Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko töistä jäädä pois, jos hoitaja ilmoittaa, ettei tulekaan lasta hoitamaan?

Vierailija
31.08.2013 |

Otsikossa kysymys.

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 21:56"]

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 20:24"]

Kokeile tikulla jäätä ja kysyppä josko joku naapurista voisi jelpata. Ikävä tilanne. Jos et hoitajaa saa, niin ilmoitat, että et pääse töihin. Sinulla oli hoitaja, joka estyi, joten nyt et vaan pääse tekemään ylimääräistä vuoroa.

Olet ollut ilmeisesti tunnollinen työntekijä, eikä tämmöistä ole ennen käynyt. Pomo saa luvan tulla itse sorvin ääreen, niin ne muutkin joutuu. 

Ei firma pyöri yhden työntekijän harteilla. Yrittäjän velvollisuus on pitää homma pyörimässä. Yrittäjä ottaa suurimmat riskit, mutta homman toimiessa saa suuremman palkkion. Nyt riski on realisoitunut ja siihen ei auta itku markkinoilla. Pomo käärii hihansa ja menee sunnuntaina töihin. 

[/quote]

Yrittäjä pyysi ap:n töihin ja tämä suostui. Nyt ap keksi, että kukaan ei voi hoitaa lastaan. Tiedätkö, että kyseessä on sellainen vanhanaikainen sopimusrikkomus, jonka vuoksi ap ei tietenkään saa palkkaa ja jonka vuoksi pomolla on täysi oikeus tästä eteenpäin esin. antaa niin vähän vuoroja kuin mahdollista, koska ap ei välttämättä tule töihin.

Asenteesi on näin työttömyyslukujen aikoina ihan kiva: yrittäjät töihin 24/7, jotta kaikki muut voivat loisia kotona.

[/quote]

En minä mitään keksinyt, tilanne tuli täysin puskista. Sopimusrikkomus tietysti saattaa olla kyseessä, mutta kyllä työnantajaltakin voi vaatia jtn ymmärrystä pakottavassa tilanteessa. Samainen työnantaja on yrittänyt väittää, ettei työntekijä voi jäädä sairauslomalle, jos ei itse löydä tuuraajaa! Tätä ongelmaa ei kyllä enää ole, sillä me työntekijät tutustutimme työnantajan sairauslomalakiin. Työnantajalla on mahdollisuus olla hyväksymättä sairauslomaa, jos hänellä on tarjota sellaista vaihtoehtoista työtä, jota työntekijä pystyy sairaudestaan huolimatta tekemään. Tämä meidän työnantajamme oli ennen sitä mieltä, että 40 asteen kuumeessa tai sairaalan tarkkailusta on tultava töihin, jos työntekijä ei itse löydä sijaista. Nykyisin hän kyllä tietää, että nuo ovat riittäviä perusteita sairauslomaan, ja että työnantajan velvollisuus on etsiä sijainen sairastuneen työntekijän tilalle.

Loppu hyvin, kaikki hyvin. Sijainen saatiin paikalle, mutta kyllä tämä kiristi välejäni työnantajaani kohtaan. ap

Vierailija
2/75 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on tietysti palkaton poissaolo, riippuu työnantajasta kuinka kauan jaksaa katsella noita yhtäkkisiä palkattomia poissaoloja, ennen kuin tulee potkut. Mutta tietenkään palkkaa et näiltä päiviltä saa, koska ei ole työnantajan murhe, miten perhe lapsensa hoidon järjestää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vaihtoehtoja siinä sitten edes olisi? Palkatonta poissaoloahan tuo on mutta lienee kategoriaa "pakottava perhesyy", jonka takia kyllä saa olla poissa.

Vierailija
4/75 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne on tämä: Mieheni on tilapäisesti töissä toisella paikkakunnalla 3-vuorotyössä ja asuu siellä niin, että viettää vapaat kotona. Itse teen arkivuoroja, mutta otin huomiselle ylimääräisen työvuoron, kun anoppi lupautui tulla lasta hoitamaan. Nyt anoppi ilmoitti, ettei pääsekään, hän on liian väsynyt häntä kohdanneen perhesyyn vuoksi. Minä olen yrittänyt epätoivoisesti järjestää huomiselle hoitajaa, mutta kehnolta näyttää. Voiko työnantaja edellyttää, että menen huomenna työvuoroon?

Vierailija
5/75 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole työnantajan päänsärky, jos hoitaja ei tulekaan; kaikille perheille on Suomessa päivähoito-oikeus, joka takaa hoitopaikan vanhemman työpäivän ajaksi. Kunnallisella puolella ei tule tilannetta, että hoitaja ei tulekaan, joten jos käyttää yksityistä tai muuta epävarmaa hoitajaa, on oma murhe miten lapsen hoidon järjestää niinä päivinä. Kyseessä on luvaton poissaolo, josta voi saada varoituksen ja tämän jälkeen sitten potkut, riippuen työnantajasta. Eli todellakaan ei automaattisesti "saa olla poissa".

Vierailija
6/75 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 16:47"]

Tilanne on tämä: Mieheni on tilapäisesti töissä toisella paikkakunnalla 3-vuorotyössä ja asuu siellä niin, että viettää vapaat kotona. Itse teen arkivuoroja, mutta otin huomiselle ylimääräisen työvuoron, kun anoppi lupautui tulla lasta hoitamaan. Nyt anoppi ilmoitti, ettei pääsekään, hän on liian väsynyt häntä kohdanneen perhesyyn vuoksi. Minä olen yrittänyt epätoivoisesti järjestää huomiselle hoitajaa, mutta kehnolta näyttää. Voiko työnantaja edellyttää, että menen huomenna työvuoroon?

[/quote]

Päiväkoti ei ole auki sunnuntaina.

Vierailija
7/75 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 16:40"]

Mitä vaihtoehtoja siinä sitten edes olisi? Palkatonta poissaoloahan tuo on mutta lienee kategoriaa "pakottava perhesyy", jonka takia kyllä saa olla poissa.

[/quote]

Tuo pakottava perhesyy on finlexissä todella huonosti määritelty. Työnantajani kanssa tässä mietitään, että täyttyykö tuo tässä tapauksessa. Hän on sitä mieltä, että töihin on tultava, mutta lasta ei voi mukaan ottaa, vaikka en hoitajaa hänelle saisikaan. Ap

Vierailija
8/75 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinulla on periaatteessa velvollisuus työhön mennä, kuten aiemmatkin ovat vastanneet. Lasten hoitamisen järjestyminen on työntekijän itsensä vastuulla. Ainakin tuo on ns. luvaton poissaolo eikä palkkaa tule. Varmasti esimiehesi haluaa myös keskustella asiasta kanssasi ihan vastaisuuden varalta.

Vierailija
9/75 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko anopille todellakin ihan ylivoimaista hoitaa se yksi päivä kun on kyse nyt siitä että olet jo työvuoroon luvannut mennä? 

Vierailija
10/75 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinun on velvollisuus mennä töihin.

Vierailija
11/75 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksullinen hoitaja kai ainoa vaihtoehto jos hsluu työnsä pitää

Vierailija
12/75 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis. Lastenhoito-ongelma ei koske minua, mutta kauhistelen kuinka raadolliseksi työelämä on mennyt. Niillä kultaisilla entisillä ajoilla tuollaisesta olisi reilusti voinut keskustella pomon ja työkavereiden kanssa, ja asia olisi ymmärretty. Palkatonhan tuo poissaolo tietenkin on, mutta minun ymmärrykseen ei mene se, että kyseessä olisi ns. luvaton poissaolo. Pakon sanelema juttuhan tuo on. Kuten jo mainitsin, lastenhoito-ongelma ei koske minua, mutta muilta osin en jaksa tuota työelämää enää, tuollainen repivyys ja vaatimukset katkaisevat jo kamelin selän vanhoilla päivilläni. Harkitsen vakavasti irtisanoutumista maanantaina.

Vierailija
13/75 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen vaihtoehto lienee jättää lapsi yksin kotiin ja kestää siitä seuraava lastensuojeluilmoitus. Mutta kyllä se on työntekijän tehtävä järjestää se lapsen hoito ja työnantajalla on oikeus siitä luvattomasta poissaolosta sitten rankaista. Meillä kyllä työpaikalla joustetaan vastaavissa tilanteissa, mutta pakko ei olisi. 

Vierailija
14/75 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 16:58"]

Onko anopille todellakin ihan ylivoimaista hoitaa se yksi päivä kun on kyse nyt siitä että olet jo työvuoroon luvannut mennä? 

[/quote]

Ilmeisesti on :(

Vierailija
15/75 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 17:01"]

Ohis. Lastenhoito-ongelma ei koske minua, mutta kauhistelen kuinka raadolliseksi työelämä on mennyt. Niillä kultaisilla entisillä ajoilla tuollaisesta olisi reilusti voinut keskustella pomon ja työkavereiden kanssa, ja asia olisi ymmärretty. Palkatonhan tuo poissaolo tietenkin on, mutta minun ymmärrykseen ei mene se, että kyseessä olisi ns. luvaton poissaolo. Pakon sanelema juttuhan tuo on. Kuten jo mainitsin, lastenhoito-ongelma ei koske minua, mutta muilta osin en jaksa tuota työelämää enää, tuollainen repivyys ja vaatimukset katkaisevat jo kamelin selän vanhoilla päivilläni. Harkitsen vakavasti irtisanoutumista maanantaina.

[/quote]

"kultaisilla entisillä ajoilla" ei tätä absoluuttista päivähoito-oikeutta ollutkaan, mutta nykyään se on juuri sitä varten, että sen takia hankaluuksia ei työelämässä tule vanhemmalle eikä tämän työnantajalle. Työnantaja voi siis luottaa, että kun palkkaa perheellisen työntekijän, on tällä 100% varma hoitopaikka lapselle, mikäli itse sen on halunnut niin järjestää.  Kyllä nämä yhtäkkiset poissaolot vaan aiheuttavat monelle firmalle tappiota ja työnantajalle sekä muille työntekijöille kohtuutonta päänvaivaa. Sairauksillehan ei voi mitään mutta luvattomille poissaoloille voi; työntekijän vaihtaminen. Näin se vaan menee.

Vierailija
16/75 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös Ap kirjoittanut tekevänsä normaalisti arkivuoroa, ja ottaneensa huomiselle ylimääräisen vuoron? Hän on siis järjestänyt jo päivähoidon, huomisen hoitaja vaan petti. Mikä tuosta tekee luvattoman? Päiväkoti ei ole auki sunnuntaina.

Vierailija
17/75 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 17:08"]

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 16:58"]

[/quote]

Ilmeisesti on :(

[/quote]

Itse en kyllä poikieni perheille voisi tehdä noin, vaikka mikä olisi. Ikävää :(

Vierailija
18/75 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheeta, en mä halua olla luvattomasti pois töistä. Mutta enhän mä voi 3-vuotiasta jättää yksin kotiinkaan. Ei olisi ikinä pitänyt suostua tuohon ylimääräiseen työvuoroon :(

Oleellista olisi tietää, että jos en saakaan varahoitajaa tämän ylimääräisen sunnuntaivuoron ajaksi, niin täyttyykö tuo pakottava perhesyy?

Vierailija
19/75 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän kyllä sun pomoakin. Olet siis ottanut ylimääräisen työvuoron ja nyt et sitten hoidakaan sitä koska anoppi peruutti. Kyllä sun pitäisi hankkoa toinen hoitoratkaisu. Vaikkapa lapsen isä?

Vierailija
20/75 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän kyllä sun pomoakin. Olet siis ottanut ylimääräisen työvuoron ja nyt et sitten hoidakaan sitä koska anoppi peruutti. Kyllä sun pitäisi hankkoa toinen hoitoratkaisu. Vaikkapa lapsen isä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä