Kukaan uskovainenkaan ei juhli loppiaista, helatorstaita tai helluntaita.
Aivan turhia pyhiä, joilla ei ole mitään merkitystä, korkeintaan kirkossa papilla on eriväriset kaavut päällä tai vyö. Ainoat uskonnolliset pyhät on joulu ja pääsiäinen jotka säilyttäisin. Maallisista itsenäisyyspäivä, uusivuosi, vappukin on siinä ja siinä. Esimerkiksi juhannuksella ei tee yhtään mitään. Turhia ryyppäämispäiviä on vara kyllä vähentää. Jos joku on oikeasti niin uskovainen, että viettää otsikossa mainittuja päiviä, hän sitte sopikoon työnantajan kanssa ne päivät vapaaksi erikseen.
Kommentit (5)
Jos sinä olet ateisti, et luonnollisestikaan saa mitään henkistä irti näistä juhlapyhistä. Miksi ne sinulle mitään merkitsisivätkään? Uskovainen ihminen ymmärtää näiden juhlien merkityksen ja osaa arvostaa niitä. Ihan riippumatta siitä, ovatko ne palkallista vapaata vai ei. Tosin minun mielestäni pitäisi saman tien jokainen arkipyhä poistaa siis niin, että ne olisivat ihan tavallisia työssäkäyntipäiviä tavallisella palkalla. Tähän samaan joutaisi niin pääsiäinen kuin joulukin. Kyllä sitä henkisyyttä voi tuntea, vaikka istuisi kaupan kassallakin, ja käydä vaikka iltajumalanpalveluksessa töiden jälkeen.
Oman tuttavapiirini uskovaiset eivät kyllä moisia juhli. Tai no, jos kauhea känni katsotaan juhlimiseksi niin sitten kyllä.
En ole ateisti, kuulun kirkkoon. Olen ollut töissä ikäni kaupan-alalla, yrittäjänäkin, ja kyllä mulle sopii että töissä ollaan silloin kun asiakkaita piisaa, turhat pyhät vain sotkee systeemit. Mies on valtion virkamies, ja koskaan ei kysellä onko arki vai pyhä, päivä vai yö. Kun asuimme rivitalossa laskin että suurin osa naapureistakin oli "epätavallisiin" aikoihin töissä, oli rekkakuskia, sairaanhoitajaa, tehtaan siivoojaa, poliisia, merimiestä, joka lähtöön riitti menijöitä ja tulijoita. Eihän nykyään muutenkaan "normaaleilla" työajoilla ole töissä kuin joissain virastoissa ja opettajat.
Äläpä valehtele. Kyllä meille nuo päivät ovat tärkeitä ja kirkossa käydään mahdollisuuksien mukaan.
Samaa mieltä, ihan turhia pyhiä, hiiteen vaan kaikki!