Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyään kaikki bloggaa omalla nimellään - aiemmin oltiin menossa oikeuteen asti

Vierailija
02.09.2013 |

Huomasin tässä taannoin, että kaikki isommat kaupalliset blogit on nykyään nimeltään muotoa "Ryysyblogi - by Liisa Virtanen" ja nimi on kirjoitettu ihan blogin banneriin.

Aiemmin kun tuntui olevan ihan hirrrrveän tarkkaa että kellekään ei kerrota nimeä, asuinpaikkaa (maata), koulua tai omaa alaa, tai mitään. Ja nyt sitten ihan itse on kelkan käännetty toiseen suuntaan.

Miksi? Onko se, että blogista saa palkkaa, syynä näiden yksityistietojen myymiseen? Eli hinnasta kun sovitaan, niin asiat voidaan kertoa? Onko se silloin henkiölle itselleen vähemmän haitallista, kuin jos että niistä ei saisi rahaa?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo naurattaa oikein tämä SS bloggaajakin. Ennen varjeltiin jopa asuinmaata ja mitään ei suostuttu paljastamaan. Nyt bloggaa omalla nimellään, lapsenkin nimi on näkynyt blogissa ja kokoajan annetaan enemmän siimaa periaatteistaan.

Vierailija
2/39 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummasti ne niiden naamat on tulleet esiin blogeissa pikku hiljaa, monen nimetkin olleet tiedossa ennen naamoja joten siksi olen joskus ajatellut että kuinka tyhminä bloggaajat meitä lukijoita oikein pitää kun tämä on loppupelissä pieni maa.....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viipaleita-blogin pitäjä ei kirjoita palkasta ja on blogannut alusta asti eli kymmenisen vuotta omalla nimellään. Siellä periaatteena on aina ollut nimenomaan avoimuus.

Vierailija
4/39 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei kai ole ollut yleensäkään kovin tyypillistä keskustella kovin avoimesti palkkojen määrästä missään yhteydessä.

- AP

Vierailija
5/39 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siis 4 tarkoitit tätä, vai tarkoititko jotain muuta? - AP

Vierailija
6/39 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa tekevät sen ihan tietoisesti välttääkseen tälle palstalle joutumisen?

Vierailija
7/39 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 tarkoitti varmaan sitä, että hän on kirjoittanut jo 10 vuotta blogia ilmaiseksi, eikä saa siitä palkkaa.

Vierailija
8/39 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä aikaisemminkin suurin osa kirjoitti blogia omalla nimellään.

Jarna varmaan ainoita, joka ei blogannut omalla nimellään, mutta Hannat, Miiat, Heidit, Riikat ja muut kyllä on blogannut kokoajan omalla nimellään.

Vierailija
9/39 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 08:58"]

[/quote]

Miten se nimenkertominen vois mitään estää jos blogi on kuitenkin julkinen? Vai onko täällä ruodittu jonkun pelkkää nimeäkin?

Vierailija
10/39 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 09:04"]

4 tarkoitti varmaan sitä, että hän on kirjoittanut jo 10 vuotta blogia ilmaiseksi, eikä saa siitä palkkaa.

[/quote]

Mutta hänellä on kuitenkin mainoksia blogissa. Siis bannereissa. On tainnut kertoakin, että niistä saa jonkun verran rahaa palvelinmaksuihin yms.

Vierailija
11/39 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 10:26"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 08:58"]

[/quote]

Miten se nimenkertominen vois mitään estää jos blogi on kuitenkin julkinen? Vai onko täällä ruodittu jonkun pelkkää nimeäkin?

[/quote]

Jotkut stalkkaa facebookit ja muut uteliaisuuttaan.

Ja jos vähänkin löytyy googlella alastonkuvia tai vastaavaa, niin riemu on suuri.

Vierailija
12/39 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on ihan sama mitä aikuinen ihminen kertoo itsestään omassa blogissaan. Mutta bloggaajat voisivat edes yrittää suojella lastensa yksityisyyttä ja jättää sukulaisten ja ystävien tekemiset ja nimet kertomatta jolleivät nämä erikseen ole antaneet suostumusta levitellä tietojaan netissä julkisesti.

Vierailija
13/39 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ei se yksityisyys olekaan niin tärkeää, kunhan hinnasta sovitaan.

