Miten ihmeessä sosiopaatin kanssa oikein voi kommunikoida?
Jos ei siis mahdollisuutta aivan heti poistua kyseisen henkilön vaikutuspiiristä, koska sehän olisi se järkevin ratkaisu, ja turvallisin. Mutta olen nyt tullut tulokseen, että mitkään tavalliset tavat keskustella ei vaan toimi. En oikeasti ole ikinä keskustellut näin ettei ole mitään logiikkaa missään, vaikka työkseni hitto keskustelen ihmisten kanssa kaiken aikaa! Vaikka kuinka hakisin punaista lankaa näistä jutuista niin ei vaan löydy. Ja tietysti väistämättä joka ikinen kerta minä olen ihan kaikkeen syypää, hullu, sairas, draamailija jne. Aivan sama mikä asia on tai miten asiat esitän, niin lopputulos on riita ilman että asiat mitenkään selviäisi. Eikä välttämättä tähän raivoon tarvita, kun joku väärä kysymys tms. Että siksi täällä kysynkin, että olisiko joku tapa päästä tämän puolustuksen läpi ja saada aikaiseksi joku kontakti tällaisen henkilön pään sisälle? Että voisiko jotain kiertoreittiä päästä aitoon kommunikaatioon tällaisen ihmisen kanssa? Vai pitääkö vaan yrittää omista rajoista huolehtia parhaansa mukaan ja nostaa kädet muutoin pystyyn? Nyt on hyvä kausi meneillään, kun ignooraa, mutta tiedän ettei tämäkään rauha pitkään kestä. Että siksi mietin tapaa millä jatkossa toimisin..
Kommentit (63)
Jollain (ja ilmeisesti useammallakin ketjuun kommentoineella) on selvästi niin paha olla, että lämpimästi suosittelen ammattiauttajaa. Ei tällainen palsta voi olla oikean terapian korvike jollekin vihaiselle ja tunteita patoavalle ihmiselle. Mikä on aiheuttanut tuntemuksenne?
Psyykkisesti tasapainoinen ihminen ei anna sen vaikuttaa elämäänsä, vaikka kohtaisikin ihka oikean sosiopaatinkin tai muuten poikkeavan yksilön. Tervepäinen ei jää vellomaan vihantunteisiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Jollain (ja ilmeisesti useammallakin ketjuun kommentoineella) on selvästi niin paha olla, että lämpimästi suosittelen ammattiauttajaa. Ei tällainen palsta voi olla oikean terapian korvike jollekin vihaiselle ja tunteita patoavalle ihmiselle. Mikä on aiheuttanut tuntemuksenne?
Psyykkisesti tasapainoinen ihminen ei anna sen vaikuttaa elämäänsä, vaikka kohtaisikin ihka oikean sosiopaatinkin tai muuten poikkeavan yksilön. Tervepäinen ei jää vellomaan vihantunteisiinsa.
Eiköhän se ole tuo aloittaja, joka täällä kommentoi vihoissaan. Velloo vihassaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se ole tuo aloittaja, joka täällä kommentoi vihoissaan. Velloo vihassaan.
Sitä itsekin epäilen. Miksi ei avaa rehellisesti syytä siihen väitteeseensä?
Kuka käskee kommunikoimaan vastentahtoisesti kenenkään kanssa? Kumpikaan ei ilmeisesti halua sitä, joten miksi vaivaat päätäsi?
Ei tänne vastanneista monikaan ymmärrä, miten hankalassa tilanteessa ap on. Kokemusta on vastaavanlaisesta käytöksestä perheessä, vaikken tiedä oliko henkilö sosiopaatti vai epävakaa persoonallisuus vai mikä. Käytöksestä kuitenkin pikku hiljaa seurasi psykoosi. Ei koskaan tiennyt mistä lauseesta sai raivarin, ihan sama mitä sanoi, aina oli väärin. Itsessä ei koskaan vikaa, aina syy oli muissa. Näki myös asiat erittäin negatiivisessa valossa. Oli tosi raskasta, kun joutui kuitenkin hoitamaan yhteisiä arjen asioita, jännitti aina jo etukäteen, miten jonkun ihan tavallisen asia esittäisi. Todella kuormittavaa ja raskasta läheisille, täysi-ikäisen asioita ei voi hoitaa eikä mitään apua saa mistään, kun henkilö ei itse tajua, että kaikki ei ole kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tänne vastanneista monikaan ymmärrä, miten hankalassa tilanteessa ap on. Kokemusta on vastaavanlaisesta käytöksestä perheessä, vaikken tiedä oliko henkilö sosiopaatti vai epävakaa persoonallisuus vai mikä. Käytöksestä kuitenkin pikku hiljaa seurasi psykoosi. Ei koskaan tiennyt mistä lauseesta sai raivarin, ihan sama mitä sanoi, aina oli väärin. Itsessä ei koskaan vikaa, aina syy oli muissa. Näki myös asiat erittäin negatiivisessa valossa. Oli tosi raskasta, kun joutui kuitenkin hoitamaan yhteisiä arjen asioita, jännitti aina jo etukäteen, miten jonkun ihan tavallisen asia esittäisi. Todella kuormittavaa ja raskasta läheisille, täysi-ikäisen asioita ei voi hoitaa eikä mitään apua saa mistään, kun henkilö ei itse tajua, että kaikki ei ole kunnossa.
Et taida tietää diagnooseista mitään. Lienee ollut skitsofreenikko, jos psykoosiin meni. Ainakaan narsistit ei mene psykoosiin, en tiedä sosiopaateista.
Jos kyseessä on vaikka ex ja yhteiset lapset, niin joistain asioista vaan täytyy kommunikoida. On aika monia tilanteita missä ei voi vaan lähteä pois. En osaa kyllä vinkkejä antaa, ehkä joku vertaisryhmä on, johon voi ottaa yhteyttä.
Ehkä sellainen vinkki on, että kommunikoi niin vähän kuin mahdollista ja keskity käytännön asioihin, faktoihin, älä provosoi, älä puhu tunteista, älä näytä tunteita, älä itse provosoidu, ole hiljaa jos et osaa vastata kuin vihalla, älä näytä edes hämmennystäsi. Oot vaan coolisti. Ja keskity enemmän elämään itse kivaa elämää. Pudota kaikki odotukset ja toiveet pois siitä että pääsisit toisen pään sisään. Voit silti olla ystävällinen ja kohtelias.
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseessä on vaikka ex ja yhteiset lapset, niin joistain asioista vaan täytyy kommunikoida. On aika monia tilanteita missä ei voi vaan lähteä pois. En osaa kyllä vinkkejä antaa, ehkä joku vertaisryhmä on, johon voi ottaa yhteyttä.
Ehkä sellainen vinkki on, että kommunikoi niin vähän kuin mahdollista ja keskity käytännön asioihin, faktoihin, älä provosoi, älä puhu tunteista, älä näytä tunteita, älä itse provosoidu, ole hiljaa jos et osaa vastata kuin vihalla, älä näytä edes hämmennystäsi. Oot vaan coolisti. Ja keskity enemmän elämään itse kivaa elämää. Pudota kaikki odotukset ja toiveet pois siitä että pääsisit toisen pään sisään. Voit silti olla ystävällinen ja kohtelias.
Olet ap! Paljastit, kukaan muu ei halua toisen pään sisään. Miksi sinä haluat? Olet sairas!
Vierailija kirjoitti:
Et taida tietää diagnooseista mitään. Lienee ollut skitsofreenikko, jos psykoosiin meni. Ainakaan narsistit ei mene psykoosiin, en tiedä sosiopaateista.
Ei täällä kai kukaan ole mitään tarkkoja diagnooseja yrittänytkään antaa, aloituksen idea oli käsittääkseni ongelma, miten tällaisen ihmisen kanssa pystyy kommunikoimaan. Aina täällä väännetään asia niin, että voi nälväistä vastaajia, jotka kertovat omia, todellisia kokemuksiaan. Persoonallisuushäiriöt ovat niin moninaisia ja yksilöllisiä. Tiedoksi vielä, että psykoosikin voi johtua monesta syystä ja sitä voi edeltää oireita, jotka ilmenevät tuollaisenakin käytöksenä. Mutta jätä sinäkin diagnoosit lääkäreille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä kai kukaan ole mitään tarkkoja diagnooseja yrittänytkään antaa, aloituksen idea oli käsittääkseni ongelma, miten tällaisen ihmisen kanssa pystyy kommunikoimaan. Aina täällä väännetään asia niin, että voi nälväistä vastaajia, jotka kertovat omia, todellisia kokemuksiaan. Persoonallisuushäiriöt ovat niin moninaisia ja yksilöllisiä. Tiedoksi vielä, että psykoosikin voi johtua monesta syystä ja sitä voi edeltää oireita, jotka ilmenevät tuollaisenakin käytöksenä. Mutta jätä sinäkin diagnoosit lääkäreille.
Ilmeisesti ei edes tarvitse kommunikoida. Näin sen ymmärsin. Ap haluaisi vaan tunkea toisen pään sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ap! Paljastit, kukaan muu ei halua toisen pään sisään. Miksi sinä haluat? Olet sairas!
Miks se itselleen vastais?
No rakastaa exäänsä kai vielä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi kun kukaan ei vastannut sille positiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi kun kukaan ei vastannut sille positiivisesti.
Tota noin. Ainoa, joka vastasi alkuperäiseen kysymykseen oikeasti, teilataan tällä palstalla. Naiset, naiset! Täällä palstalla yleensä vastaillaan aiheen vierestä ja syyllistytään ja syyllistetään. Kuvitellaan, että joku oma inhokki tai exä nyt on näppiksen takana, mikä on todellisuudesda äärimmäisen epätodennäköistä, jos nyt ihminen yhtään osaa miettiä ja laskea todennäköisyyksiä tässä maailmassa.
Kieltäydyt tapaamasta häntä. Mieti miten se onnistuu helpoiten. Oletko ap linjoilla vielä?
Sosiopaattien kanssa on helppo tulla juttuun, siitä ole koskaan kiinni, sen sijaan voi tulla manipuloiduksi ja siltämyötä hyväksikäytetyksi jos ei osaa pitää varaansa. Vastahankaan ei pidä ruveta tietenkään, vaan joko myöntyä tai paeta tyystin ulottumattomiin.
Asiallisesti onnistuu kyllä. Älä yritä mitään tunneyhteyttä, sosiopaateilta puuttuu empatiakyky. Eivät voi itselleen mitään, kun ovat sellaisia kuin ovat. Et voi muuttaa häntä millään puheella. Hän on kova kuin kivi.
Vastaapa ap tuohon miksi henkilö x on sosiopaatti ja miksi haukut anonyymeja täällä?