Olen huolissani ettei masennuspotilaat saa tätä tietoa:
Aloitetaanpa tälle ihan oma ketjukin, koska kaikki tuskin löytävät tätä tuolta masennusketjusta, johon sen ensin kirjoitin.
Kaikille teille, joilla on vielä masennusta sanoisin kaksi sanaa: kilpirauhasarvot ja kortisoli. Niitä ei osata tulkita terveydenhuollossa saati hoitaa kuin groteskeissa tapauksissa, joita pidetään normaaleina vajaatoimintoina tai muina. Esim. ahdistuskin on todennäköisesti kortisoliongelmista johtuvaa. Ja masennus varsinkin alakuloisuus, kilpirauhasongelmista johtuvaa.
Mutta toinen ongelma onkin hoidon piiriin pääseminen. Suomessa on vain 10-20 lääkäriä, jotka näihin asioihin ovat vihkiytyneet, koska lääketiede ei niitä tutki, koska tiedossa ei ole rahaa. (Kun hoidot on jo keksitty, halpoja vieläpä).
Mutta noihin aiheisiin suosittelen itse perehtymään jos vain jaksamista on, sillä ne paransivat minut 20 vuoden masennuksen jälkeen. Ja vasta vertaistuen äärellä olen nähnyt, että hyvin monet muutkin, kunhan vain löytävät kilpirauhas- ja kortisolijuttujen äärelle. Ilman tietoa, että niillä paranee, ei voi tulla autetuksi ja parantua.
Mutta siis normaalit laboratoriotestit viiterajoineen eivät kerro, johtuuko masennus ja ahdistus kortisolista tai kilpirauhashormonien vajauksesta (tai liikatoiminnasta tai kilpirauhastulehduksesta) joten lause: ne on minulta katsottu ja ne olivat normaalit on minulle epälause näistä asioista puhuttaessa :)
Minne sitten mennä?
Kilpirauhanen.com
Kilpirauhas.info
kilpirauhasenvajaatoiminta.fi
facebookin kilpirauhasryhmät
blogeja aiheesta
Kommentit (6)
No jos noita ei voi labratesteillä selvittää niin millä sitten? Ja onko itsehoito mahdollista?
Miesten kannattaa tutkituttaa myös testosteronitasot. Jos ne on matalat, niin aiheutuu masennuksen kaltaisia oireita. Omaa "masennusta" hoidettiin 2 vuotta lääkkeillä, jotka eivät tehneet muuta kuin turruttivat. Kun sain testosteronitasot kuntoon, niin elämän laatu parani normaaliksi.
t:Mies
Kortisoli nousee jo stressistä ja ahdistuksesta. Kilpiraurauhasongelmia valittaa yleensä laiskat läskit.
En olisi huolissani näistä asioista.
Tämä on asiaa varsinkin niillä joilla masennus on selittämätöntä eli ei ole selvää järkeenkäyvää syytä. Tai masennus alkaa vasta aikuisiällä. Minä ole tiennyt lapsesta asti että pääni on sekaisin ja masennus parani kun sain terapialla tunne-elämän.
Jos vain suinkin on varaa, niin kannattaa pyytää yksityiseltä laajat kilpirauhaskokeet. Julkisella pyyntöön ei yleensä suostuta, varsinkaan, jos on jo sitä ennen ollut psykiatrian puolella hoidossa. Julkisella tehdään siis yleensä vain suppeampi perustesti, joka ei paljasta kaikkea vajaatoimintaa.
Kaikilla masentuneillahan vajaatoimintaa ei ole, mutta jos sellainen omalla kohdalla löytyy, ja saadaan hoidettua, niin elämänlaatu paranee todella paljon. Kilpirauhasesta puhuttaessa joku nostaa aina esiin tämän "tekosyy läskeille"-kortin, mutta oireet ovat paljon laajemmat kuin vain painonnousu. Eikä luulisi olevan keneltäkään pois, jos vajaatoimintaa sairastava saa oikean lääkityksen ja pystyy sitä kautta hallitsemaan painoaankin aiempaa paremmin.
Tuolla joku mainitsi miesten hormonitasapainon tutkimisen. Vastaavasti myös naisten hormonituotanot on syytä tutkia. Vaihdevuodet voivat aiheuttaa masennusta.
Sinänsä kilpirauhastutkimukseen pääseminen ei ole ongelmallista enää nykyään vaan tulosten tulkitseminen, näin luulen. Jos kilpirauhasarvot ovat viitearvojen sisällä, mutta kuitenkin selkeästi ylärajoilla, asia saatetaan jättää helposti sikseen. Kävin verikokeissa pari viikkoa sitten ja lääkäri sanoi laittavansa minulle uuden laboratoriolähetteen puolen vuoden päähän kilpirauhasarvojeni vuoksi. Nyt ei oikein voi muuta kuin odottaa.
Täällä joku (nelonen) uskalsi ehdottaa käyttäen varsin mehevää kieltä, että kilpirauhasvaivat ovat vain lihavien naisten ongelma. Suruksesi joudun kuitenkin ilmoittamaan, että tietosi on väärä. Kilpirauhasongelmia voi olla myös näillä kuivan kesän oravilla. Heillä iho kuivuu, tukka lähtee ja palelee jatkuvasti.