Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapselliset työkaverit

Vierailija
31.08.2013 |

Meinaa niin sanotusti palaa käpy muutaman työpaikan naisen kanssa. Nämä jaksavat taukohuoneen pöydän ääressä päivitellä, miten heillä ei ole koskaan varaa tehdä mitään, ja jos erehdyn joskus puhumaan omista reissuistani (rusketus kavaltaa), he antavat ymmärtää pitävänsä sitä tuhlaavaisena. No, saamme ihan samaa palkkaa, mutta minullapa ei ole omakotitaloa keskellä metsää, kolmea kakaraa tai autoa. Miksi on niin vaikea ymmärtää, että heidän lapsiperheidyllinsä maksaa todella paljon, ja että autottomalle lapsettomalle ihmiselle jää enemmän rahaa käteen? Mutta eihän tätä saa ääneen sanoa, koska silloin on hirveä ja pinnallinen ihminen (ainakin tässä työporukassa).

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta hei, en mä sitä pidä tuhlaavaisena vaikka voinkin ihan hyvin todeta saman kuin he, että mulla ei ole varaa "koskaan tehdä mitään". He saattavat huokaista kaihoisasti, kuten minäkin varmasti tekisin, ja ehkä sinä vaan käsität asian asenteellisesti negatiivisesti? Kuulosti ainakin siltä.

Vierailija
2/9 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla ilmaisevat matkustelun olevan tuhlaavaista?

Minä varmaan sanoisin joskus jotain tällaista, että se on kyllä kunnioitettavaa, kun vanhemmat eivät tuhlaa itseensä vaan käyttävät ne lapsiin. Sitten kertoisin jonkin nyyhkytarinan jostakusta lapsiparasta, jonka vanhemmat matkustelivat, kävivät ravintoloissa, teattereissa jne ja lapset oetteen huostaan, kun heillä ei ollut edes rahaa ruokaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä työkaverit eivät ymmärrä, että heillä on ihan sama palkka kuin minulla, mutta he ovat vain päättäneet käyttää ne eri tavalla. Älytöntä sanoa, ettei ole varaa tmihinkään. Ihan kuin lasten, omakotitalon ja auton kustannukset olisivat joitakin väistämättömiä luonnonolosuhteita. Täysin vapaaehtoisia menoja nuo ovat. (No, auto ei ole kaikkialla Suomessa mutta täällä se kyllä olisi.) -ap

Vierailija
4/9 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä varmaan mainitsisin joskus, että voi että kun ei ole varaa omakotitaloon ja autoon...

Vierailija
5/9 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 17:07"]

Nämä työkaverit eivät ymmärrä, että heillä on ihan sama palkka kuin minulla, mutta he ovat vain päättäneet käyttää ne eri tavalla. Älytöntä sanoa, ettei ole varaa tmihinkään. Ihan kuin lasten, omakotitalon ja auton kustannukset olisivat joitakin väistämättömiä luonnonolosuhteita. Täysin vapaaehtoisia menoja nuo ovat. (No, auto ei ole kaikkialla Suomessa mutta täällä se kyllä olisi.) -ap

[/quote]

Ymmärrän että sua ärsyttää.. On varmasti kurjaa kuunnella toisten huokailuja varsinkin jos olet työporukassa ainoa joka on valinnut käyttää rahansa toisin.

Voithan sinä vastata että sulla taas ei ole varaa isoon omakotitaloon, useaan autoon (tai vaikka lapsiin)? Ne työkaverit ovat valintansa varmasti ihan tietoisesti tehneet, mutta eihän se tarkoita sitä etteivät he saisi kaihota ulkomaanmatkoja? Olethan sinäkin varmasti joskus tehnyt valintoja tietäen, että kun näin valitset, sun täytyy luopua jostain muusta.

Jos työkaverit elävät leveästi (omkotitalot, autot jne) ja valittavat ettei raha riitä mihinkään, voithan kokeilla virittää keskustelua vaihtoehtoisista tavoista elää. Ihan ystävällisessä hengessä siis.  Asuminen onnistuu kerrostalossakin jne.

Vierailija
6/9 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muuten lapsiin pitää edes käyttää omaisuus? Me asumme edelleen kerrostalossa hyvällä kaupunkialueella eikä tulisi mieleenkään muuttaa metsän keskelle! Olen tosi usein törmännyt tähän, että lasten kanssa ei "saisi" jäädä asumaan kerrostaloon tai yhtäkkiä se ihana, omannäköinen koti onkin aivan liian väärä tai ahdas perheelle...huvittavaa sinänsä, koska ennen yksiössä asui jopa yli kymmenen ihmistä.

Vierailija
7/9 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 17:12"]

Minä varmaan mainitsisin joskus, että voi että kun ei ole varaa omakotitaloon ja autoon...

[/quote]

Ymmärrän tämän pointin, mutta en kyllä ilkeäisi sanoa näin. Kyllähän minulla olisi hyvin varaa omakotitaloon ja autoon, jos vain vähentäisin ulkomaanmatkoja,  tinkisin asumisen laadusta, alkaisin kiinnittää hintoihin huomiota ruokakaupassa, vähentäisin säästämistä ja pidentäisin asuntolainaa. En vain halua tehdä niin. -ap

Vierailija
8/9 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä on yleensä vielä niin, että pikkulapset raahataan johonkin metsään omakotitaloon ja sitten kun tulevat teineiksi (se käy aika nopeasti) he rupeavat vinkumaan muuttoa keskustaan kerrostaloon, koska siellä tapahtuu "kaikki". Jopa lähiö voi olla tässä teinien vanhemmuus elämänvaiheessa liian kaukana "kaikesta".

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 17:19"]

Miksi muuten lapsiin pitää edes käyttää omaisuus? Me asumme edelleen kerrostalossa hyvällä kaupunkialueella eikä tulisi mieleenkään muuttaa metsän keskelle! Olen tosi usein törmännyt tähän, että lasten kanssa ei "saisi" jäädä asumaan kerrostaloon tai yhtäkkiä se ihana, omannäköinen koti onkin aivan liian väärä tai ahdas perheelle...huvittavaa sinänsä, koska ennen yksiössä asui jopa yli kymmenen ihmistä.

[/quote]

Vierailija
9/9 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi huokailu on sellainen muotijuttu lapsiperheellisillä. Ruoka on kallista, taas meni hirveästi rahaa lasten kenkiin, autovakuutuskin on niin kamalan paljon... Ihan kuin tulisi yllätyksenä että autovakuutus maksetaan joka vuosi, ruokakaupassa käydään joka viikko, ja lapset tarvitsevat kenkiä.

Ja se matkan maksaminen sitten... Lapsiperheelliset haluavat päästä mahdollisimman helpolla, joten he varaisivat pakettimatkan, johon sisältyy kiertoajelut ja sisäänpääsymaksut ruokailuineen. Eli monta tuhatta koko perheeltä. Minä taas sinkkuna varaan lennot ja hostellin. Kuljen bussilla tai metrolla. Ostan kaupasta ruokaa ja juomaa. Jos menen ravintolaan syömään, en mene siihen turistirysään kalliilla ostoskadulla, vaan poikkean sivukadulle katsomaan edullisempaa vaihtoehtoa.

Niin ja tietenkään kaikki eivät edes halua matkustella, ihan kuin kaikki eivät halua viettää lapsiperheellistä omakotitaloelämääkään.