Vieras nainen uhkasi lapsiani väkivallalla puistossa...
Olin omien 7 ja 10 vuotiaidn lasteni kanssa puistossa ja mukana oli myös vanhemman kaveri. Istustelin ystäväni kanssa sivummalla, kun tuon ikäisisä ei enää jatkuvasti tarvitse vahtia. Jossain vaiheessa lapseni tulivat sanomaan minulle, että vieras täti ragee, oli sanonut pojille "Kohta otan niskavilloista kiinni ja heitän aidan yli". Lapset olivat siis pelleilleet keskenään, kovaäänisesti varmaankin.
En sanonut ko naiselle mitään, mutta jälkeenpäin tuli mieleen, että olisi varmaan pitänyt??
Kommentit (28)
Eikä kun teidän olisi pitänyt itse vahtia niitä lapsianne. Isot lapset nimenomaan on yleisimmin ne jotka käyttäytyy huonosti ja joita jonkun pitäisi ojentaa. Mutta provohan tää varmaan on..
[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 23:10"]
Eikä kun teidän olisi pitänyt itse vahtia niitä lapsianne. Isot lapset nimenomaan on yleisimmin ne jotka käyttäytyy huonosti ja joita jonkun pitäisi ojentaa. Mutta provohan tää varmaan on..
[/quote]
Ei ole provo. Ojentaminen onkin ihan ok, mutta niskavilloista kiinniottamisella uhkailu ei todellakaan. -ap
ja jos ne lapset olivat pahanteossa niin ihan varmastihan ne olisivat äitimuorille sen kertoneet... viime viikolla kun istuskelin ihan omissa oloissani puistonpenkillä kännykkääni räpeltämässä niin kaksi ala-asteikäistä isänmaan toivoa keksi alkaa nakella minua kävyillä takaapäin. kun käännyin katsomaan niin nämä äidin kullannuput näyttelivät keskisormea ja haistattivat oikein reteesti. siinä vaiheessa tuli sanottua aika pahasti. voipi olla että he sitten juoksivat kertomaan mammalleen että tuo vieras täti kiroili meille ihan ilman mitään syytä... aapeenkö lapsia olivat?
Minut uhkasi lapsuudessani hakata eräs nainen. Hänen oma lapsena oli pihapiirin kauhu, kiusasi muita lapsia (puri verille, hakkasi, potki, töni), ja kun itse yhden ainoan kerran pistin vastaan (huitaisin paniikissa) kun tämä kauhu hyökkäsi kimppuuni, hänen äitinsä tuli ja uhkasi hakata minut. Taisin olla 6-7v tuohon aikaan. Melkein nelikymppinen iso nainen uhoaa ekaluokkalaiselle että tulee hakkaamaan, käsittämätöntä. Vain sen takia etten antanut hänen lapsensa enää pahoinpidellä minua. Lapsi oli minua vuoden nuorempi. Että kyllä tuollaisia ihmisiä valitettavasti on. Heillä oli kyllä muitakin ongelmia, lapsi oli tosi paha kiduttamaan kaikenlaisia pieneliöitä, sekä heidän lemmikkejään (eikä äiti tehnyt tietenkään mitään).
Väärin oli tädiltä tehty. Olisi heti pitänyt ottaa niskavilloista ja heittää aidan yli eikä suotta uhkailla.
Käsittämättömiä vastauksia teiltä mammat:( No niin kauan varmaan ok, kun ei kosketa teidän omaa pilttiä.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 09:11"]
Käsittämättömiä vastauksia teiltä mammat:( No niin kauan varmaan ok, kun ei kosketa teidän omaa pilttiä.
[/quote]
Näinhän se on. Tästä ihan omakohtaista kokemusta. Naapurin lapset kiusasi meidän lapsia (siis ihan aikuisten todistamana oli naapureiden aloittamaa). Yritin sopia naapuriin vanhempien ja lasten kanssa "sääntöjä", joilla mentäisiin ja kerroin tapauksista, niin naapurin Rouva tuumasi että antaa lasten leikkiä. Vaan kun naapurustoon muutti vähän isompia lapsia ja alkoivat kiusata naapurin lapsia, olikin toinen ääni kellossa. Vaan empä paljoa lohduttanut, tuumasin vain että sitä saa mitä tilaa :D
Mua olisi kyllä nolottanut jos laseni olisi käyttäytynyt noin huonosti vaikka itse olin paikanpäällä :/
Enemmän mua kiinnostaa mitä sanoit lapsillesi?
Istuitte kauempana ja keskustelitte keskenänne eli ette voinu tietää mitä siellä tapahtui. Ehkä pojat kiusas pienempiään, eikä kuunnelleet tuota naista?
Kuitenkin on asiatonta uhkailla väkivallalla toisten lapsia. Näitkö naisen ja miksi et puuttunut asiaan? Vai oliko nainen siis lähtenyt jo paikalta?
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 00:23"]
Minut uhkasi lapsuudessani hakata eräs nainen. Hänen oma lapsena oli pihapiirin kauhu, kiusasi muita lapsia (puri verille, hakkasi, potki, töni), ja kun itse yhden ainoan kerran pistin vastaan (huitaisin paniikissa) kun tämä kauhu hyökkäsi kimppuuni, hänen äitinsä tuli ja uhkasi hakata minut. Taisin olla 6-7v tuohon aikaan. Melkein nelikymppinen iso nainen uhoaa ekaluokkalaiselle että tulee hakkaamaan, käsittämätöntä. Vain sen takia etten antanut hänen lapsensa enää pahoinpidellä minua. Lapsi oli minua vuoden nuorempi. Että kyllä tuollaisia ihmisiä valitettavasti on. Heillä oli kyllä muitakin ongelmia, lapsi oli tosi paha kiduttamaan kaikenlaisia pieneliöitä, sekä heidän lemmikkejään (eikä äiti tehnyt tietenkään mitään).
[/quote]
missä oli sinun äitisi ? Minä olen lasten kanssa ulkona ja pidän silmällä mitä tapahtuu. Taloyhtiössä asuu vauvasta vaariin ja usein komentelen koululaisiakin.
Mutta olen ollut osallisena parempaan ilmapiiriin ja on aika ihanaa kun koululaisetkin kaukaa moikkaa.
Aikuinen joka kohtelee lapsia tasapuolisesti ja pitää jöötä paikalla luo turvallisuuden tunnetta kaikille.
Sen me kaikkitiedetään että ryhmässä tyhmyys tiivistyy.
Mielenterveysongelmaisia on Helsingissä paljon, mutta minä kyllä kiinnitin huomiota siihen että käyt 10-vuotiaan kanssa puistossa? Meillä kyläl tuon ikäiset kulkevat päivisin harrastuksissakaankin välillä omia aikojaan, toinen käy julkisilla koulussa ja viettävät sitten muuten aikaa kavereiden kanssa. Eivät ainakaan vanhempien kanssa leikkipuistossa.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 10:33"]
Mielenterveysongelmaisia on Helsingissä paljon, mutta minä kyllä kiinnitin huomiota siihen että käyt 10-vuotiaan kanssa puistossa? Meillä kyläl tuon ikäiset kulkevat päivisin harrastuksissakaankin välillä omia aikojaan, toinen käy julkisilla koulussa ja viettävät sitten muuten aikaa kavereiden kanssa. Eivät ainakaan vanhempien kanssa leikkipuistossa.
[/quote]
Meillä, meillä, meillä, minä, minä, minä... Kaikki kun eivät ole samanlaisia kuin te, ja voihan niitä harrastuksia olla muunkin ulkoilun ohella. Outoa ajatella, että leikkipuistolle olisi joku ikäraja. Varsinkin kun nykyään alkaa olemaan leikkipuistojen yhteydessä parkourratoja ja muita isommille lapsille sopivaa aktiviteettia.
Itse olen monta kertaa todistanut kun vieras ihminen a. "ragee" ihan mitättömistä asioista lapsille, b. huutaa suoraan ja kiroilee yrittämättäkään ensin ojentaa asiallisesti. No tähän kiinitin huomiota ennen kuin itsellä oli lapsia, eli ei ollut oma lehmä ojassa. Kerran oli niin törkeä, ämmä suorastaan, että oli pakko mennä pahoittelemaan lapsille vieraan aikuisen käyttäytymistä.
No kyllä minä olisin mennyt kysymään tuolta naiselta ihan neutraalisti, että mitä on tapahtunut, ovatko pojat tehneet typeryyksiä tms. Ei kai se nyt ihan tyhjästä tuollaisia uhkauksia ole keksinyt, vaikka toiset kyllä on niin allergisia poikalapsille että ärsyyntyvät pienimmästäkin meluamisesta.
Tuo, että ottaa niskavilloista kiinni kuullostaa hyvältä, kaikki tietää ettei se oikeasti niin tee. Täällä yksi äiti uhkasi hakata pesäpallomailalla se jo pisti vähän miettimään.
Terveisin äiti joka komentaa omia ja muiden lapsia hölmöin sanakääntein (Myös muutkin äidit meidän pihassa komentaa näitä omia kullannuppujani, kuin myös omiaan :)
[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 22:53"]
Olin omien 7 ja 10 vuotiaidn lasteni kanssa puistossa ja mukana oli myös vanhemman kaveri. Istustelin ystäväni kanssa sivummalla, kun tuon ikäisisä ei enää jatkuvasti tarvitse vahtia. Jossain vaiheessa lapseni tulivat sanomaan minulle, että vieras täti ragee, oli sanonut pojille "Kohta otan niskavilloista kiinni ja heitän aidan yli". Lapset olivat siis pelleilleet keskenään, kovaäänisesti varmaankin.
En sanonut ko naiselle mitään, mutta jälkeenpäin tuli mieleen, että olisi varmaan pitänyt??
[/quote]
Olipa uhkaus. Kuinka monen olet kuullut heittävän ketään niskavilloista aidan yli? Tuo on vähän kuin sanoisi, että kohta otan ninjago-, minecraft- tai jedimiekkani ja silppuan sinut atomeiksi sillä erotuksella, että se liittyy lasten leikkeihin ja lapset olisivat ymmärtäneet sen paremmin.
Itselle muistuu mieleen, kun lähinaapurustossa oli yksi setä, josta pidimme ja välillä häiritsimmekin. Kerran, kun leikimme ja otimme häntä väkisin mukaan hänen tehdessään jotain puutarhahommiaan, hän totesi, että kohta jos emme anna hänen saada tehdä töitään, hän halkaisee meidät miekallaan. Rauhoituimme hetkeksi, mutta joku keksi todeta, ettei sulla ole edes miekkaa. Sitten hän sanoi näyttäen käsivarren ulkosyrjää suoristaen ja jännittäen kämmenensä, että tässä on minun miekka ja se on paljon vahvempi kuin He-manin miekka, jonka jälkeen uskoimme ja säntäsimme karkuun.
Jos et tiedä mitä kullannuppusi siellä puistossa tekivät, niin todellakin vika on sussa.
Mitäs jos se nainen oli sanonut jo 10 kertaa, että "nyt lopettakaa se kiroilu ja toisen hiekkakakkujen rikkominen. Ette saa myöskään töniä pieniä lapsia."?
Silloin on todellakin ok sanoa, että lopettakaa, tai heitän teidät niskavilloista aidan yli.
Täytyy valita uhkaus niin, että sen voi tarvittaessa toteuttaa.
Todellakin olisi. Itse olisin heti ensikättelyssä mennyt sanomaan, että tollainen peli ei vetele, menkööt muualle riehumaan, lasten leikkipaikka ei ole sitä varten.