Miksi taitojani on usein vähätelty, mutta kuitenkin jäljitelty?
Olen hyvä kuvataiteessa ja yleensäkin visuaaliselta ilmaisukyvyltäni lahjakas. Harva on minua näistä taidoistani kehunut, mutta sitäkin useammin muut tytöt ovat aina yrittäneet kopioida suoraan tekemiäni taideteoksia.
Tätä oli paljon lapsuudessa, mutta saman olen huomannut nyt aikuisiällä, mikä on melko hämmentävää.
Kommentit (11)
InhaKyynikko kirjoitti:
Olet vain niin ylivertainen, tämähän halusit kuulla?
Minä haluaisin kuulla totuuden, oli se millainen vain.
Ap
Siis tottakai olen osittain imarreltu mutta myös hivenen loukkaantunut, että noin on minua kohtaan tehty. Jos itse olen huomannut toisten osaavan jotain, olen suoraan kehunut heitä. Siksi tuntuu väärältä, että minua ei ole kehuttu, vaikka näiden kopsaajien mielestä aihetta olisi ollut.
Ap
Ehkä ideasi on hyvä, toteutus sitten toista luokkaa
Ehkä ne tytöt kokeilee, osaako ne tehdä sun versioo paremman työn.
Ketkä muut tytöt? Vai oletko niin pilvilinnoissa, että oletat kaiken olevan sinun matkimistasi? Jonkun piirtämä lohikäärme on selvästi kopio sinun työstäsi, vaikka ei edes tiedä kuka olet jne. Näitä "kaikki on minun ideoitani" -tyyppejä näkee vaikka kuinka.
Koulussa on ihan tavallista, että opiskelijat tekevät saman näköisiä kuvistöitä. Koskee kaikkia 1. ja 2. asteen oppilaitoksia. Ei niistä yleensä tiedä, keneltä idea on alunperin lähtenyt. Voi olla, että moni on saanut idean sinulta, varsinkin jos aihe on jotain abstraktimpaa, tyyliin "vapaus" , "ilo" tms. Jos sinä alat toteuttaa vapautena lentävää lintua, luokassa on kohta muutama muukin lintukuva.
Miten niin taitojasi vähäteltiin? Jos sinua ei kehuttu, niin se ei tarkoita, että sinua olisi vähätelty.
Kyllä munkin piirustuksia ja käsityömalleja koulussa kopioitiin, kun olin taitava. Toisaalta on sitä itsekin opetellut tekniikoita ja piirtämistä kopioimalla niitä, jotka ovat itseäni taitavampia tai joiden tyyliä on ihaillut. Niinhän sitä opitaan paremmaksi. Vuosisatoja taiteen opetus ja tekeminenkin oli käytännössä mestarien kopiointia. Ota kopioinnit kehuna.
Kai ymmärrät että suurin osa taiteista on toistensa kopioita vain eri tyylillä. Olen itse taiteellisesti lahjakas. Taidealoilla kateellisuus ja kilpailu on todella pinnalla, sen takia ei kannata liikaa hengailla muiden taiteilijoiden ja kuvittajien lähellä. Voivat sanoa että olet hyvä ja taitava voit oikeasti ollakkin mutta usein se on kateellisuutta. Monet taiteilijat kokevat olevansa huonompia kuin luulevat, pyrkivät kokoajan parempaan, vertailevat töitään muiden töihin jatkuvasti. Jos joku kopioi työtäsi sinun pitäisi tuntea ylpeyttä joku ajatteli sen olevan niin hyvä että piti kopioida. Minulla tuota ongelmaa ei ole ollut, en ainakaan ole huomannut ja teen todella yksityiskohtaisia kuvia joita on mahdoton taiteellisesti lahjattoman lähteä kopsaamaan.
Kopiointi ei siis ole kiellettyä, raja menee siinä jos tämä henkilö rupeaa myymään kopioitua työtäsi tai esittelee sen omanaan jos työ on täsmälleen sama.
Meitä on aika monta, jotka eivät koskaan kehu muita (saati itseään), emme ole tottunut sellaiseen, sanat eivät tule luontevasti ulos. Sillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä vähättelyn kanssa.
Olet vain niin ylivertainen, tämähän halusit kuulla?