Työkkärissä ne tuntuu paheksuvan ja ahdistuvan työttömyydestäni
Siis tyhjästä on paha nyhjästä, sijaisuuksia teen silloin kun niitä on. Mutta tuntuu, että jossain pitäisi olla muualla kuin työttömänä, tietäisi vaan että missä. Rahallisesti ei ole varaa opiskellakaan ja mitäpä muuta sekään olisi kuin ajan tappamista.
Kommentit (4)
Työkkärissä on myös sellaisia ihmisiä töissä, jotka ei sinne missään nimessä sovi. Siis juuri sellaisia, jotka käy paheksumaan ihmistä, joka on yrittänyt työllistyä ja ollut niin ahkerana kuin vain jaksaa. Uhkaillaan työkokeiluun lähettämisellä ja työttömyysrahan katkaisulla, vaikka olisi tilanteessa, jossa työkokeilussa ei olisi mitään järkeä.
Sitten on tosi hyviä tyyppejä, jotka osaavat neuvoa ja tukea.
Sulle voin vaan toivoa voimia!
Olen itsekin hakenut työvoimaneuvojaksi työttömänä ollessani, kun oman alan töitä ei ollut tarjolla. Kyllä otti aina päähän asioida TE-toimistossa, kun virkailija tiskin takana osasi tuskin suomea tai oli muuten vaan ihmissuhdetaidoton. En tiedä millä kriteereillä sinne pääsee töihin. Silloin, kun itse hain (opettajakoulutuksella) siihen paikkaan otetiin kauppatieteiden maisteri.
Itse ajattelin, että on aina parempi opiskella, kuin olla sekin aika työttömänä. Toki lapset tarvii sitten enemmän hoitoa = lisää menoja, mutta sitten saa yleensä parempaa tukeakin.
Mulle osunut ihan asiallisia virkailijoita. Viimeksi lähinnä päivitteli, että MIKSI IHMEESSÄ mulle ei ole tullut kutsuja haastatteluihin. Niinpä. Mutta lämmitti sydäntä, kun hän piti ilmeisesti minua niin mukavana ja potentiaalisena työntekijänä.
Oletkos kuullut mahdollisuudesta opiskella ns. työttömän omaehtoisia opintoja. Saat työttömyyskorvausta (ansiosidonnaista tai peruspvrahaa tai työmarkk.tukea) + verottoman 9 eur/ pvä ja saat opiskella ilman että on haettava samaan aikaan töitä. Ensimmäiset 200 pv saa vielä työttömyyskorvauksenkin korotettuna, ja tosiaan aina tulee tuo noin 190 eur kuussa verottomana lisäksi. Suosittelen kysymään asiaa TE-tstosta!
Kts. linkki alla:
http://www.mol.fi/mol/fi/03_koulutus_ura/05_omaehtoinen_opiskelu/