Välit poikki miehen veljeen vai avioero?
Mieheni veli on nyt pariin otteeseen käyttäytynyt humalassa todella väkivaltaisesti (hakannut mieheni ja käynyt käsiksi myös minuun ja koiriimme), sen lisäksi hän on valehdellut minulle asioita miehestäni, joiden takia olimme jo valmiita eroamaan (miehellä itsellä ei muistikuvaa siitä illasta, jolloin nämä jutut ovat muka tapahtuneet). Miehen veli on myös hirveä rasisti, eikä meidän maailmankuvat kohtaa oikein missään.
Olen nyt siinä pisteessä, että en haluaisi nähdä mieheni veljeä enää ikinä. Mutta mieheni sen sijaan haluaisi jatkaa ystävyyttä hänen kanssaan normaalisti, kaikki väkivaltaisuudet ja valehtelut ja meidän suhteeseen puuttumiset hän antoi veljelleen heti anteeksi. Mieheni ei tykkää olla vihainen kenellekään eikä halua pahoittaa toisen ihmisen mieltä! O.o En haluaisi erota miehestäni, sillä hän on muuten lähestulkoon täydellinen kumppani ja aivan erilainen kuin veljensä, mutta velipojan käytös alkaa varjostaa vähän liikaa avioliittoamme. Jos mieheni esim. peruu jonkin suunnitellun tapaamisen, veli soittelee useammalle sukulaiselle ja puhuu, kuinka minä en ole miestäni tapaamiseen päästänyt. Samankaltaisia tapauksia on paljon!
Mitä tässä sitten pitäisi tehdä? En voi kuvitellakaan olevani enää miehen veljen kanssa missään tekemisissä, mutta en voi myöskään vaatia miestäni katkaisemaan välejä häneen. Ja joka kerta kun mies tapaa veljensä, verenpaineeni nousee jo pelkästä ajatuksesta ja tunnen oloni niin petetyksi. En käsitä, miten mies voi antaa veljelleen sellaisen käytöksen anteeksi ja sen, mitä veli koko ajan tekee yrittäessään mustamaalata minua. En jaksa enää tätä tilannetta, ja olenkin alkanut miettiä avioeroa (taas). Tuntuu vain niin kamalalta, että meidän pitää erota jonkun kolmannen osapuolen takia. Mutta en tiedä, pystynkö suhtautumaan mieheenikään enää samanlaisella kunnioituksella, nyt kun tiedän, miten huono hän on pitämään omia ja minua puolia. :(
Kommentit (24)
Meillä miehen sisko saa mussa aikaan myös voimakkaita tunteita - ollaan jonkinlaisissa väleissä, mutta tunnistan tuon, että vaikka vain mies menisi siskoaan tapaamaan, niin oma olo on todella negatiivinen. Jo pelkkä puhelu laukaisi yhden kurjan jutun jälkeen tuon negatiivisuuden... Meillä aika on auttanut ja se, että sisko korjasi tuon kurjimman jutun jälkeen käytöstään - silti luottamuksen palautuminen näyttää kestävän tosi pitkään. Ymmärtääkö veli yhtään miten pahaa tekee käytöksellään sinulle?
En oikein tiedä, ymmärtääkö veli vai ei. On se pari kertaa pyytänyt minulta selvin päin anteeksi, tai no ei silloinkaan minulta vaan on sanonut sen miehelleni... Mutta heti seuraavan kerran kun on humalassa, se soittaa ja ihmettelee, miksi olen sille vihainen ja saattaa lopuksi vähän haistatellakin. Mieheni hokee koko ajan, että kyllä tilanne ajan myötä muuttuu paremmaksi ja että kyllä minä joskus vielä pystyn hänen veljensä seurassa olemaan. Mutta kuinka kauan siihen menee? En tiedä jaksanko tällaista vuosikausia. Ja en tiedä, haluanko edes antaa sellaista käytöstä anteeksi, kun me muutenkin ollaan kaikesta eri mieltä ja riidellään usein.
Kunpa se olisikin niin yksinkertaista, että voisin vain katkaista välit veljeen ja elämä pysyisi muuten samanlaisena. Mutta valitettavasti silloin joutuisin olemaan erossa myös muista miehen sukulaisista, jotka ovat mukavia ihmisiä. Tulen anoppini kanssa todella hyvin toimeen, mutta lähes joka kerta kun olemme käymässä miehen kotona, veli on myös siellä...
ap
Veljen väkivaltaisuus on ehkä se asia, jota eniten kammoan. Eräänäkin iltana sai katsoa, kuinka se pyöritteli miestäni maassa ja uhkasi tappaa kaikki, niin ei oikein ole haluja viettää sen kanssa aikaa. Varsinkin kun se on muutenkin sellainen "tapan kaiken mikä liikkuu" -tyyppi, jolla on paljon aseita ja heikot hermot. Pystyyköhän tuollaisesta väkivaltaisuudesta edes pääsemään eroon vai onko se tietyn ihmisen piirre ikuisesti?
ap
Jotkut tulee rähinäpäälle viinasta, olisko testosteronia liikaa... Voihan se helpottaa vanhemmiten, mutta kuka jaksaa odottaa. Kai se anoppikin tajuaa, jos et halua olla veljen kanssa tekemisissä, pyydät muita sukulaisia teille kylään, niin ei tarvi veljeä katsella.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 14:36"]
Veljen väkivaltaisuus on ehkä se asia, jota eniten kammoan. Eräänäkin iltana sai katsoa, kuinka se pyöritteli miestäni maassa ja uhkasi tappaa kaikki, niin ei oikein ole haluja viettää sen kanssa aikaa. Varsinkin kun se on muutenkin sellainen "tapan kaiken mikä liikkuu" -tyyppi, jolla on paljon aseita ja heikot hermot. Pystyyköhän tuollaisesta väkivaltaisuudesta edes pääsemään eroon vai onko se tietyn ihmisen piirre ikuisesti?
ap
[/quote]
Ja et soittanut poliisia? miksi ette laita häntä vastaamaan teoistaan, ja välit täysin poikki.
Niin helppoa se on. Oli veli tai ei, ei tuollaista tarvitse sietää
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 15:04"]
ap
[/quote]
Ja et soittanut poliisia? miksi ette laita häntä vastaamaan teoistaan, ja välit täysin poikki.
Niin helppoa se on. Oli veli tai ei, ei tuollaista tarvitse sietää
[/quote]
ap kirjoitti jo, että hänen miehensä ei halua katkaista välejä, hän haluaa sietää. Siksi se ei ole helppoa Ap:llekaan.
En saanut viestistä selville oletko jutellut asiasta miehesi kanssa kunnolla ja kertonut hänelle sen ettet halua tavata miehesi veljeä ja kuinka sinusta tuntuu kurjalta se miten veli kohtelee miestäsi?
Olisin soittanutkin poliisit, mutta muut saivat minut estettyä ja se poliisilla uhkailu jossain määrin auttoi, koska sen jälkeen veli rauhoittui ja meni nukkumaan. Enää en kyllä halua edes sellaiseen tilanteeseen joutua, mutta jos niin vielä jostain syystä tapahtuu, soitan ne poliisit aivan varmasti.
Minunkaan mielestä tuollaista käytöstä ei tarvitse sietää keneltäkään. Siksi olenkin niin ällistynyt, miten muut voivat vain katsella sivusta tai jopa olla uhrin asemassa ja silti olla puuttumatta. Miehen suvulla on tähän yhteen veljekseen outo hälläväliä-asenne, kaikki selitellään sillä, että "hän nyt vain on sellainen". Niin, ja vanhemmille ei saa näistä tapauksista hiiskua sanaakaan! Minun pitäisi varmaan vain yksinkertaisesti "pettää" muiden luottamus ja puhua suuni puhtaaksi. En nimittäin ymmärrä, mitä hyvää siitä seuraa, että kaikkea hyssytellään ja ikävistä asioista vaietaan.
ap
Monille veri on vettä sakeampaa, eli vaikka perheenjäsen tekisi mitä, häntä ei jätetä. Miehesi näyttää olevan tuota lajia. sinuna kuitenkin juttelisin vakavasti miehesi kanssa siitä, ettet voi olla yhdessä, jos miehesi veli sabotoi suhdettanne jatkuvasti.
Olen puhunut mieheni kanssa tästä todella paljon. Sanonut tasan tarkkaan, mitä mieltä olen hänen veljestään ja mieheni omasta suhtautumisesta. Ei miehenikään hyväksy veljensä käytöstä ja väkivaltaisuutta, mutta hän ei vain jotenkin jaksa olla kenellekään vihainen. Hänestä on niin paljon helpompaa vain unohtaa kaikki ja teeskennellä, ettei mitään ole koskaan tapahtunutkaan. Minä en siihen pysty. Olen sanonut, etten halua olla veljen kanssa tekemisissä ja mies sen hyväksyy eikä pakota minua mihinkään.
ap
No ongelma on yksinkertaisempikin ratkaista, kuin avioerolla. Miehesi on nyhverö. Sinä olet vahvempi. Ilmoitat miehellesi, ettet enää tästä lähtien tule tilaisuuksiin, joissa hänen veljensä on, jo ihan oman turvallisuutesikin vuoksi. Naistenkaan hakkaajaa ei tarvitse tavata. Voit kertoa mielestäni tämän myös suoraan anopille, että et voi tulla paikalle hänen toisen poikansa huonon käytöksen vuoksi. Sen sijaan miehesi menkööt ja tulkoot, jos tahtoo olla niin hölmö, että sietää veljensä turpiinvedot.
Siinä vaan voi joku päivä käydä niin, että kännipäissään veli tappaa veljen. Nähty on. (mummoni isoveli tappoi serkkunsa ja ryyppykaverinsa yritettyään ensin ampua poikansa. Eikä siinä ollut mitään riitaa, vaan juoppohulluuskohtaus). Mutta et voi estää miestäsi tapaamasta sukuaan. Silloin pitää sinun olla sen suvun kanssa niin vähän tekemisissä kuin mahdollista. Tee tämä selväksi miehellesi. Kerro myös että olet hyvin huolissasi miehesi turvallisuudesta veljensä seurassa,
ja
ota varalle tapaturma- ja henkivakuutus, jos teillä on yhteistä asuntolainaa. Kuulosti miltä kuulosti, mutta turvaa oma tulevaisuutesi tämän tyypin varalta. Jos joudut tilanteisiin, joissa veli on humalassa paikalla, ilmoitat vain tilaavasi taksin ja lähdet kotiin. Siinä se. Ehkä miehesikin tulee vielä järkiinsä, kuten isäni sisaruksineen tuli oman veljensä suhteen.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 15:25"]
No ongelma on yksinkertaisempikin ratkaista, kuin avioerolla. Miehesi on nyhverö. Sinä olet vahvempi. Ilmoitat miehellesi, ettet enää tästä lähtien tule tilaisuuksiin, joissa hänen veljensä on, jo ihan oman turvallisuutesikin vuoksi. Naistenkaan hakkaajaa ei tarvitse tavata. Voit kertoa mielestäni tämän myös suoraan anopille, että et voi tulla paikalle hänen toisen poikansa huonon käytöksen vuoksi. Sen sijaan miehesi menkööt ja tulkoot, jos tahtoo olla niin hölmö, että sietää veljensä turpiinvedot.
Siinä vaan voi joku päivä käydä niin, että kännipäissään veli tappaa veljen. Nähty on. (mummoni isoveli tappoi serkkunsa ja ryyppykaverinsa yritettyään ensin ampua poikansa. Eikä siinä ollut mitään riitaa, vaan juoppohulluuskohtaus). Mutta et voi estää miestäsi tapaamasta sukuaan. Silloin pitää sinun olla sen suvun kanssa niin vähän tekemisissä kuin mahdollista. Tee tämä selväksi miehellesi. Kerro myös että olet hyvin huolissasi miehesi turvallisuudesta veljensä seurassa,
ja
ota varalle tapaturma- ja henkivakuutus, jos teillä on yhteistä asuntolainaa. Kuulosti miltä kuulosti, mutta turvaa oma tulevaisuutesi tämän tyypin varalta. Jos joudut tilanteisiin, joissa veli on humalassa paikalla, ilmoitat vain tilaavasi taksin ja lähdet kotiin. Siinä se. Ehkä miehesikin tulee vielä järkiinsä, kuten isäni sisaruksineen tuli oman veljensä suhteen.
[/quote]
Minä todellakin pelkään, että jotain tuollaista tapahtuu, nimittäin kotipaikkakunnallani (ja jopa omassa suvussani) on valitettavan paljon sellaisia tapauksia. Olen sanonut miehelleni, että pelkään, että joku kerta veli oikeasti tarttuu aseeseen, koska on yksinkertaisesti niin hullu hermostuessaan, ja varoittelen miestä aina kun hän on menossa veljensä kanssa viettämään aikaa ja tiedän, että alkoholi on mukana kuvioissa. Mutta mieheni ei usko, että sellainen on mahdollista! Ja ymmärrän täysin, miten omasta sukulaisestaan ei haluta ajatella mitään sellaista. Onkin aika kamalaa seurata sivusta tätä teatteria ja saada osakseen jonkunlainen vainoharhaisen leima...
ap
Ei vaan ihan sen väkivaltaisen veljen takia teidän pitää soittaa ne poliisit!
Ehkä hänkin sitten ymmärtää että nyt tämä peli ei vetele.
Mikään ei tule koskaan muuttumaan jos tilanteeseen ei puututa ja aseteta selkeää rajaa!
En ymmärrä miten jotkut jaksaa kuunnella kerta toisensa jälkeen jotain selityksiä ja anteeksi pyytelyjä. Minä soittaisin heti poliisit jos tuollaista olisi. Anteeksi pyynnön hyväksyisin sitten kun on teoillaan näyttänyt että ei toistu
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013082417406773_uu.shtml
Tässä sinulle esimerkki.... nämä nyt ei ollut sisaruksia mutta kuitenkin.
Kännissä se on yks ja sama onko siinä sukulaisia vai ei kun ampumaan käydään
Joo, kyllähän tämä meidän elämä kuulostaa aika kaoottiselta ja tuhoon tuomitulta. En vain millään haluaisi luopua miehestäni, vaikka se alkaa vaikuttaa ainoalta vaihtoehdolta päästä hänen veljestään eroon.
Veli on aina ollut hermoheikkoinen ja väkivaltaisuuteen taipuvainen, mutta nämä kauheimmat tapaukset ovat sattuneet tässä viimeisen puolen vuoden aikana. Silloin ovat ne tappouhkaukset ja meidän suhteen vainoaminen astuneet mukaan.
ap
No huh huh! On vain ajan kysymys koska tuo velipoika tosiaan ottaa joko veljensä tai jonkun muun hengiltä. Ja onko veli tosiaan käynyt myös sinuun käsiksi ja miehesi vain katsoi vieressä? Voisiko olla niin, että koko suku pelkää tätä velimiestä eikä sen vuoksi uskalla puuttua asiaan? Vai pitääkö kulissit pitää yllä loppuun asti? Tuollaiselta juoppohullulta pitäisi ehdottomasti saada aseet pois ja äkkiä, ennen kuin pamauttaa jonkun hengiltä. Tuskinpa tuo veli vanhemmiten ainakaan rahoittuu, yleensähän nämä tömmöiset tapaukset vain pahenevat vanhetessaan.
Pidä huoli omista asioistasi (ei tarkoitus olla tyly) ja omasta turvallisuudestasi. Jää pois veljen tapaamisista ja kiellä miestäsi tapaamasta veljeään teidän kotona.
ap
[/quote]
Miksi et soita poliisia paikalle? Väkivaltatapauksista pitää tehdä rikosilmoitus. Jos miehesi ei pysty tarttumaan puhelimeen (ei tietenkään, kun veli pyörittelee häntä kuin rukkasta), tee sinä se ja soita 112:een.
Voit vieläkin tehdä rikosilmoituksen miehesi veljestä. Hänhän on uhannut tapaa teidät kaikki. Tappouhkaukset pitää ottaa aina vakavasti. Jos tällä miehellä on vielä aseitakin, niin vähintä poliisi voi tuossa tilanteessa tehdä.
Sisarusten kanssa on tullut varmaan tapeltua, ettei tunnu niin kamalalta asialta. Omilleen voi antaa anteeksi pahojakin juttuja. Minä tekisin niin, ettei veljellä ole asiaa minun kotiini, eli mies saisi tavata velikultaansa jossain muualla, omalla vastuullaan.