Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tarkoittaa "koko viikkoon"??

Vierailija
31.08.2013 |

Emme nyt mieheni kanssa saa yhteisymmärrystä kamalaan kinaan ilmaisumuodosta.  Mitä tarkoittaa jos keskiviikkona sanon että emme ole koko viikolla nähneet. Tarkoittaako se sitä että sanon että emme ole nähneet kalenteriviikkoon (7 päivää) vai että emme ole koko sillä kuluneella viikolla nähneet. Yritin ilmaista jälkimmäistä mutta mieheni sanoo minun sanoneen ettemme ole nähneet seitsemään päivään. Hohhoijaa tätä elämää. Kiitos ystävällisistä vastauksistanne.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko viikolla=kalenteriviikko. Viikkoon=7vrk.

Vierailija
2/13 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Koko viikkoon" tarkoittaa edeltävää 7 päivää viikonpäivistä riippumatta. "Koko viikolla" tarkoittaa ma-su, siis  elettävää viikkoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elikkä jos sanon keskiviikkona että emme ole koko viikolla nähneet, ilmaisen asian väärin tarkoittaessani että emme ole koko kuluva viikon aikana nähneet?

ap

Vierailija
4/13 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ohjeistaisitte ilmaisemaan siis asian?

ap

Vierailija
5/13 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä taipuisin myös jälkimmäiseen tulkintaan. Eli kyse siitä kuluvasta viikosta. Pidän tässä tulkinnassa kiinni siitä, että viikko alkaa maanantaista ja päättyy sunnuntaihin.

Vierailija
6/13 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse käyttänyt useasti ilmaisua (esim) "en ole koko viikkoon pessyt hiuksia". Tällöin olen aina tarkoittanut etten ole pessyt hiuksia koko kuluvan viikon aikana. En 7 päivään. Hankalaa.

ap

Vierailija
7/13 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aina ymmärtänyt tuon ilmaisun tarkoittavan kuluvaa kalenteriviikkoa. Eli keskiviikkona sanottuna aikaväliä ma-ke eli kolmea päivää.

Vierailija
8/13 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 12:13"]

Elikkä jos sanon keskiviikkona että emme ole koko viikolla nähneet, ilmaisen asian väärin tarkoittaessani että emme ole koko kuluva viikon aikana nähneet?

ap

[/quote]

Tavallaan sanot väärin, tai ainakin ilmaiset itsesi epätarkasti. Kyllähän tuosta nyt pitäisi ymmärtää, että tarkoitat maanantaina alkanutta viikkoa, mutta jos nyt haluaa rautalangasta vääntää, niin voit sanoa "Emme ole nähneet tällä viikolla" tai "Emme ole kuluneella viikolla nähneet" tai "Emme ole alkuviikolla nähneet". 

Jos taas sanot "Emme ole viikkoon nähneet" tarkoitat, että 7 päivää sitten näitte viimeksi. 

Vierailija
9/13 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on minusta eroa sanotko, ettet ole viikkoon pessyt hiuksiasi / koko viikkoon pessyt hiuksiasi. Ensimmäinen vaihtoehto viittaa 7 päivän ajanjaksoon ja toinen vaihtoehto minusta tarkoittaa kuluvaa viikkoa, joka alkaa maanantaista.

Vierailija
10/13 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan..

Jos taas sanoisi "Emme ole nähneet (kokonaiseen) viikkoon" ymmärtäisin sen tarkoittavan viimeksi kulunutta seitsemää vuorokautta.

8

Vierailija
11/13 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano: emme ole nähneet tällä viikolla!

Vierailija
12/13 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sanotaan "koko viikkoon" "Koko viikolla" " koko viikolla" "tällä viikolla" niin miellän että puhutaan kuluvasta viikosta ei edellisestä 7 päivästä. Mun mielestä tota ilmaisua hassua käyttää keskiviikkona. mun mielestä sopii enemmän käytettäväksi viikon lopulla.  

Vierailija
13/13 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sanoisin ettei olla nähty koko tänä viikkona. Nyt kun mietin oikein tätä niin voihan tonkin tulkita väärin : / 

Mites sitten taas ymmärrätte "ensi viikonloppuna"? tarkoittaako se tulevaa viikonloppua (jos esim torstaina puhutaan) vaiko ensi (eli sauraavan) VIIKON loppua? Tämä tuottaa usein hankaluuksia... 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi