Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaeltavat lapsilaumat

Vierailija
02.09.2013 |

Asumme alueella, jossa on useampi kaupungin vuokratalo. Näissä taloissa asuu paljon maahanmuuttajaperheitä ja koska useimmilla on vähintän kolme-neljä lasta, on alueella valtava määrä eri-ikäisiä maahanmuuttajalapsia, pääosin somaleita ja afgaaneita tms. Nämä lapset, noin 2-10 -vuotiaat vaeltavat kaikki illat ympäri aluetta, kirkuvat, tappelevat, heittelevät joskus kiviä, ylipäätään mekastavat. Eilen tapahtui jonkinasteinen konflikti kun ehkä 30-päinen lapsilauma tunki kerrostalopihallemme kirkumaan ja huutamaan. Osa oman talomme lapsista lähti vanhempiensa kanssa sisään kun joku talomme iäkkäämpi mies alkoi huutaa lapsille, että pysykää omalla pihallanne.

Olen miettinyt miksi tämä kirkuva ja vaeltava lapsilauma ärsyttää minua niin paljon? En ole aiemmin tunnistanut itsessäni tällaisia suvaitsemattomia ja ahdasmielisiä tunteita, mutta nyt alkaa ahdistaa. Omat lapset ovat vielä niin pieniä etteivät he ilman aikuisten valvontaa ulkoile (toki nuo mamulapset tuntuvat ulkoilevan ilman vanhempiaan heti kun omat jalat kantavat) mutta en odota innolla sitä aikaa, jolloin omat lapset alkavat liikkua keskenään. Eilen ilmassa oli jo selkeää konfliktin alkua ja vastakkainasettelua.

Arvaan, että täällä alkaa heti "palstapersu"-huuto. Toivoisin kuitenkin, että joku vastaisi myös ihan asiallisesti kertoen omia kokemuksiaan. En haluaisi leimautua rasistiksi, koska havainnoin minua häiritseviä ilmiöitä asuinpaikassani. Toivoisin, että kotouttaminen ja yhteistyö eri kulttuurien välillä toimisi, mutta ei se ainakaan tällä hetkellä tunnu kovin hyvin toimivan, pikkutytöillä on päähuivit, pojat ovat aggressiivisia pikkukeisareita eikä tässä kotiäitinä itsekin päivällä liikkuessa näytä siltä, että monikaan näiden mamulasten vanhemmista, äideistä etenkään, kävisi töissä. 

Onko teillä ollut yhteentörmäyksiä omien lasten ja näiden isojen mamulapsilaumojen kanssa? Vai eletäänkö teillä kahdessa eri maailmassa, kuten täällä meillä? 

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut töissä koulussa, jossa oli siinä kunnassa eniten maahanmuuttajataustaisia oppilaita. Koulussa he käyttäytyivät ihan ok. Mutta vapaa-ajalla heillä oli jo alakouluikäisinä näitä laumoja, ryhmittymiä, klikkejä, jengejä, mitä ne nyt olisi. Eri kansalaisuuksia tai uskonsuuntauksia edustavilla ryhmillä oli välillä iltaisin ja viikonloppuisin kovia tappeluita ja niitä yritettiin  sitten koulussakin käsitellä, ettei levottomuus leviäisi välitunneille.

Vierailija
2/16 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää ihan missä lapsilaumassa tahansa se, ettei vanhemmat valvo tai ohjaa lapsiaan. Ei tarvitse olla hönkimässä niskaan, vaan olisivat edes näköetäisyydellä neuvomassa, jos laspet eivät selviä jostain tilanteesta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se on sitä kun lapsille on opetettu että "me ollaan oikeauskoisia ja nuo toiset tuolla on vääräuskoisia". Iänikuinen lähi-itä -ilmiö. 

Vierailija
4/16 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

50-60-luvulla tuo oli aivan normaalia suomalaislasten toimintaa.

Vierailija
5/16 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenkin miettinyt, että nuo lapsethan tekevät periaatteessa ihan samaa kuin suomalaislapset vielä joskus 70-luvulla. Nykyään lapsia valvotaan ihan eri tavalla. Se mikä minua myös vähän huolettaa on jengiytyminen. Ja se, tulevatko omat lapseni joskus olemaan niitä, joita voi kivittää tai potkia? 

Olemme aika vakavasti alkaneet harkita muuttoa pois tältä alueelta mm tämän takia ja myös siksi, että lähikoulussa on puolet maahanmuuttajia. En halua omista lapsistani suvaitsevaisuuden pienlähettiläitä jotka maksavat huonoina oppimistuloksina ja häirintänä sen, että pienehkölle alueelle on heitetty joskus kymmenisen vuotta sitten valtava määrä maahanmuuttajia. 

Vierailija
6/16 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivänselvää on, että meteli häiritsee, aiheutti sen sitten aikuislauma tai lapsilauma tai suomalainen lauma tai ulkomaalainen lauma.

Vierailija
7/16 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jutellut alueen somalipojille pienestä pitäen. Joskus säälittää, kun he kertovat minulle id-juhlastaan ja jahjoistaan niin kuin kristityt joululahjoistaan. Säälittää siksi, kun kukaan pihan lapsi ei jaa sitä iloa heidän kanssaan. Kasvaessaan he tervehtivät ja kertovat työharjoittelupaikoistaan, harrastuksistaan yms. He kertovat paljon enenmän kuin vaikka lapseni kaverit. Ihan mukavia poikia ainakin teini-ikään asti. Luulen vaan, että olen heidän ainoa aikuinen ystävä näillämain ja heillä on selvästi tarve naapurin ystävälliselle, ymmärtävälle tädille. Poikien sisaruksetkin on tullut tutuiksi, mutta tytöt eivät ota kontaktia niin paljon kuin pojat.

Vierailija
8/16 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 10:49"]

Olenkin miettinyt, että nuo lapsethan tekevät periaatteessa ihan samaa kuin suomalaislapset vielä joskus 70-luvulla. Nykyään lapsia valvotaan ihan eri tavalla. Se mikä minua myös vähän huolettaa on jengiytyminen. Ja se, tulevatko omat lapseni joskus olemaan niitä, joita voi kivittää tai potkia? 

Olemme aika vakavasti alkaneet harkita muuttoa pois tältä alueelta mm tämän takia ja myös siksi, että lähikoulussa on puolet maahanmuuttajia. En halua omista lapsistani suvaitsevaisuuden pienlähettiläitä jotka maksavat huonoina oppimistuloksina ja häirintänä sen, että pienehkölle alueelle on heitetty joskus kymmenisen vuotta sitten valtava määrä maahanmuuttajia. 

[/quote]

me muutettiin pois. Ostettiin tosi kiva koti jne ja yhtäkkiä näkyi tämä värijakauma.

Tuttu on sossussa töissä ja sanoi arkipäivää. Puoli vuotta katseltiin ja lähdettiin pois.

Seuraavassa muutossa ei tehty samaa virhettä

t mamma Larusta

Vierailija
9/16 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 10:49"]

[/quote]

Ei suomalaiset lapset ole koskaan saaneet metelöidä toisten ikkunoiden alla, kyllä ainakin itse järjestimme isommalla porukalla leikit siihen varatulla alueella, esim. alueen leikkipuistossa. 

Toisekseen ennen kunnioitettiin muita ihmisiä, jos jollain oli sanomista lapsilauman olemisesta, niin silloin toteltiin ja mentin pois. nykyään räksytet ään ja ollaan röyhkeitä ja huudetaan. Vaikka meitä oli paljon joskus puistossa, ei kenenkään tarvinnut huutaa tai kiljua. Kyllä me aivan yhtä luovia olimme silti. Jopa kerran puimme itsemme rooliasuihn ja esitimme olevamme ulkomaalaisia heikolla ala-asteen englannlla.

Ja vanhemmille oli kunnia-asia, että omat lapset eivät olleet häiriöksi kenellekään. 

Vierailija
10/16 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mamma Larusta: miten saitte asuntonne kaupaksi? mietin pessimistinä, että kuka tämän ostaa. ihana asunto sinällään, harmi on lähteä, mutta alueen ihmisjakauma ei vaan kertakaikkiaan miellytä. 

Vierailija
11/16 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Larussa ongelmana onkin se, että vanhemmilla ei ole aikaa lapsilleen ja kiusaaminen on yleisempää kuin muissa kouluissa. Vanhemmatkin ovat vaativampia nipottajia, kuin köyhemmillä alueilla.

Harkitsenkin muuttoa pois saarelta joka päivä, kun joku Niko-Nelliina tulee selittämään, että meidän isällä on Bemari, mikä auto teillä on? Moni muukin harkitsee muuttoa täältä, jopa osa koulun opettajista toivoo pääsevänsä jonnekin mukavampaan paikkaan.

Nimim. 17 vuotta saarella, omat koulut käyty melkein kokonaan saarella ja omat lapset käyvät nyt koulua saarella

Vierailija
12/16 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asuin ennen alueella, jossa oli todella paljon suuria (kantasuomalaisia) perheitä. Niissäkin lapset laumaantuivat ja kulkviat "ympäri kyliä" eikä heidän peräänsä kukaan katsonut. Aina niitä sai olla hätistelemässä pois katoilta, roskakatoksista ja tieltä etteivät loukkaa itseään.

Kyllä mua ärsyttivät nuo lapsilaumat aivan älyttömästi, vaikka olivatkin ihan vaan suomalaisia pellavapäitä. Lapsilaumoita lähtee aina mölyä ja ääntä, ja varsinkin pojilla on uhoamista ja näyttelemistä, mikä on tosi rasittavaa. Siihen kun on pakko puuttua, jos joku potkii roskalaatikoita tai kiikkuu rännissä, vaikka tietää että koko homma on pelkkää teatteria jolla lunastetaan paikkaa siinä ryhmässä.

Joten mitäpä ap, jos sulla vaan ärsyttää, näin normaalina aikuisena ihmisenä, että siinä on lauma lapsosia häiritsemässä? Kyllä suomalaisetkin lapset osaavat olla törkeitä suustaan (myös ihan uskovaisista perheistä lähtöisin olevat) kiusata, rikkoa paikkoja ja räksyttää vanhemmilleen. 

Vierailija
13/16 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän supisuomalaisella omakotitaloalueella oli jo 90-luvulla niitä 100% suomalaisia kakaroita jotka huorittelivat minua ja kaveriani kun olimme lenkillä tuulipuvuissa, joo tosi horahtavia (lukiossa oltiin silloin). Eikä olleet tuttuja penskoja eikä meillä ollut mitään mainetta. Ihan vaan kun oli siistiä huudella tuntemattomille röyhkeyksiä. 

Mamulasten kokoontumisajot voivat aiheuttaa isompaa ärsyyntymistä koska pohjimmiltaan kyse on muukalaispelosta. Mutta kyllä mua vituttaa ihan ne suomalaisetkin äpärät jotka ei oo kasvatuksesta kuulleetkaan.

Vierailija
14/16 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 10:42"]

[/quote]

Joo, itse olen kotoisin maalta, mutta pk-seudulla asiakaspalvelutyössä ollessani minulla oli asiakkaina paljonkin oikeita "Stadin kundeja", jotka kertoilivat juttuja lapsuudestaan Kalliossa. Hyvin pitkälle samanlaiselta kuullostaa kuin tämä ap:n kuvaama toiminta. Kunnon työssäkäyviä/käyneitä ihmisiä olivat, ja vielä yleensä hauskoja ja ulospäinsuuntautuneita.

Vierailija
15/16 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen aikaan kun suomalaislapset juoksentelivat laumoina kerrostalopihoilla, oli taloissa talonmiehet, jotka panivat kovalla äänellä huutavat tenavat aisoihin. Nyt talkkarit ovat olleet jo kauan katoavaa kansanperinnettä. Kukaan ei oikein pidä huolta taloista ja pihoista ja samalla pane tenaviakin järjestykseen. Kyllä talonmies Pikkaraisia tarvittaisiin tänäänkin.

Vierailija
16/16 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 10:42"]

[/quote]

Oli vai? Jossain Kalliossa ehkä, tuskin Kruunuhaassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi