Ylipainoinen lapsi
Miten rajoitan ylipainoisen lapsen liikasyöntiä? Miten selitän että nyt et saakaan lisää ruokaa? Lapsi on 9 v mutta en ole koskaan osoittanut hänen olevan ylipainoinen, joten mietin että tajuaakohan hän että syömällä lihoo. Miten siis rajoitan? Mitä sanon kun hän kysyy että miksi ei saa lisää?
Kommentit (17)
Täällä saman ikäinen ja sama tilanne! Ekallaoli vielä hoikka, sitten alkoi pyöristyä. Syö valtavat määrät ruokaa, lisänä on aina kasviksia. Päällä kyllä hieman salaattikastiketta. Mutta en ymmärrä miten voi syödä noin paljon. Ihan peruskotiruokaa. Perjantaisin on karkkipäivä. Jälkiruuista olen jo luopunut. Ei harrasta liikuntaa, mutta pyörilee, juoksee, hyppii trampalla kavereiden kanssa. Toinen lapsemme on taas todella hoikka.
Tästä näkee, että annoskokoja ei tarvitse pienentää, ainoastaan kalorimääriä:
www.wisegeek.com/what-does-200-calories-look-like.htm
Hyvin yksinkertaista!
Laitat sille reippaasti kasviksia ja vaan vähän itse ruokaa. Santsata saa vasta kun kaikki on syöty. Ja jos santsaa niin santsataan aina myös kasviksia. Juomana yksi lasi maitoa, seuraava vettä. Ei leipää pääaterioilla. vaan ilta/välipalana. täysjyväruisleipää, esim jälkiuunileipää, se on sen verran hidasta syödä että vatsa ehtii täyttyä. Älä osta vaaleaa leipää, muroja tms. Puuroa ja marjoja tai sitä leipää ja hedelmiä.
ennen ruokaa voit teajoilla vaikka kasvistikkuja niin voi niitä napostella jolloin vatsa täyttyy eikä ole niin karmea nälkä enää itse ruoan alkaessa
Kyllähän lapselle pitäisi voida sanoa, että nyt riittää, jos määrät ovat suuria. Eihän se lapsi tiedä, että sen pitää rajoittaa syömistään, jos ei sille sano (eikä hän jostain syystä tunne "rajojaan")
Olen kokeillut jotain kevyempiä kasvispitoisia ruokia tarjoilla ja vähän ajan kuluttua pojalla on nälkä ja pyytää leipää. Mitenkäs selitän että ei tipu? Meillä kun on totuttu aina selittämään asiat ja keskustelemaan.
Ton ikäselle voi ihan hyvin selittää että lihoo jos syö likaa ja kertoa mitä terveyshaittoja lihavuus aiheuttaa. Ei pidä lapsia liikaa suojella elämän realiteeteiltä. Voi ihan suoraan sanoa, että lapsen pitää syödä vähemmän/terveellisemmin koska lääkäri on huolissaan hänen terveydestään, koska paino on noussut vähän liian paljon/nopeasti. Kannattaa tietysti manita, että lapsesi on ihan täysin terve, mutta että nyt pitää alkaa miettiä ruokavaliota, jotta hän olisi terve myös aikuisena . Ei tarvitse sanoa että "oot läski", vaan asian voi selittää totuudenmukaisesti, mutta hienovaraisesti.
Miksi sille lapselle pitäisi sanoa, että se syö määrällisesti liikaa?
http://www.huffingtonpost.com/2013/06/25/200-calories_n_3495962.html
Sama idea 200 kalorista videona. Tässä on selitetty kalori.
Paras puhua asioista niiden oikeilla nimillä. Terveellisyys on tärkeää, ulkonäöstä ei kannata liikaa jutella.
Ruoka voi olla vääränlaista, jos se ei pidä nälkää. Liikaa nopeita hiilareita. Lisää proteiinia, kiinnitä huomiota siihen ettei lapsi hotki. Hitaasti syöminen pitää opetella viimeistään nyt.
Ruokajuomaksi vesi, ehdottomasti. Maitoa voit antaa aamu-, väli- ja iltapalalla jos pidät sitä tärkeänä.
Sä teet liian herkullista ruokaa. Mä teen niin pahaa ruokaa, että ei pääse kukaan lihomaan :(
Terveydenhoitaja käski meidän lähestyä asiaa terveellisyyden kautta. Lapsi kyllä itsekin tajuaa olevansa pullea, mutta silti sanomme, että hän on täydellinen sellaisena kuin on, mutta kannattaa muistaa, että terveellisyys on tärkeää ja paljon liikkuva voi syödä herkkuja. Jotenkin tähän tyyliin.
Napostelun välttämiseen ja säännölliseen ruokarytmiin perusteeksi voi käyttää hampaita. Itse en tuon ikäiselle vielä aikaisi ruokamäörien ja lihavuuden yhteyttä opastamaan. Lapsen ei tarvitse kokea olevansa lihava, pityuskasvu kun kirja usein tilanteen nopeasti.
ja ala tehdä erilaista ruokaa. Niitä lempiruokia uppoaa varmasti enemmän kuin linssikeittoa tms.
Meidän tytöllä oli sama tilanne suunnilleen saman ikäisenä. Lapsi ei näyttänyt vielä yhtään lihavalta, mieluummin hiukan jykevältä. Paino alkoi olla +20 käyrällä. Herkkuja syötiin todella vähän, todella laiha pikkusisko söi samanlaisia ruoka-annoksia, tarjolla ei ollut normaalisti mitään huonoja hiilareita tms. Lisäsin vain tarjolla olevien kasvisten määrää. Sanoin, että jos on nälkä, ota välipalaksi hedelmiä jne. Silloin tilanne tuntui aivan toivottomalta, kun tuntui, ettei edes saanut mitään mättöä ja silti paino oli silti hiukan korkea. Tytöllä ei tosin tuon vuoden aikana tullut käytännössä pituutta yhtään, mutta painoa normaalisti. Pikkuhiljaa pituuskasvu korjasi tilanteen ja nyt teini-ikäisenä on alle 0-käyrällä, ei laiha, mutta hoikahko pitkä tyttö. Mitään numeroa en koskaan tehnyt tytön painosta, en edes vihjaillut.
En olis turhan huolissaan ton ikäisen pyöristymisestä. Mun serkku oli tosi lihava ennen murrosikää ja senkin äiti aina vauhkona, kun poitsu kävi useamman kiellon jälkeenkin keksejä ottamassa pöydältä. Pituutta tulikin sitten seuraavan 10 vuoden aikana niin, että ei nykyään edes meinaa tunnistaa. Hymystä ja naurusta tunnistaa sen miehen, oli ikää sitten miten paljon. Muista mitä enemmän kiellät, niin sitä enemmän tekee mieli. Niin toimii monen pää. Komppaan sitä, että tee kasvis-proteiini -pitoisempaa ruokaa hyvillä rasvoilla (vaikka ei sitä voita ja kermaa pelätä tarvitse). Älä anna viikkorahaa, joilla voi karkkia ostaa, vaan osta itse ne herkut, joita lapsi syö. Ole myös itse esimerkkinä ja muista, että kaikki me ollaan yksilöitä, eikä lihavuus ole syntiä. Ohjatun urheiluharrastuksen aloittaminenkin voisi olla hyvä. Kysyppä mikä laji kiinnostaisi (kiipeilykin voisi olla tuonikäiselle mielenkiintoista) ja ota selvää paikkakuntasi liikuntamahdollisuuksista. Toisaalta, mikä estää sua menemästä vaikka koriskentälle palloa pomputtaa tai varaamaan liikuntahallista sulkapallokenttää (sekin on tosi hauskaa ja hiki lentää!). Älä ole tiukkis, ei tää elämä niin vakavaa oo.
Katso yle2:n XL-sukupolvi ohjelma (kahdeksan osainen) ei näy areenassa mutta huomenna päivällä tulee uusinta 1. osa. Siinä lääkärit ratkovat lihavien tanskalaisten lasten ja teinien lihavuusongelmia.
Proteiinit ja rasvat pitävät nälkää paremmin, eikä niitä pysty kerralla syömään kovin paljon. Hiilihydraattien nauttimisen jälkeen tulee usein nopeasti nälkä.
Teet ruoasta vähäkalorisempaa (lisäät muita vihanneksia kuin perunaa tai porkkanaa, vähennät muitakin tärkkelyksiä ja lisäät pikkuriikkisen proteiinia ja rasvoja pitämään nälkää paremmin), jolloin lapsi voi syödä sitä yhtä paljon kuin ennenkin.
Jätät sokeriset välipalat ostamatta, jolloin niitä ei pysty haluamaan.