Vierailija
14/39 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 10:58"]

Minulle on ihan sama mitä aikuinen ihminen kertoo itsestään omassa blogissaan. Mutta bloggaajat voisivat edes yrittää suojella lastensa yksityisyyttä ja jättää sukulaisten ja ystävien tekemiset ja nimet kertomatta jolleivät nämä erikseen ole antaneet suostumusta levitellä tietojaan netissä julkisesti.

[/quote]

Toisaalta esimerkiksi Viipaleita-blogin pitäjää moititaan tuosta vaikka hänellä on kaikkien blogissa esiintyvien lupa kirjoittaa ja julkaista valokuvia heistäkin.

Vierailija
15/39 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 11:02"]

[/quote]

Yksityisyydestä voi myös pyrkiä eroon VAIKKA sen tekemisestä ei maksettaisikaan. 

Vierailija
16/39 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Strictly Stylen H halusi salata sen ettei oikeasti ole mitään salaamista ja monet sen tiesivät koko ajan. Sellaista joka oikeasti työskentelee ulkomailla muodin parissa ja on työsopimuksen takia velvollinen pitämään työjutut salassa mutta haluaa kuitenkin blogata muodista ja trendeistä oikeasti paraatipaikalta seuraten voi pikkuisen harmittaa kun oma näkemys ja tietämys jää blogimaailmassa kakkoseksi nuorelle naiselle jonka KUVITELLAAN asuvan suurkaupungissa ja tekevän glamuurisia töitä jollekin muotialan firmalle mutta onkin suomalaisen jalkapalloilijan vaimo ammatiltaan, opiskelee siinä sivussa:D 

Paljon paljasti hänen puolustuksensa, jonkun lukijan vaatiessa häntä tekemään paremmin työnsä kun siitä kerran maksetaan. H vetosi siihen että hänellä on pikkupoika ja mies joka ei tällä hetkellä pysty itse tekemään mitään. Jos olisi aiemmin ollut missään töissä niin tietäisi ettei tuollaisia selityksiä kukaan kuuntele. Työt on meidän kaikkien tehtävä, oli sitten lapsia ja mies tai ei. Joillakin niitä lapsia on useita. Kovempipalkkaisissa hommissa se on nauru päin naamaa ja parhaimmassa tapauksessa potku persuksiin jos tuollaisia menee laukomaan. 

Vierailija
17/39 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 18:53"]

Kaipa tänä päivänä, jos ammatikseen bloggaa, saa heittää hyvästit anonymiteetille.

Suomi on myös niin pieni maa, että varmaankin aika nopeasti suositun bloggarin henkilöllisyys tulee ihmisten tietoon.

Vuosia sitten , kun löysin SS:n blogin, uteliaisuus heräsi, varsinkin kun hänen anonymiteetistään oli kovasti keskustelua blogissa, kokeilin, keksinkö kuka bloggaaja on. Nopeasti sen pystyi selvittämään ihan ajatusketjulla: bloggarista tuli heti mieleen Victoria B, kuvat voisivat olla Hollannista, ketä suomalaisia V-nimisiä jalkapalloilijoita siellä pelaa, löytyi yksi, FB:n sivuilla myös puolison kuva.

Itseasiassa blogi oli jopa mielenkiintoisempi tämän jälkeen seurata, kun tiesi taustan ja samalla kyllä ymmärsi, miksi bloggaaja varjeli tarkasti yksityisyyttään.

Ihan syystäkin.Pidän siis blogista kovasti, jottei nyt kukaan tulkitse vaan väärin.

Mun mielestä on kurjaa tämä blogien ja bloggaajien julkinen ruotiminen.

Ennemmin kannattaisi elää, omaa täyttä elämää.

[/quote]

Minäkin muistan joskus bonganneeni tämän blogin keskustelupalstalta, ja ihmettelin mistä on kysymys, kun ihmiset näin paljon jaksavat jonkun olemista ruotia. Minulla ei ollut mitään taustatietoja ko. tyypistä enkä tuntenut ketään, joka olisi voinut hänet tuntea.

Meni muutama minuutti niin kyllä Google tiesi kuka hän on, mitä itseasiassa tekee ja missä asuu. Syynä se, että hän oli itse joskus nämä asiat nettiin kirjoittanut, ja niitäpä ei sieltä ihan noin vaan pois saakaan. En ajatellut asiasta mitään muuta kuin, että tänä päivänä on tosi vaikea pitää mitään salassa. Aina joku tuntee jonkun.

Vähän kuin ensin kertoisit että olen tätä - ja kohta kertoisit, että enpäs olekaan, tai enpäs kerrokaan olenko vai enkö. Outoa vedätystä ilman mitään syytä. Koska eihän asiassa mitään kovin ihmeellistä ollut - ehkä vähän epämediaseksikästä vain.

Vähän hölmistyneenä palasin joskus katsomaan tuota blogia (joka on kyllä tosi kivasti tehty!), koska siellä oli etu- ja sukunimet, lapsen nimi ja kuvat.

Vierailija
18/39 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti tähän on osaltaan syynä blogauksen ammattimaistuminen.

Kuinkahan moni joskus 2007-2008 blogannut ajatteli, että tämä voisi olla/tästä voisi tulla ihan ammattikin? Itse pidin tuolloin omaa harrasteblogia (ei ns. lifestyle-blogi), ja  tein blogauksia eräälle yhteisölle melkeinpä puolipäiväisesti oman työni lisäksi. Suoraan sanoen blogaus loppui osaltani siihen, että tein valtavasti duunia saamatta siitä mitään rahallista korvausta tai edes "freebieitä" tuosta työstä.

Aiemmin ketjussa mainittu SS:n Hannakin teki noin kuukausi sitten postauksen oman blogauksensa aloittamista koskien, ja uskon kyllä pikemminkin hänen versioonsa asiasta kuin av:läisten salaliittoteorioista. Asiat ikäänkuin vain vähän tapahtuivat, ulkomailla oleskelun aikana yhteydenpidosta Suomen perheeseen  ja ajantappamisesta alkaneesta harrastuksesta tulikin, hups heijaa, se päätyö. Työympyröissä taas on todella vaikeaa säilyttää samanlainen anonymiteetti kuin nettimaailmassa muuten puuhastellessa. Itsekin olen miettinyt ihan tosissani jonkinlaisen tyyliblogin pitoa, mutta oma ja varsinkin perheeni yksityisyyden suojaaminen on minulle oikeasti tärkeää, enkä ole oikein vielä löytänyt sellaista konseptia, jossa tuo olisi aukottomasti suojattu, joten se siitä sitten. ;-)

Vierailija
19/39 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 11:02"]

[/quote]

AMEN to this! :)

Vierailija
20/39 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 13:38"]

Varmasti tähän on osaltaan syynä blogauksen ammattimaistuminen.

Kuinkahan moni joskus 2007-2008 blogannut ajatteli, että tämä voisi olla/tästä voisi tulla ihan ammattikin? Itse pidin tuolloin omaa harrasteblogia (ei ns. lifestyle-blogi), ja  tein blogauksia eräälle yhteisölle melkeinpä puolipäiväisesti oman työni lisäksi. Suoraan sanoen blogaus loppui osaltani siihen, että tein valtavasti duunia saamatta siitä mitään rahallista korvausta tai edes "freebieitä" tuosta työstä.

Aiemmin ketjussa mainittu SS:n Hannakin teki noin kuukausi sitten postauksen oman blogauksensa aloittamista koskien, ja uskon kyllä pikemminkin hänen versioonsa asiasta kuin av:läisten salaliittoteorioista. Asiat ikäänkuin vain vähän tapahtuivat, ulkomailla oleskelun aikana yhteydenpidosta Suomen perheeseen  ja ajantappamisesta alkaneesta harrastuksesta tulikin, hups heijaa, se päätyö. Työympyröissä taas on todella vaikeaa säilyttää samanlainen anonymiteetti kuin nettimaailmassa muuten puuhastellessa. Itsekin olen miettinyt ihan tosissani jonkinlaisen tyyliblogin pitoa, mutta oma ja varsinkin perheeni yksityisyyden suojaaminen on minulle oikeasti tärkeää, enkä ole oikein vielä löytänyt sellaista konseptia, jossa tuo olisi aukottomasti suojattu, joten se siitä sitten. ;-)

[/quote]

Minä nyt satuin tuntemaan tuon henkilön noina aikoina että se siitä salaliittoteoriasta;) Hyvin pelattu, todellisuus ei olisi nostanut samoille siiville;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan