Olipahan käynti päivystyksessä!!!!!!!!!!!
Meillä on järjestetty niin että viikonloppuisin päivystys on läheisessä sairaalassa. Ensinnäkin en meinannut saada aikaa sinne millään. Hoitaja vähätteli oireitani puhelimessa ja vasta kun sanoin " pahasti" takaisin niin sain ajan!
Olen ehkä viikolla 6 taikka 7 raskaana (viikoista en satavarma). Mulla on ollut viimeset 3 päivää aika kipee vatsa vaihtelevasti kummaltakin puolelta. Viime yönä heräsin kun oikealle puolelle sattui kamalasti. Onneksi kipu kuitenkin hellitti. Tänään kivut ovat kuitenkin olleet selvästi kovempia kuin aikasempina päivinä ja parina päivänä on tullut ruskeaa tuhrua pieniä määriä. Yhden kerran mulla on ollut kohdun ulkoinen mutta se meni onneksi ihan alussa kesken. Joten pelotti tietenkin että samasta asiasta voisi olla kyse!
No, otettiin sormenpäästä näyte ja pissa tutkittiin pikatestillä. Ja ne olivat kuulemma puhtaat. Lääkäri oli ulkomaalainen joka puhui huonosti suomea. Paineli vatsaani mutta ei tehnyt muuta. Yhdestä kohtaa painaminen sattui pirusti (navan lähistöltä) mutta lääkäri ei sitä kommentoinut sen enempää. Lopulta sanoi että ei voi olla mitään " vakavaa" kun tulehdusarvot ok. Että ei heillä ole lääkäriä joka voisi mitään ultria tehdä! Että jos kivut palaavat aivan kamalina niin sitten takaisin. Ja sitten mennään toiseen sairaalaan kun heillä ei tosiaankaan ole erikoislääkäreitä jotka päivystäisivät!
Että semmosta. Oliko käyntini sitten ihan turha? En tiedä? Toivon mukaan kivut eivät palaa takaisin kovina ja saan yöni nukuttua :(
Kommentit (12)
Ei meillä ole sellaisia paikkoja lähimaillakaan :(
lääkäri vähän paineli mahaa ja se siitä. no, silloin oli kyllä joulu-aikaa, joten ymmärrettävästi ei hirveesti porukkaa töissä. sain sitten lähteä kotiin odottamaan soittoa että josko saisin ajan polille ultraan. onneks se kyllä onnistui aika nopeesti, mutta ei hirveen hauska joulu ollut. kaikki oli kuitenkin hyvin, tyttökin jo kohta 2v.
Tietäskö kukaan että voiko siitä pikatestistä tosiaan nähdä että onko kohdunulkoisesta kyse? Siis nouseeko tulehdusarvot veressä jos näin on?
Päivystävä lääkäri teki kyllä alapään tutkimuksen sitä ennen.
t: kohdunulkoinen helmikuussa
Asioiden kulku vain kuulosti samalta. ulkomaalainen lääkäri, päivystys sairaalassa viikonloppuisin..
Voihan se olla ja toivon mukaan tässä ei olekkaan kyse mistään vakavammasta mutta ei tämmöisessä epätietoisuudessakaan ole kiva olla... Ja kivut oli kyllä ihan todellisia. Nyt vain pientä vihlomista ja jomotusta.
ap
Mitä siellä päivystyksessä olisi mielestäsi pitänyt tehdä jos ei ultrausmahdollisuutta ole?
Lähinnä sitä tässä kauhistelen että miten potilaisiin suhtaudutaan. Ihan kuin turhasta aina valitettaisiin?! Ja minusta on kyllä tosi törkeetä jos säästämisessä on menty näin pitkälle että sairaalasta ei löydy yhtään henkilöä joka osaisi käyttää ultralaitetta! Tämä se on sitä keskittämistä kun kaikki " oikeat" lääkärit on vain tietyissä paikoissa.
Yö meni melko hyvin. Heräsin vain kerran kun vatsaan sattui. Aamulla kipu oli lähes poissa. Onneksi pääsen huomenna yksityiselle tarkistamaan että raskaus ei ainakaan ole väärässä paikassa....
ap
jos tulee tuhrua, ei syytä huoleen, alkuraskauden verenvuodot on yleisiä. Lääkäriin kannattaa mennä, jos on erittäin kovia kipuja, supistuksia ja verenvuoto runsaampaa kuin kuukautisvuoto., silloin asia on päivystysasia.
Jos on toistuvaa vähäistä verenvuotoa, voit esim. soittaa neuvolaan, että saat lähetteen ultraan, jossa tarkistetaan raskauden tila. nämä eivät ole päivystyksellisiä asioita.
Itselläni on myös huonoja kokemuksia terveyskeskuksessa käynnistä. Ei meinaa saada aikoja ja sitten kohtelu on ala-arvoista. Hoidon taso on mitä on. Kateeksi käy niitä maita, joissa saa itse valita lääkärinsä ja jotka kohtelevat sitten niin kuin pitääkin, arvokkuudella ja välittäen. Ei tarvitse odotella ja miettiä, että saako ajan ja saako apua vai ei. Tämä meidän systeemi ei kerta kaikkiaan toimi!
Juuri viimeksi kun mulla kohdunulkoinen todettiin niin mulle sanottiin että HETI lääkäriin jos seuraavassa raskaudessa tulee tuhrua ja kipuja jotka jatkuu... Ja yhdessä onnistuneessa raskaudessa jonka olen saanut kokea elämäni aikana ei ollut tuhruja eikä mitään tämmöisiä kipuja heti alussa. Että mielestäni toimin ihan oikein kun kävin päivystyksessä!
ap
Noi sairaalaan päivystykset on ihan yhtä tyhjän kanssa.