Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuntoutustuki, opiskelu ja laina

Vierailija
19.08.2020 |

Hei!
En halua edes eritellä mitä mulle kävi, mutta olen kuntoutustuella ja opiskelen. Minun tulisi saada lainaa n. 3500. Minulla ei ole muuta velkaa, kun luottokortilla jotain, mutta en oikein tiedä voinko saada mistään lainaa. En ole oikeutettu opinto-lainaan. Ja jos haen lainaa, niin olenko laskettu eläkeläiseksi vai opiskelijaksi? Toivon pääseväni takaisin elämään kiinni ensi syksynä. Onko kenelläkään mitään neuvoja.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/2 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Up

Opiskella saa kuntoutustuella, ei sitä kukaan kiellä, mutta opintotukea et todennäköisesti saa, koska olet eläkkeellä (kuntoutustuki = määräaikainen työkyvyttömyyseläke). Mulla se meni niin, että tein tutkinnosta yksittäisiä kursseja avoimen kautta, ilmoitin asiasta eläkeyhtiöön ja tuki jatkui. Opintolainan valtiontakausta en saanut ilman opintotukea, eli jos rahaa tarvii opintoihin tai arkeen, se on käytännössä pankkilaina/rahoitus. Kuntoutustuki kelpas pankille tuloksi, mut marginaali oli vähän suolaisempi.

Jos kyse on vaan käytännön hankinnasta (me vaihdettiin auto kun tuli vauva), nii kuukausieriä on helppo pyöritellä vaikka tässä: https://autolaina.online näkee nopeasti paljonko kestää budjetti kuntoutustuen varassa.

Lopullinen varmistus kannattaa hakea omalta eläkeyhtiöltä ja Kelasta: ne katsoo sun casen ja sanoo suoraan, vaikuttaako suunnitellut opinnot tukeen vai ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi