Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vammaistuet on ihan järjettömän hyvät, koskahan ne loppuu?

Vierailija
30.08.2013 |

Itselläni on kehitysvamainen lapsi ja saan hänestä vammaistukea (n300e/kk), omaishoidon tukea (n.300e/kk), Inva-pysäköintikortti = ei parkkimaksuja, ei ajoneuvoveroa. Ilmainen iltapäivähoito. Henkilökohtainen avustaja 20h/kk, arvo 200e + sivukulut. Lisäksi halpoja tuettuja lomia ja harrastustoimintaa. Ilmainen tilaussaunan käyttö uimahallissa + itse avutajana ilmaiseksi. Mitähän muuta?

Itse olen normaalisti töissä, eikä lapsesta ole mitään ylimääräisiä taloudellisia kuluja.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitysvammasta ei voi parantua, eli tuet eivät lopu.

Vierailija
2/16 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi olla tosissasi!?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä revittele ap täällä ettei tule kateellisia

t. e-lapsen äiti

Vierailija
4/16 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 16:03"]

[/quote]

Tarkotin, että koska raha jako loppuu. Ja tuet kyllä loppuu kun lapsi aikuistuu ja muuttaa kotoa.

ap.

Vierailija
5/16 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 16:01"]

Itselläni on kehitysvamainen lapsi ja saan hänestä vammaistukea (n300e/kk), omaishoidon tukea (n.300e/kk), Inva-pysäköintikortti = ei parkkimaksuja, ei ajoneuvoveroa. Ilmainen iltapäivähoito. Henkilökohtainen avustaja 20h/kk, arvo 200e + sivukulut. Lisäksi halpoja tuettuja lomia ja harrastustoimintaa. Ilmainen tilaussaunan käyttö uimahallissa + itse avutajana ilmaiseksi. Mitähän muuta?

Itse olen normaalisti töissä, eikä lapsesta ole mitään ylimääräisiä taloudellisia kuluja.

[/quote]

No kyllä se sulla hymy hyytyy sitten, kun kehitysvammaisesi on koululainen tai 16-vuotias eläkeläinen... Ihan oikeasti. Kovin pienen kehitysvammaisen kanssa saattaa tuntuakin siltä, että tulee tukia ja rahaa ovista ja ikkunoista, mutta lupaan sulle, että se on vain hetken verran. 

Itselläni on teini-ikäinen kehitysvammainen, joka iän mukana on saanut erinäisiä liitännäissairauksia jne. Työssäkäynti itselläni on tosi vaikeaa (mahdollista kyllä), mutta ei se pelkkä vammaistuki enää niin lohduta. Ja koska lapsesta ei ole itsenäiseksi selviytyjäksi, niin jonkun on aina oltava kotona. Tällä hetkellä luovuin omaishoidontuesta, jotta kunta voisi palveluilla muuten meille mahdollistaa "normaalin elämän" - eli sen, että meillä on muutakin kuin yhden teinin vahtimista & hoitoa. 

Vierailija
6/16 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai ne lopukaan, siirtyvät vain hänelle itselleen. Tosin, Kela voi heittäytyä hankalaksi lievempien sairauksien kohdalla, itseltäni epäsivät vammaistuen, vaikka sitä olin muutaman vuoden aiemmin saanut.

Vierailija
7/16 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oletko sitten tosi tyytyväinen siihen, että lapsesi on kehitysvammainen? Minä suoraan sanottuna otan mieluummin terveen lapsen, jonka elätän palkkatuloillani, kuin kehitysvammaisen lapsen, joka elää yhteiskunnan tuella. Eikä siinä asiassa siis ole kyse rahasta ja tuista.

Vierailija
8/16 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 16:22"]

[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 16:03"]

[/quote]

Tarkotin, että koska raha jako loppuu. Ja tuet kyllä loppuu kun lapsi aikuistuu ja muuttaa kotoa.

ap.

[/quote]

Niin muuttaa, jos muuttaa. Muuttaa, jos löydät hänelle tukiasunnon tai sopivan palveluasumismuodon. Niitä ei ole ihan joka sormelle... Sitten kun lapsesi on noin 16v, hän ehkä pääsee jonkinlaiseen jatko-opintopaikkaan tai muuhun puuhatoimintaan. Jos pääsee. Tuskin pääsee koskaan töihin. Ehkä saat johonkin päivätoimintaan, jos järjestetään. Toivon mukaan saat, koska sitten sinä voit jatkaa työssäkäyntiä...

Vierailija
9/16 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sydänvikainen lapsi, joka saa vammaistukea huimat n. 100e kuussa.

Jo pelkät ruuat, lääkkeet, jatkuvat sairaalassa käynnit ym. vievät tuon summan.

Älä nyt vain yllytä niitäkin tukia poistamaan!

Vierailija
10/16 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni on 12v ja hänellä on lisäksi krooninen sairaus, joka ei kyllä liity keitysvammaisuuteen mitenkään, mutta josta pelkästäänkin saisimme saman vammaistuen. Miten se hymy hyytyy kun lapsesta tulee 16v eläkeläinen? Eikö samat tuet jatku, nimi vaan muuttuu. Tai sitten lapsi menee erityisammattikouluun, tms ja on opiskelija.

Meille tämä on siis ihan ylimääräistä rahaa, ihmettelenkin että tuet on kaikille samat, niille jotka hoitaa kotona ja nille jotka tienaa vaikka 10000e/kk.

ap.

Vierailija
11/16 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 16:26"]

No oletko sitten tosi tyytyväinen siihen, että lapsesi on kehitysvammainen? Minä suoraan sanottuna otan mieluummin terveen lapsen, jonka elätän palkkatuloillani, kuin kehitysvammaisen lapsen, joka elää yhteiskunnan tuella. Eikä siinä asiassa siis ole kyse rahasta ja tuista.

[/quote]

TIetenkin toivoisin, että lapseni olisi terve. Mikään raha ei kuitenkaan häntä terveeksi tee eikä muuksi muuttaisia vaikka emme saisi euroakaan. Nyt kun talous synkkenee, niin enpä yhtään ihmettelisi vaikka näihinkin tukii joku hampaansa iskee.

ap.

Vierailija
12/16 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielenkiinnosta, elättääkö vanhemmat 16v eläkeläisen, vaikka nuori itse saa eläkettä. Mitä hänen niistä rahoista oletetaan maksavan?

Vierailija
13/16 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 16:45"]

Ihan mielenkiinnosta, elättääkö vanhemmat 16v eläkeläisen, vaikka nuori itse saa eläkettä. Mitä hänen niistä rahoista oletetaan maksavan?

[/quote]

No esimerkiksi jos tämä nuori menee jonnekin suojatöihin, hän saattaa joutua maksamaan siitä ruoasta - jonka osuus on suurempi kuin itse työstä saatu päiväraha. Sitten on mahdolliset lääkkeet ja terveydenhoitokulut, vaatteet ja kaikki tämmöiset "normaaliin elämään" kuuluvat kustannukset.

Vierailija
14/16 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 16:31"]

Lapseni on 12v ja hänellä on lisäksi krooninen sairaus, joka ei kyllä liity keitysvammaisuuteen mitenkään, mutta josta pelkästäänkin saisimme saman vammaistuen. Miten se hymy hyytyy kun lapsesta tulee 16v eläkeläinen? Eikö samat tuet jatku, nimi vaan muuttuu. Tai sitten lapsi menee erityisammattikouluun, tms ja on opiskelija.

Meille tämä on siis ihan ylimääräistä rahaa, ihmettelenkin että tuet on kaikille samat, niille jotka hoitaa kotona ja nille jotka tienaa vaikka 10000e/kk.

ap.

[/quote]

Ei se ole niin sanottua, että tuki jatkuu samannimisenä, eikä sekään ole sanottua, että saat sen lapsen noin vain "jonnekin erityisammattikouluun". Yleensä nuo kehareiden koulutukset ovat vähän sellaista ja tällaista, sitä itsenäistymistäkin voit joutua odottelemaan, että joku taho vaikka jonkun rakennuksen rakentaa. 

Voihan tietysti olla, että lapsesi saa sitten eläkkeen lisäksi jotain eläkkeensaajan hoitotukea, mutta automaatti sekään ei ole. 

Minulla on lastasi hieman vanhempi vaikeavammainen, jolla on vuodessa pakollisia menoja useita satoja euroja (siis hänen sairauteensa/vammaisuuten liittyen) ja ei niistä tunnu mitenkään erityisen plussalle jäävän. Erityisesti senkään takia, että en voi olla missään muussa kuin sellaisessa työssä, josta olen kotona klo 16.30 mennessä.

Vierailija
15/16 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kuluja teille tulee lapsen vammaisuudesta? Sairaalamaksut ja lääkkeet ymmärrän, mitä muita kuluja on?

Vierailija
16/16 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinen vammainen ei saa kuin eläkkeen.

Invalidiliiton verkkosivulla (2010) kerrottiin, että järjestön köyhyysohjelma ”Tullaan toimeen? – elämyksiä kansaneläkkeellä” on ollut ensimmäinen suomalainen vammaisten ihmisten köyhyyttä käsittelevä puheenvuoro. Ohjelman tavoitteena oli kiinnittää huomiota koko elämänsä köyhyydessä elävien vammaisten ihmisten taloudelliseen tilanteeseen sekä esittää ehdotuksia toimenpiteistä tilanteen parantamiseksi. Ohjelmassa todettiin, että "henkilöt, jotka eivät koskaan työllisty vaikean vammansa takia ja siksi elävät koko aikuisikänsä pelkällä kansaneläkkeellä, elävät jatkuvassa köyhyydessä. Yksinelävän, täyden kansaneläkkeen saajan koko vuositulo jäi vuonna 2008 noin 6700 euroon. Samana vuonna keskivertosuomalainen käytti pelkästään elämysten hankintaan yli 4000 euroa.

- Meillä asuu kotona yhä parikymppinen kehitysvammainen lapsi, joka käy työtoiminnassa. Hän ansaitsee eläkkeensä lisäksi palkkaa 10-15e/ työpäivä. En kerta kaikkiaan tiedä miten hän selviää ilman vanhempien antamaa raha-avustusta, kun aikanaan muuttaa tuettuna asumaan vuokra-asuntoon. Hänelle ei käytännössä jää mitään rahaa vaatteisiin, harrastuksiin, mihinkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan