksi.
[/quote]
Pitäisi nähdä oikeastaan kroppasi linjat, minne se rasva tarkalleen kertyy ja mikä sen aiheuttaa.
Ensin aloittaisin tuon yllä maintisemani pro + prebioottikuurin, mieluiten joku valmiste jossa 15 eri kantaa, esim. "Swanson Dr. Stephen Langer's Ultimate 15 Strain Probiotic with FOS" tai joku vastaava, mielummin sitten parempi tuote.
Liikunta pitäisi muuttaa intervalliharjoitteluksi, koska se nostaa nopeiten lihasmassaa ja polttaa tehokkaasti rasvaa. Intervalliharjoittelua voi olla alkuun 2, myöhemmin 3 kertaa viikossa. Kävelylenkillä alat juosta alkuun 0,5-1 minuutin spurtteja jolloin juokset niin lujaa kuin kykenet, ei kuitenkaan kylmiltään vaan 5 min lämmittelyn jälkeen. Sitten huilit 5 min ja uudestaan, ainakin 2-3 kertaa alkuun ja 2 kk päästä 5 spurttia per treeni. Saman voi tehdä kuntopyörällä, 90% maksimisykkeestä on tavoite sen spurtin aikana.
Sitten tutustut kahvakuulaan, se polttaa rasvaa nimenomaan vyötäröltä.
Rauhalliset pitkät treenit nostavat stressihormonin tasoa elimistössä, ja se taas lisää rasvan kertymistä elimistöösi. Intervalliharjoittelu ei nosta stressihormonin tasoa ja siten se vain polttaa tehokkaasti rasvaa. Elimistö jää intervallista 2-3 vuorokauden ajaksi tilaan jossa se polttaa rasvaa selvästi normaalia enemmän. Siksi 2-3 kertaa viikossa 20-30 minuutin treeni jossa muutama raju pyrähdys on tehokasta.
Mutta jos lihasmassasi on alkuun vähäinen, varo "ylikuntoa" eli lihasten liikaa kuormittamista. Se syö lihakset.
Ruokavalioon kaikki vaalea vilja pois (tai ainakin 3/4 siitä) ja tilalle kokojyvävehnää ja muuta kokojyvää. Moni karttaa vehnää, mutta monipuolisuudeltaan 100% kokojyvävehnä on parempi kuin 100% kokojyväruis. Valkoinen vehnä onkin sitten turha teollinen tuote. Proteiinia lisää raejuustosta, hedelmiä ja juureksia lisää. Kokolihaa, vaikka jauhelihasta lihapullina (ilman korppujauhoa; 400g vähärasvaista jauhelihaa, 1 sipuli, 1 muna, maitoa loraus, paistaa pannulla ja se on siinä, kokojyväriisiä sen kanssa sekä juureksia, mielummin raakoja juureksia sillä kypsennetyistä liukenee ruuansulatuksessa 30-40% enemmän kaloreita) tai kanasalaattia ilman kummempia kastikkeita.
Googlaa joka em. aiheesta lisätietoa ja tilaa kunnollinen rasva-% ja lihas-% näyttävä vaaka (meillä Omron BF511).
9
Eipä kiinnota vähääkään ylipainoiset, niin pitkään kun kantavat itse kilonsa. Enkä ole kiinnostunut heidän syömisistään, niiin pitkään kun ostavat ne itse.
No en ajattele mitaan, mutta omasta kokemuksesta tiedan, mita itse syon ylipainoisena ja mita normaalipainoisena. Enimmakseen sellasta yliterveellista ituhippiruokaa, ylipainoisena suurempia annoksia ja useammin, ja normaalipainoisena tosi pienia annoksia ja harvoin (en pysy normaalipainoisena "normaalilla" ruokavaliolla, vaan pelkastaan tosi niukalla). Ylipainoisena enemman voileipia. Sokeripitoisia juomia ja alkoholia oon kayttanyt molemmissa painoissa yhtalailla, jostain syysta niilla ei oo koskaan ollut nakyvaa vaikutusta mun painoon. Vahan kummallista sinansa.
Samaa kuin minä, mutta isompia annoksia + ei yleensä ota lounaaksi keittoa tai salaattia vaan tuhdimpaa ruokaa + enemmän herkkuja.
Luulen, että monella ylipainoisella ongelmana on jatkuva napostelu. Esim. eräs ylipainoinen työkaveri syö koko ajan keksejä, niitä kun vetäisee paketin päivässä niin kyllähän siitä kaloreita kertyy ihan mukavasti.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 12:55"]
Olen tuo 10, jonka perheessä tilanne on vähän toisin päin kuin teillä. :-D Uskon kyllä täysin lihaskunnon merkitykseen painonhallinnassa. Mutta muista nyt, että monelle naiselle se lihaskunnon kehittäminen ja ylläpito on huomattavasti vaikeampaa kuin miehille, ja vielä hankaloituu iän karttuessa (ne hormoonit!) äläkä stressaa vaimoasi asiasta liikaa. Hän kyllä huomaa itsekin olonsa kohenevan lihaskunnon noustessa.
[/quote]
"Stressaan", sillä tiedän ne liitännäissairaudet, joita hänellä on siitä seurannut. Eivät ole ehkä ne, jotka sinulla tulisivat ensiksi mieleen. Oireista on kärsinyt vuosia, syönyt vääriä lääkkeitä jotka pahentaneet oireita, asia helpottui kun selvisi mistä mikäkin oikeasti johtui. Halu ratkaista asia löytyi vasta, kun koko karmeus paljastui. Ei hän viihdy kropassansa, eikä se tee hyvää itsetunnolle eikä monelle muulle asialle. Ne taas lisäävät sitä stressihormonin tasoa ja kierre on valmis. Kierteen totaalinen katkaisu on ainoa mahdollisuus, muuten tilanne vain pahenee vuosi vuodelta kuten viimeisen 15 vuotta on ollut. Syy on suurelta osin solutason aineenvaihdunnassa, eli kun solut alkavat toimia väärin ei vähäinen muutos enää auta lainkaan.
Stressaan myös siksi, että ennen painon pudotusta hän ei pysty tulemaan raskaaksi, ja se tarkoittaisi ettei meille tule lapsia. Kas kun hormonaalinen toiminta on tuon rasvan ja stressihormonin vuoksi sekaisin. Sikäli tilanne on siis eri, jos mies on kerännyt hieman painoa ja nainen hoikka kuten kerroit teillä olevan.
Lisäksi et ehkä käsittänyt, kuinka suuri ero on jos naisella on "normaaliin BMI 31" naiseen verrattuna 25 litraa ylimääräistä tilavuutta. 25 litraa ekstraa vain vyötäröllä on sama kuin noin 25 kiloa pihviä teipattuna vyötärölle paidan alle. Eli jos hän painaisi 68 kilon sijaan 85 kiloa ja rasvan sekä lihaksen osuus olisivat normaalit ylipainoisen 157 cm naisen osuudet, hän olisi ulkomitoiltaan saman kokoinen kuin nyt, tai jopa hieman nykyistä hoikempi.
9
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 13:28"]
Lisäksi et ehkä käsittänyt, kuinka suuri ero on jos naisella on "normaaliin BMI 31" naiseen verrattuna 25 litraa ylimääräistä tilavuutta. 25 litraa ekstraa vain vyötäröllä on sama kuin noin 25 kiloa pihviä teipattuna vyötärölle paidan alle. Eli jos hän painaisi 68 kilon sijaan 85 kiloa ja rasvan sekä lihaksen osuus olisivat normaalit ylipainoisen 157 cm naisen osuudet, hän olisi ulkomitoiltaan saman kokoinen kuin nyt, tai jopa hieman nykyistä hoikempi.
9
[/quote]
Täydennän vielä, eli normaalilla ylipainoisen lihas-% ja rasva-% lukemilla nuo mitat hän saavuttaisi vasta kun BMI olisi 45-46.
Korvakuulolta BMI 45 kuulostaa paljon pahemmalta kuin BMI 31. Silti BMI 45:llä hänellä olisi lihasta tuolloin enemmän kuin nyt, ja laihduttaminen olisi helpompaa kuntoilua lisäämällä.
Mieti miten kuinka aiemmin BMI 18 nainen kokee kehonsa, kun se on mitoiltaan nyt keskimääräisen BMI 45 -naisen suuruusluokkaa. Niinpä.
9
Painoindeksini on 18,4. Ennen se oli 28. Nykyisin syön ihan tavallista kotiruokaa ja harrastan paljon liikuntaa.
Ennen söin eineksiä, nuudeleita, pizzaa ja kebabbia usein, ja tissuttelin alkoholia usein.
En silti ajattele että kaikki ylipainoiset vetäisivät roskaruokaa tai juopottelisivat, voi sitä terveelliselläkin ruualla lihoa kun tarpeeksi syö.
Itse lihoin stressin seurauksena vuodessa 10 kiloa, kun söin karkkia lähes joka päivä. Normaalisti en syönyt karkkia koskaan. Laihduttamisessa en taas enää onnistunut, kun en jaksanut kärvistellä yh-tään nälissäni ja herkutkin maistuivat viikonloppuisin, tosin karkkiin en enää koskenut. Siis kyllä tuosta pari kilo tippui, eli BMI ennen raskautta oli 24. Ylipainoahan se ei ole, ihan normaalipainoinen olen neuvolantätienkin mielestä ;), mutta olihan siinä mulle lähes 10 kiloa liikaa, kun painoin ennen stressijaksoa 55 kiloa.
Nyt siis raskaana yli puolivälin, ja kiloja tullut lisää jo 6. Osa on nestettä, mutta olen kyllä syönytkin liikaa. Olisi niin unelmaa, jos imetys laihduttaisi helposti ylimääräiset kilot pois, kuten se joillakin tekee. Pystyn nimittäin hyvinkin pitämään painoni samassa, mutta laihdutus tökkii. Paino kun pysyy samassa syömällä normaalin terveellisesti ja herkuttelemalla esim. kerran viikossa. Laihdutus taas vaatii vajetta sen 500 kcalia päivässä, ja sekin vaje aiheuttaa nälän.
Pointtini oli kai se, että pieni ylipaino voi tulla salakavalasti vuosien kuluessa niin, ettei tarvitse edes syödä mitenkään epänormaalin paljon, ihan vain vähän liikaa viikkotasolla, tai sitten paino voi nousta kerralla lyhyessä ajassa syystä tai toisesta (esim. raskas elämäntilanne) ja sen poissaaminen on taas haasteellista, kun laihduttaminen on niin persiistä. Mutta kyllä mää vielä...
Oma painoindeksi vaihtelee 21-22 tienoolla ja olen mies. Vaimolla painoindeksi yli 30. Ongelmana hänellä on alhainen lihasmassa ja rasvan kertyminen oikeastaan pelkästään vyötärölle, kylkiin ja selkään eli keskivartalolihavuus. Rasvaprossa hänellä nyt 5% painonpudotuksen jälkeen edelleen 45%.
Mitä ajattelen hänen syövän? Tiedän että syö päivässä suklaakeksin tai kaksi, suklaata palan tai lakun töissä laukustansa. Tiedän että syö iltaisin jäätelöä, mutta annos melko pieni (1-1,5 dl) ja ruokaa ei syö mitenkään runsaasti. Hänellä rasvan kertyminen johtuu useammasta muusta tekijästä, kuten stressi, liikunnan ja siten lihasten puute eikä juurikaan syömisestä. Syömisen vähentäminen ei hänellä ratkaisisi mitään, liikunnan oikeanlainen lisääminen on avain. Toistaiseksi paino putoaa liian hitaasti, noin 500g kuukaudessa. Mutta tälläkin vauhdilla ongelma olisi pois 2,5-3 vuodessa. Liikuntaa selvästi lisäämällä toivottavasti 1-1,5 vuodessa.
Niin kauan kuin hänellä BMI oli 24,5-25 välillä hän perusteli BMI:llä miksi ei tarvitse tehdä asialle mitään. Sitten pompsahti. Nyt kun kehon koostumus on tiedossa, on helpompi puhua oikeasta ongelmasta. Eli ei ole lihasta, vain rasvaa. Kyllähän se näkyi, mutta numeroilla on helpompi puhua ja ymmärtää nyt miten se rasvan määrä altistaa niin monelle vakavalle sairaudelle, että hänen on nyt pakko tehdä asialle jotakin.
BMI ei siis kerro vielä mitään. Normaalisti ylipainoisella hänen ikäisellä naisella, jolla BMI on 31 ja pituus sama kuin hänellä on laskurin mukaan rasvaprossa vain 35-36 haarukassa. Hänellä rasvaa kuitenkin se 45%, ja se tarkoittaa, että sitä lihasta on se 9% vähemmän kuin normaalisti lihomalla. Koska rasvan tilavuus on moninkertainen verrattuna lihaksen tilavuutteen, tuo ero saman BMI:n "normaalisti ylipainoiseen" on litroissa noin 20-25 litran luokkaa. Miettikää mitä se tarkoittaa vyötärössä, löytyykö sen mallisia vaatteita mistään kaupasta? Eli BMI ei tosiaankaan kerro yhtään mitään.
Lihasmassan ja rasvamassan suhde on oleellinen numero. Vaimollani on yli kaksinkertainen määrä rasvaa lihaksiinsa nähden, itselläni on yli kaksinkertainen määrä lihasta rasvaani nähden ja ennen ensi kesää kolminkertainen.
[/quote]
Oletpas sinisilmäinen. Noin isokokoinen ihminen ei pysty ylläpitämään painoaan kuvaamillasi syömisillä. Vaimosi pitää salaisia ahmintasessioita ja syö tosi vaatimattomasti kun muita on lähettyvillä. Niin kauan kun oikeasta ongelmasta eli ahmimishäiriöstä ei puhuta, ongelma ei ratkea. Uskomalla hänen selityksiinsä olet rikoskumppani.
mua lihotti viinin juominen, limsa, liian vähäinen liikkuminen, epäsäännöllinen syöminen ja liika ruoka. noita epäilen myös muiden pullukoiden ongelmiksi. nyt elän säännöllisempää ja terveellisempää elämää ja paino on just hyvä ja kroppa kiinteä.
En jaksa uskoa, että 30 painoindeksi aiheuttaisi täydellisen lapsettomuuden, hah. Ei noin vähäinen määrä ylimääräistä rasvaa aiheuta mitään hormoneiden sekaisinmenoa. Itselläni on BMI 28, olen ollut lihavampikin ja tehnyt 4 lasta. Joo, tottakai jos on lapsettomuusongelmaa, niin kehoitetaan laihduttamaan, mutta oikeasti, ei se ole pelkästään noista kiloista kiinni, älä uskottele niin itsellesi ja näin syytä vaimoa tilanteesta.
Ja itse syön ihan tavallista ruokaa, sitä mitä laihemmatkin, mutta liikaa. En juo alkoholia lainkaan, en syö eineksiä enkä juuri ylimääräisiä herkkujakaan. Vaan ihan perusruokaa liian suuria määriä.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 12:18"]
Laskin tuossa energiatarvelaskurilla, että 100 kiloinen nainen, joka tekee kevyttä työtä ja on vapaa-ajalla satunnaisesti aktiivinen, tarvitsee noin 2400-2500 kcal päivässä. Minä, 55 kiloinen nainen, tarvitsen noin 1900 kcal. Oma ongelmani on laihtuminen: syön aamulla puuroa, Weetabixia (2-3) tai mysliä. Lounas on kevyt, esim. tomaatti-mozzarellasalaatti, pieni fetasalaatti, tomaattikeitto tms. Välipalaa en jurikaan syö (tai ehkä pari palaa suklaata). Päivällinen on tavallista kotiruokaa. Iltapalaksi hedelmä. Itse saan kaloreita liian vähän koska paino on esim viimeisen kuukauden aikana pudonnut kilolla ( vaaka näyttää nyt 54 kg). Minun pitää lounas ilmeisesti vaihtaa hiukan tukevampaan. Näin ollen ylipainoinen saa syödä vielä itseäni paremmin väli- ja iltapalalla, eikä paino putoa. Mutta uskomatonta on se, että ylipainoisilla paino EI putoa. Itse en ainakaan omilla liian vähäisillä syömisilläni ole missään kohtaa ollut nälkäinen, ja siksi paino onkin pudonnut ihan varkain. Palatakseni kysymykseen, että mitä ylipainoiset syövät: no syövät sen verran että paino pysyy tai nousee. JOs söisivät niin, että paino laskee, ei kuitenkaan tavitsisi nähdä nälkää. Helpolla pääsisivät, mutta miksi se on kuitenkin niin vaikeaa?
[/quote]
Nainen, jonka painoindeksi on alle 30, ei paina sataa kiloa. Painan itse 66 kiloa ja painoindeksini on 26.