Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En muutu paremmaksi lääkäriksi kun vaihdan taloa

Vierailija
29.08.2013 |

Olen töissä terveyskeskuslääkärinä ja teen satunnaisesti keikkoja yksityisellä. Kahden viime viikon aikana olen saanut TK:ssa kaksi sähköpostilla lähetettyä valitusta siitä, kuinka surkea lääkäri olen.

Samaan aikaan minut on siunattu kahdella vuolaalla kiitoksella yksityisellä puolella. Näissä kiitoksissa on ylistetty ammattitaitoani ja asennettani.

Voisitteko te hyvät ihmiset ymmärtää, että minun ammattitaitoni tai asenteeni ei muutu mitenkään, kun vaihdan taloa. Yritän aina suhtautua ihmisiin kunnioittavasti ja vakavasti ja tehdä parhaani osaamiseni mukaan.

Minua loukkaa se, kuinka julkisella puolella toimivia lääkärietä silloin tällöin väheksytään, vaikka heidän ammattitaitonsa on aivan varmasti yhtä korkea kuin keskimäärin yksityiselläkin. Ja totuuden nimissä se on korkeampikin, koska yksityiset nuhakuumerahastajat törmäävät paljon pienempään kirjoon tapauksia kuin terveyskeskuslääkärit.

Julkisella puolella on rerurssiongelma, mutta osaamisongelmaa siellä ei ole. Se on pikemminkin yksityisellä puolella.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin totta. Yksityissektorilla osa on toki alansa huippuja - he tekevät yleensä työtä myös julkisella sektorilla. Sitten löytyy myös niitä, jotka eivät julkisella puolella työssä pärjää ja esim. kaikenlaisia vuosikymmenien takaisia dosentteja ja muita paperitiikereitä, joiden tietämys nykyisistä hoitokäytännöistä, lääkityksistä ja myös kliininen kokemus voi olla aivan olematon. 

Eli hyvä lääkäri on hyvä lääkäri, oli julkisella tai privaatissa. Pelkkä privaattityö ei tee kenestäkään hyvää lääkäriä. 

t. toinen lääkäri

Vierailija
2/7 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siirryt vakuutusyhtiön palkkalistoille, ammattitaitosi lisääntyy hetkessä. Sinusta tulee suorastaan kaukoparantaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei muuten mielenkiinnosta:

Riittääkö erikoistumattomalla LL:lla töitä myös yksityisellä sektorilla? Eikö kaikki halua samantien viedä itsensä/lapsensa erikoislääkärille kun se kerran yksityisellä on mahdollista ilman lähetettä?

t. lääketieteen kandi joka miettii josko jättäisi erikoistumatta ja jäisi terveyskeskukseen..

Vierailija
4/7 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siellä yksityisellä puolella sinun on pakko palvella, koska muuten ei tule asiakkaita. Eli käytöksesi on siellä sen vuoksi pakosta parempaa.

Siihen en ota kantaa otatko surkea lääkäri vai et, vaan totean vain ihan idioottifaktan, jonka luulisi olevan sinullekin ilmiselvä.

Vierailija
5/7 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä asiakas on jo huolesta mykkyrässä odotettuaan aikaa sinne terveyskeskukseen (meiullä n viisi viikkoa) ja jos vastus on että katselaan tilannetta ja tulkaa uudestaan jos vaiva uusiutuu ( ja odotan taas sen viisi viikkoa), niin potilas voi koke aturhautuneisuuden tunteita.. Mutta kun menee yksityiselle ja saa saman palautteen, niin ehkei ota niin raskaasti, koska pääsee yleensä päivässä uudestaan tapaamaan lääkäriä.

Vierailija
6/7 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kandille terveisiä, että vaikka työskentelisit tk:ssa kannattaa silti erikoistua (yleislääketiede). Ilman muuta erikoistuminen kannattaa, ammattitaito lisääntyy ja saat työkokemusta erilaisista työpaikoista. Yksityisellä puolella voi olla kilpailua potilaista, koska moni yleislääkärin hommia siellä paiskiva on el.

Mua vähän kummastuttaa nämä kollegojen (onneksi harvinaiset) avautumiset jollain Vauva-palstalla. Vaikka tympiihän se toki, jos työtäsi tk:ssa ei arvosteta. Asenteet nyt vaan valitettavasti ovat sitä mitä ovat tk:n suhteen, ja aika suurelta osin uskon sen johtuvan puutteellisista resursseista. Julkinen terveydenhuolto on monissa kaupungeissa surkeassa jamassa ja ihmiset eriarvoisessa asemassa. Ymmärrän sen, että potilaita nyppii. Silti, eihän se ammattitaito tosiaan mihinkään kohene vaikka yksityiselle siirtyykin.

t. yksi lääkäri

Vierailija
7/7 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä muutu, mutta potilaasi muuttuvat. Julkisella ovat vaan suuri menoerä, mutta yksityisellä kassakone ihanasti kilkattaa, kun potilas astuu sisään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme