Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

4-vuotias poika käyttää yövaippaa, ei ole

Vierailija
28.08.2013 |

mitään fysiologista syytä, ainoastaan minä äitinä arvostan kokonaisia öitä sekä itselle että lapselle. Ilman vaippaa lapsi joko pissaa sänkyyn tai herää aamuyöstä vessaan ja virkistyy siinä niin paljon, ettei enää suostu millään nukkumaan uudestaan.

Olenko huono äiti ja aiheutan lapselle tästä jotain pysyvää ongelmaa?

Poika on muuten hyvin kehittynyt ja 4-vuotisneuvolan mukaan joka suhteessa ikäisiään edellä.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta. Näin olen itsekin ajatellut, mutta nyt olen alkanut miettiä, että tottuukohan lapsi ns. housuun pissaamiseen ja opettelu myöhemmin vaikeaa.

Vierailija
2/7 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppii kun on aika. meillä pojalla oli 2 vuotiaana aika että uskallettiin kokeilla ilman yövaippaa mutta ei siitä sitten mitään tullutkaan. Reilu 4 vuotiaana kokeiltiin lääkitystä, herätyksiä ja kaikkea, ei mitään vaikutusta. Sitten reilu 5 vuotiaana kokeiltiin taas herätyksiä, saatiin pari kuivaa yötä ja kokeiltiin pelkällä alkkareilla, pari viikkoa sattui vahinkoja joka toinen yö mutta sitten alkoi sujumaan. Nyt on ollut täysin yökiva useita kuukausia.

Opittiin siis varsin kantapään kautta että mikään muu ei auta kuin aika. Olihan se turhauttavaa mutta minkä sille voi. Jälkeepäinn harmittaa kun murehti koko asiaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siihen on fysiologinen selitys. Normaalisti ihmisen elimistö tuottaa öisin hormonia, joka vähentää virtsaneritystä. Joillakin lapsilla tuota hormonia alkaa erittyä vasta myöhemmällä iällä. 

Vierailija
4/7 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ajatellut kertaakaan, voisiko yöllä pissaaminen olla tapa? Jos kerran lapsi kuitenkin joskus herää vessaan, niin ainakin jollain tasolla hän voisi olla valmis yökuivaksi.

Meillä oli aikainen yökuivaksi oppija, mutta meillä meni lähinnä niin päin, että minulla (äidillä) meni aikaa hoksata asia. Luulin ihan tosissani, että lapsi pissaa yöllä kun aamulla oli aina täysi vaippa. Joskus satuin kuitenkin heräämään ennen lasta ja sain hänet heti herättyään potalle - ja vaippa oli kuiva. Oli vaan niin tottunut pissaamaan sinne vaippaan kun se kerran oli saatavilla.

Tietysti se on totta, että yökuivaksi ei opita vaan kypsytään. Mutta kun sitä kypsyyttä ei aina tiedä kuin testaamalla (ks. yllä).

Vierailija
5/7 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama tilanne. En ota stressiä. 

Vierailija
6/7 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannatakkaan stressata. Kannattaa vaan tosiaan seurata "merkkejä", pakottaa ei voi. Olen sama kirjoittaja kuin tuossa yllä kerroin että poika oppi vasta reilu 5 vuotiaana yökuivaksi. Tyttö sitä vastoin oli yökuiva jo melkein vauvana, tajusin vaipan ottaa kokonaan pois vasta 1,5 vuotiaana.

Se vain harmittaa kun mene noin myöhäksi oppiminen kun se alkaa haittaamaan lasta itseään. Meillä poika kärsi siitä kun pikkusisko ei käyttänyt vaippaa ja tuntui vaikealta mennä yökylään kun kaverit oli jo päässeet vaiposta. Onnkesi se tuli vasta ihan loppuaikoina.

Vierailija
7/7 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni on 4,5-vuotias. Ja vasta nyt hän oli kypsä yövaipattomuuteen. Siihen ei voi pakottaa. Kyse on kypsymisestä. Eli älä huoli. Lapsesi oppii kyllä, sitten kun sen aika on.