Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tämä ärsyttää töissä koronalle altistumisessa

Vierailija
19.08.2020 |

Ärsyttää, että töissä koronalle altistumisen mahdollisuutta vähätellään ihan huolella. "Riski saada tartunta on pieni". Todella monet työskentelevät ammateissa, joissa kohdataan paljon ihmisiä. Opettajat, palveluammateissa olevat, lasten ja nuorten kanssa työskentelevät, hoitoalan ammattilaiset jne. "Asiakkaitaan" ei voi valita, eli altistusriskiä ei voi sitäkään kautta vähentää. Mm. seuraavat asiat ärsyttävät tartuntariskin suhteen:

"Ei ne lapset ja nuoret tartuta/ei tauti ole heille vaarallinen". Kyllä tartuttaa. Lapsilla ja nuorilla on muutenkin hygienian kanssa hakemista, ei pestä käsiä kunnolla, tullaan lähelle ja pärskitään. Eikä se sitä lasten ja nuorten kanssa työskentelevää aikuista lämmitä, jos itseltä voi lähteä henki tai terveys, vaikka lapset/nuoret pääsisivät helpommalla. Nyt vedotaan siihen, että lapset ja nuoret tarvitsevat normaaliin tapaan päiväkotia ja koulua, vaikka yhteiskunnan tilanne on kaikkea muuta kuin normaali.

"Ei se riski iso ole, jos työskentelet 25 teinin kanssa koululuokassa." Ai ei ole riski ahtautua pieneen tilaan, jossa turvavälit ovat suoranainen vitsi? Kyse ei ole pelkästään noista teineistä, vaan kaikkien heidän kontakteistaan, joiden kanssa teinit ovat tekemisissä. Kaverit, harrastusporukat, vanhemmat, sisarukset jne. Välillisesti joudut ottamaan riskin myös noin. Omassa työssäni joudun käymään välillä ihmisten kodeissa, eikä ole lainkaan tietoa, missä kunnossa kodin hygieniataso on tai onko vierailu lainkaan turvallista. Siellä kotona voi odottaa tällainen "mulla on vaan flunssaa, eikä koronatestiin meinaa päästä" -tapaus.

"Kyllä pitää töitä jatkaa ihan normaalisti". Esim. omassa työssäni olen nyt kesällä joutunut kohtaamaan näitä "tulin suomeen, en mä mitään karanteenia tarvitse" -tyyppejä. Minulta ei kysytä, haluanko tehdä työtä riskimaasta tulleen ihmisen kanssa. Muutenkaan ei voi ollenkaan tietää, millaisissa olosuhteissa ihmiset liikkuvat tai ovat itseään altistaneet. Tosi kiva, kun itse välttelet kaikkia ylimääräisiä kontakteja eikä kävisi mielessäkään matkustaa nyt ulkomaille. Siinä sitten saat kärsiä toisten ottamista riskeistä.

"Emme voi antaa erivapauksia, vaikka kuuluisit riskiryhmään/läheisesi kuuluisi riskiryhmään." Tämä on työpaikalla sanottu jo keväällä ja yhä pidetään tästä tiukasti kiinni. Riskiryhmäläiset tai heidän läheisensä eivät saa siirtoa pois riskialttiimmista tehtävistä, vaan "pitää olla kaikille tasapuoliset säännöt". Siinäpä on kiva jännittää, osuuko tartunta omalle kohdalle ja lähteekö henki, kun perussairaus voi tehdä taudista kohtalokkaan.

Mikä teillä muilla sapettaa töissä koronalle altistumisessa?

Ap

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

se, kun ei voi jäädä etätöihin

Vierailija
2/7 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään ei oo pakko tehdä töitä. Sina voit irtisanoutua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mua ketuttaa tehdä töitä näiden matkailijoiden kanssa. Kukaan ei pakota nyt menemään ulkomaille. 

Vierailija
4/7 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myötätuntoni on puolellasi! 

Minulla ei töiden kautta tällä hetkellä ole altistumista, mutta ensi kuussa aloitan lähiopetuksen. Nyt teen sen minkä voin, suojaan itseni ja minimoin kontaktit, sillä tavalla suojaan myös teitä, jotka joudutte työn puolesta vaaralle alttiiksi. 

Vierailija
5/7 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

tartuntariskin vähättely, kun joudun olemaan lähellä ihmisiä

Vierailija
6/7 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on töissä samanlaista. Olen tällä hetkellä raskaana ja työnantajaa ei lainkaan kiinnosta mahdollinen tartuntariski syntyvän lapsen näkökulmasta. Olennaista on, että teen työni. Harmittaa. Nykyinen vanhempainrahakäytäntö vielä rokottaa, jos olisin nyt pois töistä.

Vierailija
7/7 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

se, kun ei voi jäädä etätöihin

Tämä minuakin risoo. Etenkin kun osa etätöissä olevista vielä kehtaa helvetti valittaa! On niin rankkaa, että.. Onhan se varmaan tosi rankkaa joo. Jos oma koti on niin kurja paikka niin kannattaa muuttaa, erota tai ostaa teltta.

Toinen mikä risoo on nuoret. Ymmärrän koko tilanteen kieltämisen olevan oiva defenssi, mutta kun työssään aamuöisin näkee suuria laumoja nuorisoa niin iskee toivottomuus. Miten tätä vastaan voi taistella kun se leviää noiden paviaanien toimesta kuitenkin. Pakko päästä pusutteleen Tinderihoitoo tai baariin kun elämä on nyt! Ei prkl, laittakaa vaan maskia maskin päälle aikuiset ja riskiryhmäläiset. Ei se mitään auta kun osa ei usko koko virukseen.

Kolmas on matkailijat, mutta en tahdo pilata päivääni enempää niitä v*ttupäitä ajatellen. Todella kus*päistä lähteä nyt johonkin reissuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yksi