Mitä tukia kehitysvammainen nuori saa muuttaessaan pois kotoa?
Eli mitä Kelan tukia on oikeus hakea/saada kun kehitysvammainen nuori muuttaa ryhmäkotiin?
Kommentit (7)
Tähän ei ole yhtä oikeaa vastausta, sillä se riippuu vammaisen tasosta ja asuinkunnasta. Työkyvytön yleensä saa kansaneläkettä, se taitaa olla ainoa, minkä uskaltaa luvata. Jotkut vammaiset osaavat hoitaa raha-asiansakin, jos heidän annetaan hoitaa.
Vajakit saa kaikki valmiina nenän eteen, yhteiskunta maksaa, tietysti
...
Mua ainakin ihmetyttää, miksi ihmiselle pitää vamman tai sairauden takia maksaa erikseen korvauksia. Miksi lapseni kaveri, pahasta lukihäiriöstä kärsivä, kotona asuva, amista kävä jäbä saa Kelalta 600 Euroa/kk "pahanmielenlisää", koska ei sairautensa takia päässyt haluamalleen alalle. Hohhoijaa. Ihan tuo metallia käy nyt ja eikö se riitä, että yhteiskunta on dumpannut hirveät rahat hänen ohjaukseen/erityisopetukseen. Pitääkö vielä kotona asuvalle juipille maksaa tuollainen lisäraha? Ei terve lapsi, joka käy samaa koulua ja samaa linjaa, saa kuin pienen opintotuen, jos vanhemmilla on tarpeeksi pienet tuet. Kertokaa minulle, miten tämä on mahdollista? Miksi? Poika on ihan normaali noin päälle, ainoastaan oppimisessa on ongelmia. Ei moni muukaan pääse just sille alalle, jolle haluaa. Hei, mäkin olisin halunnut taitelijaksi tai kirurgiksi, muttei kädentaidot riitä. Olisiko pitänyt hakea ja olisinko sitten saanut Kelasta rahaa pilvin pimein, koska en päässyt haluamalleni alalle? Eikö siihen epätaiteellisuuteen ja epätarkkoihin käsiinkin joku diagnoosi löydy...?
Oletan, että ryhmäkotia ei pidetä laitoksena, vaan palveluasuntona. (Laitoshoidossa olevia koskevat eri säännökset, joita minä en tunne. Sen sijaan hoidan palveluasunnossa asuvan henkilön raha-asioita, joten ne ovat tuttuja.) Jos kehitysvammainen nuori ei ole normaalissa palkkatyössä, niin hän saa varmaankin kansaneläkettä. Sen lisäksi hän voi hakea ainakin vammaisen hoitotukea ja eläkkeensaajan asumistukea.