Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

jättäisittekö ekaluokkalaisen 6vuotiaan ja 14vuotiaan yöksi keskenään kotiin?

Vierailija
31.08.2013 |

Ensi viikolla miehellä yllättävä työmatka ja itselläni töissä yövuoro ja luultavasti lastenhoitajaa ei saatavilla.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulisi mielenkään jättää. 

Vierailija
2/11 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en. Lähettäisin kaverien luo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, onko 14-vuotias tarpeeksi kypsä ottamaan vastuun ja huolehtimaan nuoremmista? Jos on yhtään "avuton" niin en..

Vierailija
4/11 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jättäisi.

Itse olin pienenä niin paljon yksin jatkuvasti (äiti vuorotöissä), että päätin, että omani eivat ole koskaan yksin ainakaan öitä. Se päätös on pitänyt. Tänä kesänä kaksi vanhinta lastani olivat ensimmäistä kertaa yhden yön kaksistaan kotona. He ovat nyt 19- ja 17-vuotiaat. Eli toinen onkin jo aikuinen.

Niin, ja silloin lapsena en ajatellut tuota yksin oloa niin järin paljon, se oli normaalia. Tuo tunne tuli sitten vähän myöhemmin, ennen perheellistymistäni. Jäljet jäi.

Vierailija
5/11 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

isoveli ehkä hiukan "avuton", mutta päivisin ovat muutaman tunnin hyvin pärjänneet. Samoin pari viikkoa sitten pisti pikkuveljensä illalla yksin nukkumaan kun olin yövuorossa, mutta silloin mies kyllä tuli kotiin puolen yön maissa.

Pikkuveljeä kyllä pelotti hieman nukkumana mennessä, huoneeseen piti jättää kattovalo palamaan (pelkää pimeää).

Vierailija
6/11 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en todellakaan jättäisi! Meillä on vanhempi 13 v. (tunnollinen ja fiksu ikäisekseen), mutten voisi kuvitellakaan jättäväni häntä yöksi meidän 7 veen  kanssa!

Perusteluja:

7 vuotias saattaisi alkaa ikävöimään ja kiukuttelemaan. 13 v. on liian nuori rauhoittamaan kiukkuista ja yliväsynyttä 7 v:tä. Väsyneenä saattaa tulla helpommin riitaa ja 7 v. alkaisi muutenkin taatusti kokeilemaan veljensä "rajona".

Vierailija
7/11 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä tuon ikäisenä oikeesti hoidin lapsia rahasta yön yli. olivat tosin yleensä 4-6 vuotiaita (pari vauvaikäistä). 

Mielestäni hoisin hyvin lapset

Vierailija
8/11 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tämä kyllä nykyisin varsinaista jeesustelua. Itse pari vuosikymmentä sitten yläasteikäisenä kävin hoitamassa naapurin lapsia, kenellekään ei tullut mieleen että se olisi ollut jotenkin vastuutonta.

Vierailija
9/11 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 19:01"]

minä tuon ikäisenä oikeesti hoidin lapsia rahasta yön yli. olivat tosin yleensä 4-6 vuotiaita (pari vauvaikäistä). 

Mielestäni hoisin hyvin lapset

[/quote]

Ulkopuolinen tuonikäinen voikin olla parempi juttu. Ei tule ainakaan niitä sisaruuskahnauksia ja ulkopuolisella on paremmin auktoriteettia, on sitä vieraskoreuttakin omilla esim. nukkumaanmenossa.  En suosittele jättämään keskenään.

Vierailija
10/11 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettisin aika tarkkaan, jättäisinkö edes 14-vuotiaan yksin yöksi kotiin, saati sitten kahden nuoremman sisaruksen kanssa.

Vierailija
11/11 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin useasti tuon ikäisenä vastuussa nuoremmista sisaruksista yön yli, kun äiti oli töissä (isä kuollut). Ei tullut mieleenkään kenellekään, ettei onnistuisi. Olin tosin 14-vuotiaana ollut jo monta vuotta perheen "pikkuäitinä", kun äiti joutui yksinhuoltajana (silloin sanottiin leskiäitinä) tekemään pitkiä päiviä ja ylitöitä elättääkseen meidän lauman. Uskoisin, että normaaliälyisen 14-vuotiaan vastuulle voi nykyäänkin yhdeksi yöksi jättää pienemmän, kuitenkin jo kouluikäisen sisaruksen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä viisi