Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hallituksella epäselvyyttä kotihoidontuen merkityksestä

Vierailija
01.09.2013 |

Aika lailla harkitsemattomalta vaikuttaa tuo hallituksen esitys kotihoidotuen jakamisesta puoliksi vanhempien kesken. Kotihoidontukihan on korvausta perheelle siitä, että lapsi hoidetaan kotona, ei kunnallisessa päivähoidossa. Hoitorahaa voi saada, vaikka molemmat vanhemmat olisivat töissä tai työllistymistä edistävässä toiminnassa, esim. opiskelemassa. Rautalangasta vielä vääntäen, pointti on siinä, että lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa vaan hoidetaan kotona. Näin yhteiskunta "palkitsee" vanhempia siitä, että hoitavat lapsensa itse eivätkä kuormita kunnan päivähoitojärjestelmää.

Meillä kotihoidontuki on mahdollistanut lapsen kotona hoitamisen siten, että olemme voineet sen turvin kustantaa lapselle hoitajan siksi aikaa, kun opiskeluni on sen vaatinut. Minä siis en ole hoitovapaalla, vaan opiskelen, jotta mahdollisuuteni työnsaantiin paranisivat sitten, kun olen jälleen työmarkkinoiden käytettävissä, mies on työelämässä. Kotihoidon tukea on haettu minun nimissäni. Olisiko yhteiskunnalle todellakin edullisempaa se, että kotihoidontuen saamisen edellytyksenä olisi isän töistä pois jääminen ja verotulojen menetys? Halutaanko väkisin saada lapset laitoshoitoon, vai mistä tässä nyt oikein on kyse?

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyysrahasta vähennetään tuolloin se kotihoidontuki. Kahta etuutta ei saa yhtä aikaa. Tietenkään.

Vierailija
22/59 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 14:06"]

Hoitajaa varten voi hakea yksityisen hoidon tukea. Minusta on outoa, että ap hankkii lapsen, vaikkei ole töitä eikä tutkintoa...

[/quote] Eikös se ole parempi, että lapset hankitaan opiskeluaikana, eikä sitten työelämään siirryttäessä olla vaatimassa työnantajalta hoitovapaita. Tällöin ehtii myös pidemmän aikaa tahkomaan palkkaa ja verotuloja sitten siellä työelämässä. Ja onhan työnantajan kannalta se, että työntekijä on samaan aikaan pyörittänyt perheen arjen ja opinnot, osoitus järjestelmällisyydestä ja tehokkuudesta. Minä ainakin arvostaisin työnantajana tällaista ahkeruuden osoitusta enemmän kuin yhdeksän vuotta hoitovapailla lorvimista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 16:37"]

Työttömyysrahasta vähennetään tuolloin se kotihoidontuki. Kahta etuutta ei saa yhtä aikaa. Tietenkään.

[/quote]

Ei vähennetä, koska kotihoidontuki maksetaan miehelle. Äiti saa täysimääräisen työttömyystuen.

Vierailija
24/59 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No just tätä minäkin olen miettinyt, että mikä tämän homman nimi nyt oikein on. Minulla oli yritys ennen ensimmäisen lapsen syntymää, sitten jäin äitiyslomalle ja kun loma loppui, jatkoin yritystoimintaa kotoa käsin. Olin kotona kaikkiaan 8 v, lapset olivat kotihoidossa ja minä tein töitäni aamulla ennen lasten heräämistä, päiväunien ja -kerhojen aikaan sekä illalla mieheni kotiuduttua töistä.

Näin siis maksoimme verot kahdesta palkasta, emmekä kuormittaneet päivähoitojärjestelmää. Ei tullut sairauspoissaloista lisälaskua työnantajille. Ja minä palasin sitten yrittäjäksi kodin ulkopuolelle. Meillä ei olisi ollut varaa jommankumman kotiinjäämiseen, eikä varsinkaan miehen. Uskomatonta tyhmyyttä on taas tämä hallituksen toiminta, tällä kavennetaan kyllä valtavasti perheiden valinnanmahdollisuuksia. Mistä hoitopaikat yhtäkkiä kaikille lapsille? En vähääkään usko, että miehet jäävät heti sankoin joukoin kotiin lapsia hoitamaan.

Vierailija
25/59 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

24, no kyllä todellakin vähennetään. Samaan talouteen tulee. 

Vierailija
26/59 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 19:03"]

24, no kyllä todellakin vähennetään. Samaan talouteen tulee. 

[/quote]

Ei vähennetä.

Vierailija
27/59 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 19:01"]

No just tätä minäkin olen miettinyt, että mikä tämän homman nimi nyt oikein on. Minulla oli yritys ennen ensimmäisen lapsen syntymää, sitten jäin äitiyslomalle ja kun loma loppui, jatkoin yritystoimintaa kotoa käsin. Olin kotona kaikkiaan 8 v, lapset olivat kotihoidossa ja minä tein töitäni aamulla ennen lasten heräämistä, päiväunien ja -kerhojen aikaan sekä illalla mieheni kotiuduttua töistä.

Näin siis maksoimme verot kahdesta palkasta, emmekä kuormittaneet päivähoitojärjestelmää. Ei tullut sairauspoissaloista lisälaskua työnantajille. Ja minä palasin sitten yrittäjäksi kodin ulkopuolelle. Meillä ei olisi ollut varaa jommankumman kotiinjäämiseen, eikä varsinkaan miehen. Uskomatonta tyhmyyttä on taas tämä hallituksen toiminta, tällä kavennetaan kyllä valtavasti perheiden valinnanmahdollisuuksia. Mistä hoitopaikat yhtäkkiä kaikille lapsille? En vähääkään usko, että miehet jäävät heti sankoin joukoin kotiin lapsia hoitamaan.

[/quote] Edellisiin kommentteihin vedoten olisi kyllä Kokoomukselta aika sokeaa, jos yrittäjien ja opiskelijoiden erilaista asemaa ei otettaisi huomioon. Verotulojen maksimointiinhan tässä kaikessa kaiketi pyritään, joten pakotettu kotiinjääminen kotihoidontuen saamiseksi tai lasten pakkohoidattaminen päiväkodissa ei todellakaan palvele yhteiskunnan etua.

Vierailija
28/59 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 16:18"]

[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 16:13"]

11, jos palkkaa kotiin hoitajan, voi hakea yksityisen hoidon tukea. 4

[/quote]

Mutta entäs jos hoitajana onkin vaikka lasten mummo, joka tekee sen pelkällä kotihoidontuella.

[/quote]

Kelan nettisivuilta löytyy vastaus: "Kotihoidon tukea voi hakea perhe, jonka alle 3-vuotias lapsi ei ole kunnan järjestämässä päivähoidossa. Lasta voi hoitaa jompikumpi vanhemmista tai muu hoitaja (esim. sukulainen) tai yksityinen päivähoidon tuottaja (esim. yksityinen päiväkoti).

Lasten kotihoidon tukeen kuuluu hoitoraha sekä hoitolisä, johon vaikuttavat perheen tulot. Hoitorahaan eivät vaikuta perheen tulot. Vanhemmat voivat siis olla töissä tai esim. palkallisella vuosilomalla kotona ja saada hoitorahaa.

Jos perheessä on alle 3-vuotias lapsi, voit hakea lapsillesi kotihoidon tukea, jolloin sukulainen voi hoitaa lapsia ilman työsopimusta."

Vierailija
29/59 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus antaa esityksensä työryhmien päätösten mukaisesti, joten ei voi sanoa, että hallituksella olisi epäselvyyttä tai sitten työryhmät eivät ole esitelleet asiaa tarpeeksi selkeästi.

Vierailija
30/59 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas meillä tyhmiä virkamiehiä ja ministereitä. Tekevät päätöksiä, eivätkä edes ymmärrä mitä päättävät. Naurattaisi jos ei itkettäisi.

Vierailija
31/59 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 19:39"]

Hallitus antaa esityksensä työryhmien päätösten mukaisesti, joten ei voi sanoa, että hallituksella olisi epäselvyyttä tai sitten työryhmät eivät ole esitelleet asiaa tarpeeksi selkeästi.

[/quote] No, julkisuuteen ainakaan ei ole liiemmin perusteluja tullut. Luulen kyllä, että esitys oli pikaisesti kyhätty heitto, jossa otetaan huomioon vain kahden palkansaajan perheet.

Vierailija
32/59 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 16:13"]

11, jos palkkaa kotiin hoitajan, voi hakea yksityisen hoidon tukea. 4

[/quote]Mutta tukea saa vain kokopäivähoitoon... Jos tarvii hoitajaa silloin tällöin, ainoa saatava tuki on kotihoidon tuki.

Vierailija
33/59 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

31, Aivan, hyvä että saa öitään nukutuksi. 30

Vierailija
34/59 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 19:44"]

Onpas meillä tyhmiä virkamiehiä ja ministereitä. Tekevät päätöksiä, eivätkä edes ymmärrä mitä päättävät. Naurattaisi jos ei itkettäisi.

[/quote]Eniten tässä nyt huolestuttaa se että tuota sammakkoa ei voida perua, koska silloin osaamattomuus ja tietämättömyys paljastuu. Nyt sitten sorvataan lakiin joku ihan älytön muutos että hallitus säilyttää kasvonsa.

Vierailija
35/59 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 19:44"]

[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 19:39"]

[/quote] No, julkisuuteen ainakaan ei ole liiemmin perusteluja tullut. Luulen kyllä, että esitys oli pikaisesti kyhätty heitto, jossa otetaan huomioon vain kahden palkansaajan perheet.

[/quote]Ja vain sellaiset perheet joissa toinen on hoitovapaalla työstään.... Hallituksen idiooteilla ei ole käynyt edes mielessä että kotihoidontukea voi saada vaikka kumpikin vanhempi tekee täyden työajan.

Poliitikkoidiootit ja työmarkkinatorvet ovat lyöneet päänsä yhteen ja saaneet moisen typeryyden sovittua. Ilmeisesti paikalla ei ollut yhtään asiosta perillä olevaa virkamiestä.

Vierailija
36/59 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites meillä? Minä kotona lasten kans päivät ja illat töissä. Mies opiskelija ja illat lasten kans. Mieskö nyt sitten jää kotiin ja pitää loput puolitoista vuotta vapaata opiskelusta? Minä siirryn päivävuoroon ja palkkani tippuu. Haemme toimeentulotukea, emme varmasti enää pärjää omillamme. Voi kamala.

Vierailija
37/59 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä törkeetä käydä tohon rahaan käsiks, kun työkkärit täynnä työttömiä hommatkaa eka ne töihin ja sitten ne kotiäidit. He sentään hoitavat lapsensa, mutta miten heidät sitten saatte töihin vaikka 4h työpäiviin ja lapsi hoitoon niin halvaksi tulee... kun muutenkaan ei ole töitä...kun noi pätkätyöt useemiten.

Vierailija
38/59 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
39/59 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa mitään huijata, täysin lain mukaan toimittu.

[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 14:05"]

No kerron toisenlaisen tarinan: Minulla on muka yh tuttu jolla kolme lasta, taktisesti hankittu 3 vuoden välein (vaikka mieskin välissä on vaihtunut). On tässä nyt saanut äitiysrahaa, kotihoidontukea, asumistukea ja muuta vastaavaa jo YHDEKSÄN VUODEN ajan. Tulee todella kalliiksi yhteiskunnalle, ja puheidensa perusteella ei ole ainoa tukihuijari vaan lähipiirissään "kaikki" tekee noin.

[/quote]

Vierailija
40/59 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up