Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Öö, tapahtui tänään liikenteessä... En ymmärrä...

Vierailija
30.08.2013 |

Ajoin autolla lapset kyydissä suoraa tietä, jonka ylittävän suojatien edessä oli valot punaisella. Juuri ennen valoja on risteys, jossa oikealta tulee tie tähän ajamalleni suoralle tielle ja sieltä tuleville on kärkikolmio. Tullessani valoissa seisoi jonottamaasa autoja, jotka olivat ekat tulleet vinoudestaan päätellen tuolta kolmion takaa ja kolmannesta autosta eteenpäin seisoivat vielä siellä kolmion takana kääntyvällä ajolinjalla.

Itse ajoin suoraan omaa kaistaani ja valojen vaihduttua päästin sen letkan tokan auton, joka oli jo ajanut vinottain kaistalleni, menemään ensiksi. Yllätyksekseni taakseni siten jäänyt alkup, jonossa kolmantena ollut kolmion takaa tullut auto alkoi tööttäillä, ajaa puskurissa ja kuski näyttää keskisormea. Kuski näytti juuri kortin saaneelta nuorelta naiselta. 

Mutta siis miten joku tulee kolmion takaa tööttäilemään ettei häntä ole päästetty ensiksi..? Onko kenties risteykseen saapumisjärjestys ensisijainen väistämissäntöihin nähden? Vai millä ihmeen logiikalla nuo nuoret kuskit ajaa?

nimin. Monttu auki

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

se mokasi ja yritti siirtää syyn sulle. Ei sen kummempaa.

Vierailija
2/29 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on käynyt vähän vastaavanlaisesti. Ajoin kaikessa rauhassa moottoriliikennetietä omaa kaistaani. Edessäni oli kaksi autoa, takanani ei ketään. Näen sivupeilistä, että liittymästä kurvaa punainen auto ja kaasuttaa kauheasti sillä liittymäkaistalla saadakseen minut kiinni. Minulla on vakionopeussäädin päällä, joten ajattelen, että voi mennä taakseni ja siitä sitten viereistä kaistaa ohi. Sen sijaan tämä kaasuttaa rinnalleni niin, että nokka on suunnilleen eutoven kohdalla ja rupeaa kauheasti tööttämään, kun oma kaista päättyy ja pitäisi päästä minun kaistalleni.

En vieläkään käsitä kuskin logiikkaa. Hän on liittymäkaistalla ainoa ja voisi mainiosti sopeuttaa nopeutensa meidän kolmen auton nopeuteen, koska liittymä kulki pitkään rinnalla, vain pieni ruohokaistale välissä. Sen sijaan hän ottaa minut kiinni ja kuvittelee, että minun pitäisi väistää häntä, jotta hän voisi saada paikkani. Miksi ihmeessä? Millä logiikalla?

En vain tajua. Toki ymmärrän, että jos oma kaistani olisi ollut ruuhkainen ja hänen kaistansa olisi ollut ruuhkainen, niin jos hän olisi ollut vähän edempänä, olisin voinut jarruttaa ja päästää hänet eteeni vetoketjuperiaatteella. Mutta hän ei ollut edessäni ja takanani oli täysin tyhjää ja hän selvästi kiihdytti päästäkseen edes osittain rinnalleni. Ei vain avaudu logiikka...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on näitä, mulle kaikki heti nyt sukupolven edustajia.

Vierailija
4/29 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset vain ovat keskivertoa vähä-älyisempiä, myös liikenteessä.

Vierailija
5/29 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pimeitä kuskeja niin 3:n kuin ap:nkin kohtaamat. Mutta niin kauan kun liikenne on pullollaan huumekuskeja, narsisteja tai muuten vaan hulluja, paras henkivakuutus on pitää itse pää kylmänä, koettaa ennakoida, ja olla provosoitumatta.

Vierailija
6/29 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset rekkarit?

Vierailija
7/29 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 22:08"]

Ihan pimeitä kuskeja niin 3:n kuin ap:nkin kohtaamat. Mutta niin kauan kun liikenne on pullollaan huumekuskeja, narsisteja tai muuten vaan hulluja, paras henkivakuutus on pitää itse pää kylmänä, koettaa ennakoida, ja olla provosoitumatta.

[/quote]

No kylläpäs sää oot taas keksiny väläyttää narsisti korttia. Tämäkö susta osoittaa narsismia? Huomaa, ettet ole eläissäsi sellaseen törmännyt.

Vierailija
8/29 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kuinka kauan kolmion takaa tullut on "kolmion takaa tullut"? Jos siis seisoo jo samassa jonossa kanssasi, mutta vinosta asennosta päättelet, että on varmaankin aikoinaan kolmion takaa siihen tullut, vaikket itse vielä ollut asiaa näkemässä, niin tämän pitää sinua väistää?

Vierailija
9/29 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 23:02"]

Siis kuinka kauan kolmion takaa tullut on "kolmion takaa tullut"? Jos siis seisoo jo samassa jonossa kanssasi, mutta vinosta asennosta päättelet, että on varmaankin aikoinaan kolmion takaa siihen tullut, vaikket itse vielä ollut asiaa näkemässä, niin tämän pitää sinua väistää?

[/quote]

Kolmion takaa tullut on sitä niin kauan kun etuajo-oikeutettua tietä pitkin on tulijoita. (ei ap)

Vierailija
10/29 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kyllä, kolmio tarkoittaa, että siitä suunnasta tuleva väistää pääsuunnan liikennettä. Ihan sama, vaikka olisi jo tullut kolmion ohi. Jos ei ole vielä kääntynyt päätielle, niin kääntyvän pitää väistää.

Vierailija
11/29 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kannattaisiko ensin lukea ja vasta sitten kommentoida?

ap:n tekstistä: "kolmannesta autosta eteenpäin seisoivat vielä siellä kolmion takana kääntyvällä ajolinjalla"

Vierailija
12/29 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tullut jo päätielle kolmion ohi, niin pitää väistää, vaikka ko auto olisikin poikittain vielä.

ei ne kolmiot niin kaukana ole, että ne voi ohittaa eikä silti ole vielä etuajo-oikeutetulla tiellä.

Vierailija
13/29 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tässä kyse ns. vetoketjuilmiöstä? Kun risteys alkaa vetää (vaihtuu valo vihreäksi tai muuten), suoraan menijät päästävät aina yhden risteyksestä liittyvän siihen eteensä, ettei heidän tarvitse loppupäivää odottaa. Jos tämä menee niinkuin pitää, kaikki pääsevät mukavasti ja joutuisasti eteenpäin. Ongelmia tulee silloin, kun vetoketju vetää epätasaisesti, eli joku sieltä toisesta suunnasta tulija kuvittelee, että tuo suoraan menijä nyt hyvää hyvyyttään laskee kaikki sieltä tulemaan, tai ainakin useamman. Eikä laske, vain yhden, ja seuraava auto laskee yhden jne. 

Vierailija
14/29 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 23:09"]

ei ne kolmiot niin kaukana ole, että ne voi ohittaa eikä silti ole vielä etuajo-oikeutetulla tiellä.

[/quote]

Kolmiohan voi olla vaikkapa 12 metrin päässä liittyvän tien suojatien takana, ja silti se määrittää kääntyvän väistämisvelvolliseksi. Ja useimmiten kolmio on ainakin auton mitan verran päätiestä, harvemmin niitä siinä kaarresäteen kohdalla näkee.

Vierailija
15/29 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajelen paljon, noin 50000 km vuosittain ja aina välillä tulee näitä tilanteita. En paljoa murehdi jälkeenpäin. Tottakai sieltä kolmion takaa tuleva voi kokea mitä vaan, mutta hän sääntöjen mukaan tulee kolmion takaa. Hänen reaktiot, oli mies tai nainen, ovat toisarvoisia.

Vierailija
16/29 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaista se on, kun päästää ämmät rattiin. Aina tulee ongelmia.

Vierailija
17/29 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan paikka samanlainen kuin meillä päin ennen kuin sille "kolmiotiellekin" laitettiin liikennevalot ja tien paikkaa siis hieman siirrettiin? Paikkakuntalaiset tiesivät että kolmion takaa päätielle pääseminen oli suorastaan mahdotonta (ainakin klo 16-17), joten liikennesäännöistä välittämättä päätieläiset antoivat usein tietä kolmion takaa tuleville, jotta heidän ei tarvinnut odottaa siellä tuntitolkulla. En yhtään ihmettele jos hermo on mennyt jollain, joka on odotellut kolmion takana jo monien liikennevalojen vaihtumiset.

Ei tuo tietenkään tarkoita että kolmion takaa saisi tulla eteen, mutta jos paikka on samanlainen kuin täällä ennen oli, niin enpä ihmettele tunkemista ja tunteiden kiehumista.

Vierailija
18/29 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Risteysalueella olevan päälle ei saa ajaa, oli se sit tullut kolmion takaa tai ei.

Vierailija
19/29 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisissa risteyksissä on ruuhka-aikaan vain "ängettävä" puoliväkisin tielle, muuten saa tosiaan odotaa vaikka kuinka kauan.

Vierailija
20/29 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kotipaikkakunnan lähellä on vähän isompi risteys, jossa todella usein näkee sellaista, että ihmiset kuvittelevat etuajo-oikeuden olevan sama kuin risteykseen saapumisjärjestys. Varsinkin vasemmalle kääntyvät harrastavat tätä ko. risteyksessä. Ei riittäisi sormet laskemaan niitä kertoja, kun siinä risteyksessä olisi voinut ottaa auton kylkeen (ts. itse olen ollut kääntymässä oikealle ja vastapuolelta vasemmalle kääntyvä on kiilannut eteen).