Mitä mieltä näistä liikunnoista ja syömisistä?
Olen välillä yrittänyt käydä salilla, mutta se ei ole mun juttu ollenkaan. Olin aktiivinen lapsi (taitoluistelu, ringette), mutta lihava teini (harrastukset lopetettuani yli 80 kg, olen 163 cm). Lukion jälkeen laihdutin n 60 kiloon, nyt kolmekymppisenä painoa on 53 kg.
Käyn koiran kanssa 2-4 kertaa päivässä 10-30 min rauhallisella lenkillä. Oma koira on jo vanhus eikä jaksa enempää. Tämän lisäksi käyn joko itsekseni tai naapurin koiran kanssa tunnin - puolentoista tunnin reippaamman kävelylenkin. 1-2 kertaa viikossa pyöräilen 20 km.
Olen ajatellut ottaa tähän lisäksi hulavanteilun. Tarkoituksena vahvistaa keskivartaloa ja pitää selkä kunnossa. Haluaisin myös laihtua 50 kiloon.
Diabeteksen (1.tyyppi) syön lähes kellontarkasti 4 kertaa päivässä. Herkkuja välillä, mutta se on yleensä esim joku herkkurahka iltapäiväkahvin kanssa. Syön kasvispainotteisesti ja kasvatan itse esim ituja. Kalaa (tiskiltä tai tutuilta kalastajilta, en purkkikalaa) syön 1-2 kertaa viikossa ja joskus tilaan Rekon kautta ylämaankarjanlihaa. Muuta punaista lihaa en syö.
Kommentit (10)
Siis diabeteksen vuoksi syön lähes kellontarkasti, en syö diabetesta...
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat laihduttaa kun olet jo nyt normaalipainossa?
Koska mun pää tuntuu olevan edelleen se 80-kiloisen kiusatun teinin. Mahassa tuntuu vielä löysää, ja kun olen saanut noin paljon tiputettua niin haluaisin sen vielä pari kiloa alemmas, sitten alkaa riittää...
Ei se lopu koskaan. Itse olen ollut hoikimmillani 47kg/162cm ja mietin silloinkin, että tuosta vielä voisi ottaa pois. Siksi kaikkein parasta on opetella elämään "muutaman liikakilon kanssa". Onnellisuus ei saa olla kiinni muutamasta kilosta. Ei se selluliitti, roikkuva iho tai muhkurat häviä minnekään, vaikka miten laihtuisi.
Liiku sen verran kuin sinusta tuntuu hyvälle. Minusta liikut jo riittävästi, muuta jos liikunta tuottaa sinulle iloa, voit tietenkin lisätä liikunnan määrää.
ei kai jaksa tuommosella ressata
lässisoossia ja pyttipannua ku riittää
päälle munkkipossu ja tupakka
😶
Vierailija kirjoitti:
Ei se lopu koskaan. Itse olen ollut hoikimmillani 47kg/162cm ja mietin silloinkin, että tuosta vielä voisi ottaa pois. Siksi kaikkein parasta on opetella elämään "muutaman liikakilon kanssa". Onnellisuus ei saa olla kiinni muutamasta kilosta. Ei se selluliitti, roikkuva iho tai muhkurat häviä minnekään, vaikka miten laihtuisi.
Liiku sen verran kuin sinusta tuntuu hyvälle. Minusta liikut jo riittävästi, muuta jos liikunta tuottaa sinulle iloa, voit tietenkin lisätä liikunnan määrää.
Tässä on suuri viisaus - kuitenkin niin, että jatkuvaa "vain kilo tai kaksi joka vuosi" -lihomista ei tietenkään pidä hyväksyä, koska silloin päätyy pian vakavasti ylipainoiseksi.
Ap, sä voisit saada lihaskuntotreenillä lihaksia, voimaa ja hyvää oloa. Paino ei välttämättä tipu yhtään, mutta kun kroppasi vahvistuu, näet ehkä itsesi toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska mun pää tuntuu olevan edelleen se 80-kiloisen kiusatun teinin. Mahassa tuntuu vielä löysää, ja kun olen saanut noin paljon tiputettua niin haluaisin sen vielä pari kiloa alemmas, sitten alkaa riittää...
Sanotaan nyt ääneen itsestäänselvyys: jos ongelma on tuo, siihen ei auta viiden eikä viidentoista kilon pudottaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanotaan nyt ääneen itsestäänselvyys: jos ongelma on tuo, siihen ei auta viiden eikä viidentoista kilon pudottaminen.
Juuri näin. Mitä jos yrität löytää itsellesi elämään jotain muuta mielekkäämpää sisältöä kuin oman painon, liikunnan ja syömisen kyttääminen? Keskusteluapuakin kannattaa oikeasti harkita jos noista ajatuksista ei pääse omin avuin irtaantumaan. Tiedän mistä puhun, koska olen ollut ison osan elämästä ns. ikuinen laihduttaja ilman selvää kytköstä kulloiseenkin painoon. Ts. kaiken kokoisena olen laihduttanut.
Liiku ihminen liiku ! Mielestäni sen liikkumisen pitää tuottaa iloa ja hyvää mieltä, muuten tuossa määrässä ei ole mitään järkeä. Kukin taplaa tyylillään.